Nepotřebujete řidičák a jedete: Ikonické vozítko koupíte (doslova) za pár korun. Nemá ani dva koně, má ale dvě šlapky

Pro tisíce lidí právě to jedno a první motorové vozidlo v životě. Ve skutečnosti de facto jízdní kolo s motorkem a vůní benzínu.

i Zdroj fotografie: Dezidor / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.

Melodie je to chytlavá, ne že ne. Popěvek, že „malá Babetta šla do světa a krk za to dám, že ta Babetta je popleta“ zná asi každý. Nesmrtelná písnička dua Suchý a Šlitr patří mezi klenoty československé populární hudby. Už méně lidí ale ví, že skladba dala název neméně ikonickému českému mopedu. To je jedna z verzí. Podle jiné verze jde o odkaz na film Babetta jde do války s Brigitte Bardot z roku 1959. Já bych se klonil spíše k první možnosti, bavíme se o době hlubokého socialismu. Tak či tak, Babetta se stala fenomenálním mopedem.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Chytlavá melodie a úspěšný koncept malého levného mopedu

Odbočím, neodpustím si vysvětlení, že zkratka moped není nic jiného, než „motor s pedály“. Jinak řečeno jednostopé vozidlo do objemu motoru 50 cm³. Hrátky se slovy, asi jako Pito, nealkoholické pivo, tedy „PIvo a auTO“. Jednoduché, přesto důmyslné. Tak tedy Babetta šla skutečně do světa a v nemalém množství. Podle některých zdrojů bylo vyrobeno přes tři miliony kusů. Pro mnohé byla Babetta prvním motorovým strojem, na kterém se naučili jezdit, a pro jiné zase spolehlivým parťákem na cestách do školy, na brigádu nebo na výlety za město.

iZdroj fotografie: Sevela.p / Creative Commons / CC-BY-SA

Jsem jedním z nich. Jednu Babettu mám přímo na svědomí. Je fascinující, jak se z nenápadného projektu v Považské Bystrici stal fenomén, který přežil několik dekád a zanechal nesmazatelnou stopu v historii motocyklismu nejen u nás, ale i v zahraničí. Příběh Babett začíná v šedesátých letech minulého století, kdy se v tehdejším Československu začalo uvažovat o výrobě lehkého, dostupného a nenáročného dopravního prostředku. Cílem bylo vytvořit stroj, který by byl jednoduchý na ovládání, nenáročný na údržbu a zároveň dostatečně spolehlivý pro každodenní použití. První prototypy vznikaly v Považských strojírnách.

Jedním z požadavků bylo, aby nemusel mít řidič řidičský průkaz

Tak se zrodila myšlenka na nový moped, který by splňoval tehdejší požadavky na maximální rychlost 25 km/h a objem motoru do 50 cm³, což umožňovalo jeho provoz bez řidičského průkazu. Vývoj nebyl jednoduchý, protože bylo potřeba skloubit jednoduchost konstrukce s dostatečnou odolností a životností. První sériově vyráběný model, který dostal označení Babetta 28, spatřil světlo světa v roce 1971.

iZdroj fotografie: Dezidor / Creative Commons / CC-BY-SA

Moped byl vybaven dvoutaktním jednoválcovým motorem o objemu 49,8 cm³ a výkonu 1,1 kW. To v praxi znamenalo maximální rychlost pod 50 km/h. Jinak řečeno, stroj neměl výkon ani celé dva koně. Potenciál motoru byl 1,5 koně při 4 500 ot./min, nejvyšší rychlost 40 km/h. Spotřeba? Ta průměrná činila 1,8 l/100 km. To z Babett dělalo mimořádně úsporný dopravní prostředek. Palivová nádrž obsáhla tři litry a půl litr rezervy. Stroj byl těžší než kolo, hmotnost mopedu byla 42 kg. Zajímavostí je, že Babetta 28 byla vybavena automatickou odstředivou spojkou.

Babetta byla vyvážena do zahraničí, vyrobily se jí miliony

To bylo v té době na našem trhu naprostou novinkou a výrazně to usnadňovalo ovládání. Rám byl svařovaný z ocelových trubek, palivová nádrž byla umístěna pod sedlem. V roce 1972 přišla na trh vylepšená verze Babetta 206, která se lišila především designem a některými technickými detaily. Motor zůstal stejný, ale došlo k úpravám v oblasti elektrické instalace a brzdového systému. Následně se začala Babetta vyvážet do zahraničí, především do západní Evropy. Vznikla verze Babetta 210, která byla vybavena dvourychlostní automatickou převodovkou. Tato inovace umožnila lepší akceleraci a pohodlnější jízdu v kopcovitém terénu.

iZdroj fotografie: Dezidor / Creative Commons / CC-BY-SA

Výkon motoru zůstal stejný, ale díky dvourychlostní převodovce se zlepšila dynamika a celkový jízdní komfort. Babetta 210 byla vyráběna od roku 1983 a stala se velmi oblíbenou nejen v Československu, ale opět i v zahraničí. V devadesátých letech se výroba Babett přesunula do Kolárova, tam vznikaly poslední modely této legendární značky. Tam běžela výroba až do roku 1997, kdy byla definitivně ukončena.

Dnes se dá Babetta koupit v různém stavu, za různou cenu, dejme tomu v řádu nižších tisíců Kč za horší kusy, za ty lepší si zájemce připlatí. V kontextu doby nemá smysl si vozítko kupovat z jiného důvodu než z nostalgie. Na trhu je řada lepších malých motorek, mopedů. Nostalgicky se na Babettu dívám i já. Pamatuji, jak jsem si ji půjčoval od dědy a jezdil s ní. Do té doby, než jsem vyrazil na poslední cestu ze Strakonic do Sušice. Na plný plyn. Nepovolil jsem. Dech stroji došel (díkybohu), jak jsem vjel do cílového města, nemusel jsem řešit, že bych zůstal „viset“ někde na půl cesty. Než došlo k destrukci stroje, byla to do té doby ta nejlepší jízda mého života.

Jeli jste někdy na Babettě?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články