Nejvyšší soud rozhodl, že VW a další automobilky dluží majitelům 15 % z ceny auta za podvodné emise. Kolik dostanete vy?

Přelomový verdikt nejvyšší německé soudní instance znamená jediné: aféra Dieselgate ještě zdaleka není u konce. Přichází na řadu to (pro VW) nepříjemné: placení majitelům vozů.

i Zdroj fotografie: VW
                   

Nedávná zpráva z magazínu Automotive News znamená průlom v dosavadní politice kompenzací za podvody s emisemi u spalovacích motorů: Nejvyšší soud v Německu v pondělí 26. června rozhodl, že VW, Mercedes a další mohou majitelům dlužit 5 až 15 procent z kupní ceny jejich vozidla. To je vpravdě šokující zpráva, zejména proto, že je právoplatná. A skýtá tedy poměrně značné šance na kompenzace u těch, kteří byli podvodným jednáním výrobců zasaženi. Pojďme se na to podívat společně.

VW doufalo, že Dieselgate už navždy usnul. Marně

Aféra Dieselgate je sice již dávno za námi (což kvituje s úlevou zejména VW, ale zdaleka nejen VW), nicméně meritum celé věci, a tedy zda kompenzovat majitele vozů, nebo nikoli, zaměstnává stále soudy nejen v Německu, ale de facto po celém světě. VW byl nucen se vypořádat s množstvím žalob, které na něj podaly armády právníků po celém světě. Průlomový verdikt však přišel nakonec z „mateřského“ Německa, konkrétně od tamní nejvyšší justiční autority – Nejvyššího soudu.

Volkswagen inkasoval obrovské pokuty za aféru dieselgate, ale problémy po celém světě nekončí. Čekají ho tvrdé soudy

Ten v rozsudku uvádí, že výrobci automobilů musí zaplatit náhradu za dieselová vozidla vybavená nelegálními zařízeními pro kontrolu emisí. Což je verdikt, který by mohl stát Volkswagen Group, Mercedes-Benz a další miliony eur. Výrobci by tím pádem mohli majitelům dlužit 5 až 15 procent z kupní ceny jejich vozidla, rozhodl soud v případu proti VW, jeho značce Audi a Mercedes-Benz, který má důsledky pro podobné žaloby. Soudce zrušil předchozí zamítnutí takových nároků a vrátil je odvolacím soudům. 

Povinnost prokázat dodržování zákonů mají výrobci, nikoli majitelé aut

Bylo na automobilkách, aby prokázaly, že jejich takzvaná „odpojovací zařízení“ jsou funkční a nejsou nelegální. VW skrze svou mluvčí uvedl, že očekával, že německé soudy zamítnou jakékoli nároky majitelů aut na odškodnění, protože jsou nezákonné. Což se tedy pravděpodobně spletl. Dohnala VW konečně minulost? Vypadá to tak. Argumentovat „nezákonnými požadavky majitelů“, pokud jsem se sám dopustil podvodného jednání a měl na něm založený byznys, je mírně řečeno amorální.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Evropské soudy však navíc stále více podporují vlastníky automobilů a ekologické skupiny, které požadují svolání a kompenzaci vozidel s takovými zařízeními. Což je poměrně nečekaná, a především nákladná „kocovina“ po skandálu Dieselgate se vznětovým motorem z roku 2015. Který se tehdy soustředil na VW. A soustředí se i dnes, v době, kdy je pod tlakem ohledně přechodu na elektromobily. Jaká ironie osudu: tehdy „špinavé“ diesely, nyní superčisté elektro. Kdo by to v roce 2015 řekl.

Volkswagen má ambiciózní plán. Do elektromobility investuje téměř 4 biliony Kč

Rozhodnutí Nejvyššího německého soudu je přelomové

Zmíněné rozhodnutí je navíc změnou oproti předchozímu stanovisku soudu, které definovalo, že automobilky mohly být obviněny pouze v případě, že úmyslně nainstalovaly nelegální zařízení. A to poté, co Evropský soudní dvůr rozhodl, že výrobci mají povinnost odškodnit majitele i v případech, kdy škoda byla způsobena z nedbalosti. Co tedy bude dál? Počkáme, jak se bude vyvíjet konkrétní uplatňování uvedených nároků, a budeme vás informovat. Je totiž zřejmé, že i v Čechách se toto zlomové rozhodnutí dotkne desetitisíců motoristů.

Myslíte, že minulost VW nakonec opravdu dožene a začne platit majitelům vozů?

Diskuze Vstoupit do diskuze
147 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články