Je lepší měnit motorový olej každých 15 000 km, nebo jednou ročně? A jsou servisní intervaly (ne)pravdivé?

Dobře fungující motor je základ auta a pravidelná výměna oleje nedílnou součástí nutné péče. Jak ale poznat, kdy správně olej vyměnit?

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.

Nájezd, nebo čas? Otázka, kdy je vlastně nejlepší vyměnit motorový olej, je jedním z těch témat, která dokážou rozdělit motoristickou veřejnost na dva tábory. Na jedné straně stojí ti, kteří nedají dopustit na pravidlo „jednou ročně a hotovo“, na druhé pak řidiči, kteří se striktně drží kilometrového intervalu, nejčastěji 15 000 kilometrů. Ať už patříte do kterékoliv skupiny, jedno je jisté, správná výměna oleje je pro životnost motoru naprosto zásadní a rozhodně nejde o detail, jejž by bylo možné přehlížet nebo odkládat na neurčito.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Výměna oleje musí probíhat pravidelně, ale jak často?

Když to řeknu jinak, tak obě možnosti jsou vynikající s ohledem na to, že někteří řidiči olej v autě de facto nemění. Anebo drží intervaly doporučené výrobcem, které jsou podle mého soukromého názoru nesmyslně prodloužené. Já bych olej v autě 30 000 km nenechal. Sám jsem zažil situace, kdy se někdo rozhodl výměnu oleje odkládat, protože „neměl čas“. A to je špatně. Výsledkem je zbytečné opotřebení motoru, zvýšená spotřeba a v krajním případě i fatální poškození, které znamená nemalé výdaje.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě

Přitom stačí dodržovat základní pravidla a motor se vám odmění spolehlivostí a dlouhou životností. Ale jaká pravidla to vlastně jsou? Je lepší měnit olej podle času, nebo podle počtu najetých kilometrů? Výrobci automobilů v posledních letech často uvádějí intervaly výměny oleje v rozmezí 15 000 až 30 000 kilometrů. Spíše 30 000 km. Předpokládám, že tato doporučení vycházejí z laboratorních testů, moderních technologií a kvalitních olejů, které jsou dnes na trhu k dispozici. Jenže realita běžného provozu je často mnohem tvrdší než podmínky v laboratoři.

Moderní auta umí hlídat sama intervaly a včas je hlásit

Krátké jízdy, časté starty, provoz v městském provozu, studené starty v zimě nebo naopak extrémní horka v létě. To všechno jsou faktory, které olej zatěžují mnohem víc, než by se mohlo zdát. Olej v motoru totiž neplní jen roli maziva, ale také odvádí teplo, chrání před korozí, čistí motor od nečistot a usazenin a zajišťuje těsnost mezi písty a válci. S každým ujetým kilometrem a s každým dalším startem se jeho vlastnosti postupně zhoršují.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Přidáme-li k tomu fakt, že v průběhu roku se do oleje dostávají zbytky paliva, kondenzuje voda, pronikají drobné kovové částice, je jasné, že ani ten nejlepší olej nevydrží věčně. Proto se stále častěji objevuje doporučení měnit olej nejen podle počtu najetých kilometrů, ale také podle času. Tedy minimálně jednou ročně, i když jste s autem najeli třeba jen pár tisíc kilometrů. Já s tím maximálně souhlasím. Důvod je jednoduchý, i při malém nájezdu dochází k degradaci oleje, a to zejména v případě, že auto jezdí převážně krátké trasy, kdy se motor nestihne pořádně zahřát.

Olej v motoru časem degraduje, bez ohledu na kilometry

Právě v takových podmínkách se v oleji hromadí voda a palivo. To vede k jeho ředění a ztrátě mazacích schopností. Pokud tedy patříte mezi řidiče, kteří ročně najedou jen pár tisíc kilometrů, rozhodně se vyplatí olej měnit alespoň jednou za rok. Naopak u těch, kteří jezdí dlouhé trasy a motor pravidelně zahřívají na provozní teplotu, je možné se držet kilometrového intervalu, ale i zde platí, že překračovat doporučenou hranici se nevyplácí. Moderní vozy jsou vybaveny senzory, které sledují kvalitu oleje a samy upozorní na nutnost výměny.

iZdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě.cz

Tyto systémy berou v úvahu nejen počet najetých kilometrů, ale i styl jízdy, četnost studených startů a další faktory, které ovlivňují opotřebení oleje. Přesto bych se na ně nespoléhal stoprocentně a raději bych se držel osvědčeného pravidla. Buď 15 000 kilometrů, nebo jeden rok, podle toho, co nastane dříve. Pokud jde o typ použitého oleje, i zde je dobré řídit se doporučením výrobce. Moderní syntetické oleje sice vydrží déle než starší minerální varianty, ale i ty mají své limity.

Pokud bych měl tedy shrnout své zkušenosti a doporučení, pak bych rozhodně doporučil nepodceňovat pravidelnou výměnu oleje. Držel bych se intervalu 15 000 kilometrů nebo jednoho roku, podle toho, co nastane dříve. Je to investice, která se mnohonásobně vrátí v podobě spolehlivého a dlouho fungujícího motoru. A pokud si nejste jisti, kdy byl olej naposledy měněn, raději to udělejte dříve než později. Motor vám za to poděkuje nižší spotřebou, tišším chodem a menším opotřebením. 

Kdy měníte olej?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články