Koncern VW vyřešil největší problém dotykových displejů v historii. Chytré řešení by fungovalo ve všech autech, i ostatních značek

Jednou z nejvíce iritujících věcí v moderních automobilech jsou dotykové displeje, často obřích rozměrů. Koncern Volkswagen ale přichází s velmi zajímavým řešením.

i Zdroj fotografie: Volkswagen
                   

Jedním z nejviditelnějších prvků každého automobilu se pomalu, ale jistě stává dotykový displej. Doby, kdy bylo možné navrhnout pohledný a esteticky řešený interiér, jsou zřejmě definitivně pryč, neb zejména u levnějších modelů se tam „zkrátka vrazí displej“, a podle toho pak také ty interiéry vypadají. Nemluvě o elektromobilech, a nemluvě už vůbec o Tesle, která má namísto ovládacích prvků spíše „malou televizi“. Volkswagen ale přišel ze zajímavým řešením tohoto problému. Pojďme se na něj podívat společně.

Moderní auta vypadají jako „počítače postavené kolem tabletu“

Byl to tuším šéf Alfy Romeo, kdo prohlásil, že „stavíme auta, nikoli počítače kolem tabletu“. Dal bych mu za podobný výrok 10 bodů z 10, neb i já jsem z modelů, kde se musíte se vším „proklikat“ na dotykovém displeji poněkud nešťastný. A přiznám se, že by to byla i moje volba, mít auto spíše s klasickými ovládacími prvky než s jedním velkým „monitorem“ uprostřed palubní desky. Nechci se považovat za zapšklou „konzervu“ či prototyp boomera, jenž uvíznul u Golfu TDI, ale přijde mi to zkrátka lepší.

Píšete někomu za jízdy? Pak si píšete s policií. Nové kamery detekují držení telefonu v ruce

iZdroj fotografie: BYD

Po všech stránkách. Po stránce komfortu, designu, a především bezpečnosti. Přijde mi v té souvislosti mimochodem vcelku absurdní, že již běžně se vyskytují kamery, jež vám vidí opravdu „až do auta“ a jsou schopny detekovat, jestli máte ruce na volantu, nebo se právě věnujete například psaní zprávy. Nebo něco děláte na displeji, a nevěnujete se tedy provozu. Jak ale nemám něco dělat na displeji, když je nemálo vozů, kde si bez důvěrného dotyku s displejem nenastavím v podstatě vůbec nic?

Nemohu se dotknout telefonu, ale musím se za jízdy proklikávat skrze menu?

Otázka bezpečnosti je tedy myslím ta hlavní, byť chápu hlavní důvod, proč to celé automobilky vlastně dělají: je to totiž nepoměrně levnější, levněji editovatelné, zkrátka vhodnější do výroby v 21. století. Ostatně není divu, že jedním z největších propagátorů vpravdě obřích displejů je již zmíněná Tesla, kde snaha ušetřit každý dolar je Elonu Muskovi bytostně vlastní. Dovedete si představit Teslu s interiérem podobným například klasickým vozům devadesátých let? Tak vidíte.

iZdroj fotografie: Se souhlasem CarLove autopůjčovna

A možná podobně, s kombinací a s důrazem na bezpečnost/estetičnost uvažoval koncern Volkswagen, respektive jedna z jeho značek – britský Bentley. U svého Continentalu se totiž výrobci povedlo zcela skrýt multimediální displej. To vše netradičně díky otočnému mechanismu, který při skrytí displeje prezentuje klasické, tradiční tvary. K dispozici jsou analogové hodiny s patřičně luxusními materiály. Jasně, je to Bentley. Ale to stejné by šlo i v Golfu, jen by tam prostě nebyly ty hodiny. Nebo kůže a mahagonové dřevo, neb jde vlastně o trojboký hranol.

Já jsem vám to říkal, dotykové displeje v autech jsou nebezpečné. Nyní to uznala i Euro NCAP, vrátíme se k fyzickým tlačítkům?

Vadilo by to někomu? Tuším, že ne. Jinými slovy, na dotek tlačítka (případně na dotek na samotný mechanismus) se otočí displej, vy si nastavíte, co potřebujete, a po chvíli se opět sám „otočí“. Popravdě by mne něco podobného v autě velmi uklidňovalo. Už jen pro ty noční jízdy. A pohodu pro oči, kdy stokrát raději uvidím palubní desku než deset tisíc otisků svých prstů. Jak to vidíte vy, zamlouvalo by se vám také podobné řešení?

Co říkáte na takové řešení?

Diskuze Vstoupit do diskuze
81 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články