Největší evropská automobilka začíná zavírat továrny, je to bankrot? Pokud padne Volkswagen, neustojí to ani česká Škoda

V jednu chvíli jste na vrcholu potravního řetězce, v druhou zase sbíráte drobky po čínské konkurenci a zavíráte krám. Škoda.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.

Kdo šetří, má za tři. Přísloví naznačuje, že ten, kdo neutrácí zbytečně, může si vytvořit dostačenou finanční zásobu. Škoda, že se tímto neřídil automobilový kolos. Teď šetří, aby získal volné miliardy eur. Chce se k dostatečnému finančnímu balíku prošetřit. Automobilový gigant Volkswagen čelí vážným finančním problémům a zvažuje zavření některých svých výrobních závodů v Německu. Tato opatření mají pomoci koncernu ušetřit miliardy eur.

Efektivita? Ne, záplata na díru po přechodu na elektromobily

Jde o snahy o zefektivnění provozu a přizpůsobení se novým podmínkám trhu. Asi už víte, která bije, jde především o přechod na elektromobilitu. Zvažované kroky se dotýkají především hlavní značky VW a jejích osobních automobilů. Nicméně časem se může ukázat, že problémy zasáhnou i další části koncernu. Škoda. Chápete narážku? Volkswagen tedy zvažuje uzavření dvou německých továren, protože se potýká s přechodem od fosilních paliv.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Zpráva proběhla formou informace směrem k podnikové radě, která zastupuje zaměstnance. Že se „zvažuje uzavření nejméně jednoho většího závodu na výrobu vozidel a jedné továrny na součástky v Německu“. Návrhy VW zdůrazňují potíže, s nimiž se tradiční evropští výrobci automobilů potýkají s přechodem od ziskových benzinových a naftových vozů k elektromobilům. Které jsou prodělečné.

Audi vzalo velké SUV od mateřského Volkswagenu, dolepilo na něj čtyři kruhy a „nový“ model byl na světě

Je faktem, že evropské a americké automobilky jsou pod rostoucím tlakem. Zejména ze strany čínských výrobců elektrických vozidel, kteří mají nižší náklady a vyšší zisky. Nejde totiž jen o VW, třeba Ford nedávno zrušil plán na výrobu nového elektrického SUV a odložil elektrický pick-up. General Motors, Mercedes-Benz a Bentley odložily plány na elektrifikaci. Tesla, jako průkopník elektromobilů, se snaží oživit klesající prodeje. A všichni se odvolávají na čínské levné automobily.

Odnesou to i jiné značky? Audi zavře továrnu v Belgii, takže?

Říkám si, a to nejsem žádný odborník nebo analytik, jestli to není všechno trochu jinak. Čína možná vyrábí levné elektrické vozy jenom proto, aby zničila evropský trh. Jako takový. A až se tak stane, nemusí vyrábět dál elektromobily. Může vyrábět jakákoliv auta bude chtít a svět s nimi bude muset jezdit. No nic, jen spekulace bokem. Generální ředitel skupiny Volkswagen, Oliver Blume, řekl: „Evropský automobilový průmysl je ve velmi náročné a vážné situaci. Ekonomické prostředí se ještě přitvrdilo a na evropský trh vstupují noví konkurenti.“ 

iZdroj fotografie: Volkswagen AG

No, co ale čekají, posluhují EU a teď se všichni diví? Volkswagen ovládá svou stejnojmennou značku, plus Audi, Porsche, Seat, Škodu a další. Už v létě padl na stůl návrh na uzavření továrny Audi v Belgii. To bylo první navrhované uzavření továrny v Evropě a první pro koncern na celém světě za posledních 40 let. A stačilo vsadit na slepou uličku elektromobility. Tento krok vyvolal značné napětí mezi vedením a odbory.

Jednou píchnete do odborů a zaměstnanci začnou větřit zradu

Německý automobilový průmysl je znám svou silnou ochranou zaměstnanců a tohle se jim líbit nemůže. V současnosti má Volkswagen s odbory uzavřenou dohodu o „jistotě zaměstnanosti“, která zajišťuje pracovní místa minimálně do roku 2029. Tato dohoda platí od roku 1994 a poskytuje zaměstnancům stabilitu a ochranu před masovým propouštěním. To jsou tedy kleště.

iZdroj fotografie: Škoda

Volkswagen zaměstnává v Německu téměř 300 tisíc lidí a jakékoli uzavření továren by mělo značný dopad na regionální ekonomiku a místní komunity. Už jen zmínka o tom je jako sednout si se zapálenou prskavkou na sud se střelným prachem. Očekává se, že vypuknou jednání mezi vedením Volkswagenu a odbory a nepůjde o příjemné rozhovory. Jak jsem říkal, kleště. A začínají koncern pevně a nekompromisně svírat.

Je tohle začátek konce VW?

Zdroj: Reuters
Diskuze Vstoupit do diskuze
88 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články