Co přesně tlumiče dělají?

Tlumič má v zásadě dva úkoly. Kromě regulace pohybu pružin a zavěšení tlumiče také udržují vaše pneumatiky v kontaktu se zemí. V klidu i v pohybu je spodní plocha vašich pneumatik jedinou součástí vašeho vozu, která je v kontaktu se silnicí. Kdykoliv je kontakt pneumatiky se zemí přerušen nebo snížen, schopnost akcelerovat, měnit směr nebo brzdit se drasticky snižuje. I přes všeobecné přesvědčení tlumiče nepomáhají nést hmotnost vozidla.

Jak tlumiče fungují?

Jak bylo uvedeno, tlumiče jsou v podstatě olejová čerpadla. Na konec pístní tyče je připojen píst a pracuje proti hydraulické kapalině v tlakové trubici. Vzhledem k tomu, že se zavěšení kol pohybuje nahoru a dolů, je hydraulická kapalina vedena přes otvory uvnitř pístu. Protože otvory pustí skrze píst pouze malé množství kapaliny, je pohyb pístu zpomalen, což dále zpomaluje pohyb odpružení a celého podvozku. Tlumiče se automaticky přizpůsobí stavu vozovky, protože čím rychleji se podvozek pohybuje, tím větší poskytují odpor.

Jaké existují druhy tlumičů?

Druhů tlumičů je nepřeberné množství, ale v zásadě se dnes setkáte se třemi. Jsou to:

Kapalinové (olejové) tlumiče

Píst jednoduše vytlačuje nebo vtahuje olej skrz otvory na pístnici mezi pracovním válcem a zásobníkem.

Dvoupláštové plynokapalinové tlumiče

V tlumičích, hlavně při vyšším zatížení a rychlostech dochází ke zpěnění hydraulické kapaliny, čímž se snižuje tlumící efekt. V tomto řešení mámenahoře v zásobníku oleje, tj. ve vnějším plášti v oddělené komoře dusík, stlačený po nízkým tlakem, od 2,5 do 5,0 baru. Stlačený plyn udržuje obě nádoby pod tlakem, a tím zabraňuje pěnění oleje.

Jednoplášťové plynokapalinové tlumiče

Zde je jen jedna „trubka“, přepouštěcí ventily jsou umístěny pouze samotné pístnici. Komoru se stlačeným plynem najdete v nádobě ve spodní části. V tomto případě je plyn pod mnohem vyšším tlakem, 25 až 30 barů.

Kdy je potřeba tlumiče vyměnit?

Pokud z tlumiče teče olej, jde o jasný signál, že je něco špatně. Drobné úniky oleje, tzv. pocení, nejsou známkou závady, naopak jsou prospěšné, protože pomáhají mazat těsnící kroužek.  Mnoho tlumičů se opotřebuje, aniž by ztrácely kapalinu. Obecně by se měly měnit po cca 80 000 kilometrech, pokud jezdíte razantněji, tak již po 60 000 km. Dosluhující tlumič poznáte podle nadměrného bouchání při jízdě přes nerovnosti.

Proveďte jednoduchý test

Zda tlumič potřebuje vyměnit, můžete zjistit jednoduchým testem. Na několik sekund rozhoupejte předek nebo zadek vozu (například zatlačením, nebo tak, že opatrně skočíte na kapotu) a pak jej nechte být. Pokud poté náprava provede více než 1 či 1,5 „zhoupnutí“, jsou vaše tlumiče zralé na výměnu.

Zvládnu si tlumiče vyměnit sám?

Postup výměny tlumičů (teleskopických tlumících jednotek) se na samozřejmě liší podle konkrétního modelu auta. My si zde stručně popíšeme postup u předních tlumičů první generace Škody Octavia.

Bez stahováku to raději nezkoušejte

Ze všeho nejdříve je třeba vůz zvednout a zajistit. Poté sundáte přední kolo a očistíte spodní část tlumiče, hlavu ložiska čepu kola i šroub, který tyto díly spojuje. Pokud chcete mít demontáž snadnější, postříkejte díly uvolňovačem šroubů a rzi. Poté demontujte šroub a hlavu ložiska uvolněte z tlumiče. Následně vyšroubujte matici držící horní část tlumiče v karoserii a vyjměte celou vzpěru. Stahovákem zajistěte pružinu a proveďte demontáž horního uložení. Poté nahraďte tlumič i pružinu, zkontrolujte stav prachovky, doporučuje se vyměnit i horní uložení včetně ložiska.

Nezapomeňte na seřízení geometrie

Nyní můžete opět sestavit vzpěru, uvolnit stahováky a vše přesně v opačném sledu namontovat zpět. Pro dotažení pístnice tlumiče v horním uložení bystě měli použít momentový klíč. Utahovací moment bývá 40 až 75 Nm, jeho přesnou hodnotu si zjistěte v montážním manuálu tlumiče nebo v „chytré knížce“ vašeho auta. Totéž proveďte u druhého kola (na nápravě vždy měníme oba tlumiče) a objednejte se na seřízení geometrie.