Zdražení dálničních známek je podvod. Nejde o kvalitu dálnic, ale o okrádání běžných občanů

Vybírat vyšší dálniční poplatek pod záminkou vyšší kvality je zlodějina. Plaťme s vědomím, že splácíme dluh předchozí vlády.

i Zdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje názor autora.

Vláda rozhodla o tom, že se zdraží dálniční poplatek. Od příštího roku si všichni připlatíme a podle všeho každý další rok bude cena navyšována a řidiči budou platit víc a víc. Člověk by snad mohl souhlasit s tím, že je potřeba dorovnat pomocí nejrůznějších opatření, poplatků a daní díru ve státním rozpočtu. Ale ohánět se kvalitou dálnic a zdražovat je, to je drzost nejvyššího kalibru.

Funkce dálnice D1? Zpomalit jízdu a frustrovat řidiče

Stačí vyjet v neděli večer na D1, jet směr Mirošovice, pak se otočit a vrátit se do Prahy. Jen jako pokus, nicméně realita pro všechny řidiče, kteří míří po víkendu zpátky do metropole. Cesta dlouhá hodinu a půl se rázem protáhne o hodinu. Kolony všude, kam jen oko dohlédne, uzavřené pruhy. Cedule „Práce na silnici“ s nápisy, které se vymezují proti agresivní jízdě řidičů a mají za úkol ochránit dělníky na silnici. Jaké dělníky?!

iZdroj fotografie: Aktron / Creative Commons / CC-BY-SA

Nápisy „Musíme to opravit“ jsou další formou výsměchu. Kdo má co opravit? Na dálnici, na rozpracovaném místě, řidič nevidí jediného silničáře. Nikdo nedělá a práce stojí. Stejně jako stojí řidiči v kolonách. Před pár lety padly na předchozí kompetentní orgány a silničáře dotazy, proč nebude dálnice D1 rozšířena o jeden pruh na tři po celé délce. Nějaká chytrá hlava odpověděla, že hustota provozu na dálnici D1 není taková, aby to tři pruhy vyžadovalo. Té prý bude dosaženo za několik let.

Rozšíření D1 prý aktuálně není zapotřebí, kapacita stačí

Na otázku, proč tedy rovnou při opravě dálnice neudělat tři pruhy, když hustota za pár let bude stejně vysoká, zaskočený „odborník“ neodpověděl. Pár let uteklo jako voda, D1 není opravena, řidiči stojí a trpí v kolonách. A poplatky za dálnici se zvyšují. Myslím si, že by bylo férové nazývat zvýšení poplatků za dálnice prostě a jednoduše pomocí státnímu rozpočtu. Tak jako byla vládou představena řada jiných nástrojů, kterými je potřeba vybrat peníze na zalátání „Burešových“ dluhů, tak i dálniční známka může být považována za jeden z nich.

iZdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě

Ale argumentovat tím, že se jízda po českých dálnicích zlepšuje, je pohrdání občanským a voličským hlasem. Nazývejme věci pravými jmény, nelžeme si do kapsy. Nepříjemnou ekonomickou situaci zvládneme, ale jen když bude vláda komunikovat férově. Nepříjemná opatření se dotknou financí nás všech, s tím se nedá nic dělat. Tak ať to není spojeno s pachutí lži. Člověk pak nebude psát za volantem v koloně na D1, když se auto nepohne ani o centimetr, kritické blogy.

Co říkáte na kvalitu D1?

Diskuze Vstoupit do diskuze
50 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články