Vrátí se ikonické Volvo 850 v zcela nové podobě? Kultovní „krabice na kolech“ pojí devadesátky s modernou

Volvo dalo šanci znovuoživení svého kultovního kombi 850 a jeho návratu v nové podobě. Dočkáme se opět T5R v pastelově žluté barvě? Nebo bude už jen striktně elektrické?

i Zdroj fotografie: S vědomím LARSON design
i Zdroj fotografie: Volvo
i Zdroj fotografie: Volvo
i Zdroj fotografie: Volvo
i Zdroj fotografie: Volvo
i Zdroj fotografie: Volvo
i Zdroj fotografie: Volvo
i Zdroj fotografie: Volvo
i Zdroj fotografie: Volvo
i Zdroj fotografie: Volvo
i Zdroj fotografie: Volvo
i Zdroj fotografie: Volvo
i Zdroj fotografie: Volvo
i Zdroj fotografie: Volvo
Dalších 10 fotografií
Dalších 10 fotografií
                   

Že bylo Volvo 850 přelomovým vozem automobilky Volvo, o tom myslím není třeba diskutovat. Designově navazoval na opravdu hranaté a jakoby z kusu žuly vysekané předchůdce řady 940/960, ještě s klasickým pohonem zadních kol. Osmsetpadesátka byla prvním velkým Volvem s pohone předních kol, prvním s příčně montovanými řadovými pětiválci (včetně legendárního 2,5 TDI od Audi), prvním s nápravou typu Delta-link, jenž kombinovala to nejlepší z pevné nápravy a nezávislého zavěšení a řadou dalších vylepšení.

Volvu se s „850tkou“ povedl husarský kousek

Úspěch na sebe nenechal dlouho čekat. Nabídka motorů navíc byla (alespoň na Volvo) relativně široká, začínala na zcela základních dvoulitrech o 124 koních a končila opravdu „ostrými sportovními krabicemi“ s výkonem téměř dvojnásobným, přesněji 237 koní. Volvo navíc chytře využilo sílu „speciálních edicí“ s omezeným počtem vyrobených kusů. Výsledek byl očekávatelný – prodaly se všechny do jednoho. U dnes již kultovní 850 T5R navíc podpořenou jen třemi dostupnými barvami, z nichž speciálně krémově žlutá byla opravdu senzační.

iZdroj fotografie: Volvo

Podobné kombi tady do té doby nebylo, Volvo jej nakonec nasazovalo i do okruhových závodů, kde si jak s továrním, tak soukromými týmy nevedlo vůbec špatně. Jen si představte – dojede vás auto zvící krabice od bot a dlouhé tak, aby se do něj vešla standardizovaná krabice z IKEA (podmínka všech velký kombi Volvo), vzápětí předjede a zmizí v dáli. Do čehokoli „sportovního“ má tento obrázek daleko asi jako některý z našich politiků do Marilyn Monroe, přesto se to takto přesně dělo. A zdaleka nejednou. Doporučujeme toto video:

Praktické, silné i úsporné zároveň – zkrátka Volvo

Volvo se zkrátka s modelem 850 trefilo přímo do černého. Design Jana Wilsgaarda byl přesně tím žádoucím mixem mezi novými tvary a zachováním designového jazyka Volvo, první generace nastupující S70/V70 jej téměř udržela, až druhá generace se zase posunula o kus dále. A použití neskutečně vydařeného motoru Audi 2,5TDI s výkonem 140 koní bylo korunou celého projektu. Lidé to auto i ten motor milovali, pro mnohé byl tohle přesně Volvo – praktické, relativně výkonné, ekonomické. Není to náhodou ztělesnění skandinávských hodnot?

Zobrazit příspěvek na Instagramu

Příspěvek sdílený LARSONdesign (@lars_o_saeltzer)

Dnešní Volvo se už nikdy k ničemu podobnému nevrátí, čas trhl oponou a pětiválec Audi TDI je navždy historií. Přesto si Volvo pohrává s myšlenkou na nástupce 850tky, tedy stylového kombi s jasným rukopisem Volvo a elektrickým pohonem. Protože jiné než elektrické budoucí vozy Volvo nebudou. Stávající V90 je již v druhé polovině svého „životního cyklu“, navíc to není úplně přesně ten designový styl, jaký by měl mít nástupce Volvo 850. Přinášíme jeden zajímavý render larse o saeltzera, ukazující podobu, jakou by novodobá 850tka mohla mít. Jak se vám líbí?

Galerie

Dalších 10 fotografií
Dalších 10 fotografií

Jak se vám líbí novodobá studie legendárního Volva 850?

Zdroj: Volvo
Diskuze Vstoupit do diskuze
137 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články