Brzdění motorem může být nejen výhodné, ale v některých případech také škodlivé pro váš vůz

Většina řidičů má za to, že brzdění motorem je velkou výhodou. I přes tento fakt však také existují určité důvody, proč právě takto nebrzdit.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Napříč internetem koluje spousta článků, které popisují výhody brzdění motorem při jízdě. Mezi ně patří například téměř nulová spotřeba paliva v tu danou chvíli, šetření brzdových destiček a kotoučů a další. Jak už to tak ale bývá, všechno má své výhody i nevýhody. Přestože má tento účinný způsob zpomalení vozidla řadu příznivých důsledků, v některých případech může být i na škodu.

Brzdění motorem má zásadní výhodu

Celá řada řidičů využívá pro zpomalení vozidla jeden velmi jednoduchý a účinný způsob. Při dojíždění na křižovatku nebo k semaforu, na kterém svítí červená, místo brzdového pedálu někteří raději zařadí na nižší rychlostní stupeň. Přestože je v konečné fázi stejně nutné použít pro zastavení brzdy, brzdění motorem přináší hned několik výhod. Jedna z těch nejdůležitějších souvisí právě se sníženou spotřebou.

iZdroj fotografie: Depositphotos

U automobilů s automatickou převodovkou je takovéto zpomalení vozu ještě pohodlnější a jednodušší, protože to převodovka udělá za vás. Stačí sundat nohu z plynového pedálu a vozidlo bude plynule zpomalovat a podřazovat rychlosti. Na druhou stranu má i tento zdánlivě velmi výhodný způsob zpomalení vozidla v případě potřeby svoje nevýhody. Pokud totiž řidič chce brzdit motorem, musí řadit nižší rychlostní stupně, a právě v tom je ten háček.

Kromě výhod tento způsob přináší i nevýhody

Většinou totiž nestačí podřadit o jeden, anebo o více rychlostních stupňů, ale najednou. Musí se řadit v určitých intervalech, takže místo jedné rychlosti a brzdového pedálu vlastně řidič několikrát během jednoho zpomalení využije spojku. Ta je pak vystavena dalšímu zatížení a opotřebení. Pokud tedy pravidelně brzdíte vozidlo motorem, můžete čekat, že výměna spojky u vašeho automobilu proběhne o něco dříve, než by tomu tak bylo v případě zpomalování pouze s brzdovým pedálem.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Na druhou stranu by zase bylo nutné častěji měnit brzdové destičky a kotouče. Záleží tak jenom na majiteli vozidla, jak zváží danou situaci a rozhodne se. Spojka patří k nejdůležitějším, ale také nejdražším částem vozu. Tudíž je vhodné si rozmyslet, jestli se opravdu vyplatí při každé příležitosti pro zpomalení využívat právě motor.

iZdroj fotografie: Depositphotos

V budoucnu by brzdění mohlo představovat velkou výhodu

V současné době je obyčejné brzdění pomocí kotoučů a destiček spíše škodlivé pro životní prostředí. V důsledku opotřebení totiž z destiček i kotoučů odpadává obroušený materiál. V budoucnu by však mělo právě brzdění představovat spíše výhody než nevýhody. Hybridní automobily totiž budou mít tu schopnost, že při zpomalení využijí brzdy ke generování elektřiny a nabíjení baterií.

Zdroj: YourMechanic

Diskuze Vstoupit do diskuze
88 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články