VW zavádí patent, který nikdy nefungoval. Řidiči z něj šílí, koncernu je to jedno: „Hlavně nám plaťte“

Když si koncern Volkswagen usmyslí, že něco zavede do praxe, tak se mu to většinou podaří. Ne vždy se však všechny inovace setkají s pozitivním přijetím ze strany řidičů.

i Zdroj fotografie: Volkswagen
i Zdroj fotografie: VW
i Zdroj fotografie: VW
i Zdroj fotografie: VW
Další 0 fotografie
                   

Jak by řekl klasik, všechno už tady jednou bylo. A i když některé patenty se mohou jevit jako zcela originální (ten naposledy probíraný od Fordu popisující řízení vozidla ve stoje a jeho ovládání na hraně čelního skla se mezi ně rozhodně řadí), většina z nich hledá inspiraci v již fungujících věcech. Ten poslední od VW pak do této kategorie vyloženě patří, neb „na první dobrou“ nabízí něco, co většina z nás důvěrně zná. A co zdaleka ne všichni v autě milujeme. Pojďme se na ten převratný objev podívat společně.

Ovládání na volantu v novém (starém) duchu

Jak se dá z textu patentu dočíst, půjde v první řadě o odstranění páček směrových světel pod volantem a jejich nahrazení tlačítky na volant. Zadržte – ovládací prvky na volantu už tady byly. Ano, já vím, a dokonce nejednou. Našel jsem pro vás přímo volant, na kterém se také skví dvě šipky nad mikrospínači. Ty sice v tomto konkrétním případě (volant patří jednomu z modelů Alpiny) znamenají řazení převodovky Switchtronic, ale umístit je na volant je zkrátka již „objeveno“.

iZdroj fotografie: Alpina

Ford vymyslel divný patent: Docílí toho, aby se nová auta řídila ve stoje. Prý budeme mít lepší výhled na cestu

A nejen u Alpiny. Co tedy vede VW k tomu, aby podávalo patent s tímto „objevem“? Jednoduše – rozšíření funkcí. Nový volant s ovladači přímo na věnci volantu – levý a pravý – by nahradil současné přepínače směru, ovládání světlometů, tempomat a další funkce. Volkswagen očekává, že toto nové řešení sníží náklady na výrobu a zvýší bezpečnost. To bychom speciálně u VW chápali, vše je podřízeno tomu, jak ušetřit. Nicméně zůstává otázkou, jak ochránit senzory před náhodným stisknutím.

Levá ruka zvolí, co bude ovládat pravá

Podle nákresu jsou na pravé straně volantu umístěny hlavní ovládací prvky. Když na ně kliknete, vlevo se zobrazí sekundární možnosti a řidič bude mít možnost vybrat si ten, který potřebuje. Například kliknutím na ikonu světlometu vpravo budete moci ovládat dálková světla, jas a mlhovky vlevo. Tlačítka volantu mohou mít jak fyzickou, tak dotykovou podobu a jsou soustředěna do jednoho ovládacího prvku, což Volkswagenu umožňuje ušetřit peníze za výrobu dalších fyzických ovladačů.

Hyundai stvořil revoluční volant, je k nevíře, co dokáže. Popravdě, raději bychom zůstali u klasiky

A šetříme opět. Navíc díky možnosti snadného přizpůsobení volantu pro různé modely by tento nový design mohl ušetřit Volkswagenu miliony v nákladech na vývoj a sériovou výrobu. Ono se to nezdá, ale euro k euru „na detailech“ dělá ve finále přesně ten rozdíl, kterým se liší profitující značky od těch druhých. Zkrátka i šetřit se musí umět. A že zrovna VW by v tomto oboru mohl otevřít vlastní „univerzitu šetření a snižování nákladů“, je nad slunce jasné. Řekne ještě někomu něco jméno José Lopéz? Zkuste si to dohledat.

Výhoda a usnadnění, stejně jako rizikový faktor

Další výhodou je také více kreativní svobody pro designéry a větší bezpečnost díky tomu, že řidič nepotřebuje sundávat ruce z volantu, aby dosáhl na tlačítka. Nicméně dotyková tlačítka mohou být stejně tak přínosem jako nebezpečím, pokud se s nimi nedá pracovat intuitivně a bez zbytečného odvádění pozornosti. Ostatně koncern se u volantů vrátil z dotykových plošek na ramenou volantu zpět k tlačítkům. Protože to zkrátka nefungovalo a řidiči to nechtěli. Vyhrají tedy tlačítka na věnci? Necháme se překvapit.

Galerie

Další 0 fotografie

Líbilo by se vám mít ovládací prvky přímo na věnci volantu?

Zdroj: 24Auto
Diskuze Vstoupit do diskuze
129 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články