Kdo se rozhodně pro pořízení elektromobilu, ten většinou hledí na jeden velmi důležitý parametr, kterým je celkový dojezd. Ten primárně souvisí s kapacitou, kterou baterie má. Nejde však o parametr jediná. Hledět je třeba i na to, jaká je celková životnost baterie. Jakl vybrat správně?

Zajímejte se o délku záruky

Když se podíváme na jakékoliv baterie používané třeba v mobilech nebo v domácnosti, je s nimi spojena řada výjimek a ty se obvykle týkají poklesu kapacity. Akumulátor v elektromobilu už je přece jenom jiná liga a ceny spojené s případným pořízením nové jsou opravdu astronomické. I proto zde mnozí výrobci přicházejí se zárukou která se vztahuje jak na konkrétní vady, tak i se zárukou, která se vztahuje na možný pokles kapacity akumulátoru.

Záruky jsou celkem dlouhé. Věří automobilky svým elektromobilům?

Rozhodně zde nemluvíme o klasických dvouletých zákonných lhůtách. Ty jsou výrazně prodlouženy, což jenom nahrává faktu, že automobilky svým elektromobilům a tedy i svým akumulátorům věří. Příkladem může být Toyota a Lexus, kde se v minulosti mluvilo o zcela běžné desetileté záruce právě na baterii a její kapacitu. Poměrně dobré záruky dává také Tesla, kde jsou garantované jistoty po dobu 8 let. Stejnou záruční dobu má nabídnout i aktuální novinka Volkswagen ID.3, která chce získat zákazníky garancí minimálně 70 procent kapacity baterie po dobu 8 let, nebo v nájezdu 160 000 kilometrů.

Velkou roli má nabíjení

Životnost baterie samozřejmě může ovlivnit i samotný majitel elektromobilu. Není tajemstvím, že každá baterie má určitý počet nabíjecích cyklů, po které je garantováno, že se s baterií nic nestaneš. Jakmile je toto číslo překročeno, mohou se objevit problémy. Zapomínat nelze dále také na to, jak je baterie dobíjena. Takzvané rychlé nabíjení je sice pohodlné, ale z hlediska životnosti baterie spíše problémové.

Pozor na přijatelný pokles kapacity

Záruky sice existují, ale rozhodně ne na garanci toho, že baterie bude mít stále 100 procent své kapacity. Obvykle jsou záruční podmínky spojeny s hodnotou 70 procent, pod kterou kapacita neklesne. Na první pohled se to může zdát jako férová nabídka, ale pozor na přepočet. Máte elektromobil s dojezdem 300 kilometrů? Pokud ano, nezapomeňte myslet na fakt, že třicetiprocentní ztráta kapacity znamená, že s ním v budoucnu dojedete o necelých 100 km méně. A to už je pořádně znát.