Jak se v současnosti eliminuje prodleva turbodmychadla

Přeplňované motory bez turbodmychadla dnes už nenajdeme a automobilkám dáváme za pravdu! Kdo by chtěl mít auto s nízkým točivým momentem a nižším výkonem? Jenže turbodmychadlo má i svoje nevýhody. Nejvýznamnější je bezesporu prodleva turba, kdy řidič musí po sešlápnutí plynu chvilku počkat, než naroste plnící tlak v sání.

Existuje mnoho způsobů, jak prodlevu eliminovat, nejběžnější a cenově nejdostupnější je používání dvoustupňového přeplňování malým a větším turbem, často se objevuje také kombinování turba a elektrického kompresoru.

Volvo využívá systém Power Pulse

Švédská automobilka používá ke snížení prodlevy vychytávku, systém Power Pulse. Jde o malý elektronicky poháněný kompresor a tlakovou nádobu na vzduch. Během jízdy je pumpován vzduch pomocí kompresoru přes vzduchový filtr a tím udržuje stále stejný tlak v nádobce. Při sešlápnutí plynu se otevře ventil a stlačený vzduch se z tlakové nádoby vyprázdní do výfukového potrubí, kde spalinám pomůže roztočit turbodmychadlo.

Okamžitá akcelerace bez prodlevy

Výsledkem použití Power Pulse je okamžitá odezva na plyn, kdy motor podává očekávaný výkon ihned po sešlápnutí pedálu. Elektrický kompresor se stará o dostatek vzduchu v nádobě a systém Power Pulse byl připravený kdykoli dle potřeby, i opakovaně za sebou.

Tuto technologii používá automobilka Volvo u všech modelů, vybavených dieselovým motorem vrcholové řady s označením D5, zatímco benzinový motor T6 využívá kombinaci přeplňování turba a klasického kompresoru.

Zdroj fotografií: Youtube.com