Nejtěžší test křižovatky s chytákem: Pojede jako první auto s blikajícím majákem? Vsadím se, že odpovíte špatně

Mezi oranžovým a modrým majákem vozů je velký rozdíl. Na křižovatce bez dopravních značek platí naprosto jasné pravidlo, které byste měli znát.

i Zdroj fotografie: AutoŽivě
                   

Situaci na křižovatce v klasickém tvaru kříže si patrně snadno představíte. Řidiči se na ní řídí známým pravidlem pravé ruky. To znamená, že jednotliví řidiči zde dávají přednost těm vozům, která jsou od nich vpravo. Ovšem záludnou se může stát pro někoho situace, kdy se na tento typ křižovatky přiřítí vůz s rozsvíceným majákem. Co teď? Má toto blikajícím majákem osazené vozidlo automaticky přednost před všemi vozy, které se právě na neoznačené křižovatce nacházejí?

Chyták z autoškoly

Možná si na tuto otázku vzpomínáte ještě z autoškoly. A snad si vzpomenete i na to, že se jedná o jistou formu chytáku, který může některým adeptům na řidičský průkaz zamotat hlavu. Zkušební otázka je v případě zkoušek směrována na řidiče v zeleném voze. A hned tu máme tři možné odpovědi, z nichž pouze jediná je správná. Takže se nad nimi teď zamyslete. A schválně, jestli dokážete odpovědět správně hned na první pokus.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Opustí řidič zeleného vozidla danou křižovatku jako poslední, kdy jako úplně první křižovatku projede vůz s blikajícím majákem? Nebo dá přednost vozu protijedoucímu a následně může pokračovat vjezdem do křižovatky? A pak tu máme ještě jednu variantu. Má snad přednost před protijedoucím vozidlem? Víte, jaká odpověď je ta jediná správná? Ano, je to ta poslední v pořadí. Navíc však musí řidič v zeleném voze sledovat, jak se zachová řidič ve voze před ním. 

Známé pravidlo pravé ruky

Pojďme se na celou záležitost podívat v detailu. Zásadní je samozřejmě skutečnost, že se řidiči na této křižovatce řídí pravidlem pravé ruky. Tím pádem řidič vozu červené barvy jako jediný nemá napravo od sebe žádný vůz a vjíždí do křižovatky jako první. A hned za ním vozidlo zelené, které je během okamžiku ve stejné situaci s jasnou předností. Takže zelené auto následuje auto červené, oba projíždí křižovatku rovně a opouštějí naši modelovou situaci.

Modré auto dá přednost vozům protijedoucím (tedy autu červenému a následně zelenému). Navíc ale také oranžovému vozu s blikajícím oranžovým majákem, který má po pravé ruce. Tím pádem modré auto opouští křižovatku jako poslední. Ale co vůz s rozsvíceným oranžovým majákem, říkáte si? Co k tomu říká naše legislativa? Jak je možné, že vůz s majákem nemá na této křižovatce vlastně absolutní přednost v jízdě? 

Klíčová je definice pracovní činnosti

České „paragrafy“ v tomto ohledu hovoří jasně. A sdělují nám následující tezi: „Řidič vozidla vybaveného zvláštním výstražným světlem oranžové barvy smí tohoto světla užívat jen tehdy, mohla-li by být jeho jízdou nebo pracovní činností ohrožena bezpečnost provozu na pozemních komunikacích.“ Co však znamená definice „pracovní činnost“? Může se jednat kupříkladu o aktivitu asistenční služby na místě dopravní nehody.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Vůz asistenční služby má zapnutý maják třeba při nakládce nabouraného či z jiného důvodu nepojízdného auta na odtahový vůz. A v takovém případě dává rozsvícený oranžový maják samozřejmě smysl. Udává výstrahu řidičům ostatních okolo projíždějících automobilů, aby byli na místě řešení problému opatrní. A ti by měli na výstrahu adekvátně reagovat. Samozřejmě opatrným průjezdem místem, kde hrozí jisté nebezpečí.

Asistenční vozy si neberou servítky

Pak tu máme ale také momenty, které do zmíněné pracovní činnosti zařadit nelze. Typickým příkladem je samotný příjezd asistenčního vozu na místo nehody. Mohli bychom záležitost obecně definovat tak, že oranžový maják nepřináší v průběhu jízdy danému vozidlu žádná privilegia. Samozřejmě pak ani v rámci naší neoznačené křižovatky. A vůbec není v pořádku, že si třeba řidiči asistenčních vozidel myslí, že na vozovce nějaké výhody mají.

Možná už jste sami zažili situaci, kdy asistenční vůz přijíždí k nehodě extrémně rychle a připomíná spíše zasahující vůz policie. Ostatní řidiči v jeho blízkosti okamžitě zbystří a jednáním řidiče asistenčního auta jsou zaskočeni a dávají mu přednost, ačkoli na ni nemá žádný nárok.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Dominantní jednání daného jedince i jeho blikající oranžové světlo dokáží s psychikou ostatních účastníků provozu prostě zamávat. Ale ve skutečnosti „oranžový maják“ v křižovatce žádnou přednost nemá. A to byste si měli pamatovat. A také se podobnými případy nenechat zaskočit. Jediné pravidlo v našem případě, na které musíte brát zřetel, je několikrát opakované pravidlo pravé ruky.

Bez pracovní činnosti obyčejný vůz včetně údržby

A když budeme komplexnější, ono se samozřejmě nejedná jen o asistenční službu. Vozidel osazených oranžovým majákem v praxi nalezneme samozřejmě více. Může se jednat třeba o auta údržby komunikací. Ovšem i zde platí stále stejné pravidlo. Pokud daný vůz bliká, ale nevykonává v danou chvíli pracovní činnost, žádná přednost tohoto vozidla není ve hře. Teprve v momentu, kdy by zaměstnanci firmy, která má na starost údržby vozovky, z vozidla vystoupili a začali vykonávat činnost související například s údržbou vozovky, teprve pak je třeba brát na blikající maják jejich vozu zřetel.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Pokud bychom chtěli problematiku oranžového majáku shrnout, pak musíme konstatovat, že vůz s blikajícím oranžovým majákem je v neoznačené křižovatce naprosto kompatibilní s jakýmkoli jiným vozidlem. Zcela jinak bychom však hovořili o voze s majákem modrým, který samozřejmě privilegii na křižovatkách a nejen na nich oprávněně disponuje. A v jejich případě buďte obzvláště opatrní a samozřejmě maximálně ohleduplní.   

Jezděte především opatrně

Ohleduplnost a cit pro bezpečnou jízdu byste měli mít vždycky na paměti. Život máme jen jeden a nikdo z nás přece nechce ohrožovat sebe, své spolucestující ani ostatní účastníky provozu. I když při řízení spěcháte, vždycky se zamyslete nad tím, zda vám riskantní jízda stojí za případné riziko, kterému sami sebe i ostatní vystavujete. Skutečně potřebujete ušetřit těch pár minut, anebo je bezpečnost na prvním místě?

Máte nějakou konkrétní negativní zkušenost s vozy s rozsvíceným majákem?

Zdroj: Policie ČR
Diskuze Vstoupit do diskuze
145 lidí právě čte
Autor článku

Jiří Louthan

Zkušený automobilový novinář, který seděl za volantem více než 500 různých aut, přináší svůj bohatý repertoár zkušeností do nového pořadu AutoŽivě. Můžete ho sledovat na české službě Stream i YouTube.

Zobrazit další články