Nejnovější studie: Až polovina řidičů lituje, že si koupili elektromobil

Elektromobily s sebou přináší další, dosud nepoznaný fenomén: podle rozsáhlé studie by je téměř polovina jejich majitelů nejraději vyměnila zpátky za spalovací motor.

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
                   

Píšeme rok 2024, respektive pomalu jsme se dostali dokonce za jeho druhou polovinu. Podle předpovědí jen několik let starých by podíl elektromobilů na celkovém provozu kolem nás měl být citelně větší, než tomu je. A to ani nemluvě o tom, že zdaleka ne všichni jsou s jejich vlastnictvím a následným provozem spokojeni. Přičemž „zdaleka ne všichni“ je pořád eufemismus pro polovinu, která je se svým novým elektromobilem vyloženě nespokojena. Pojďme se na důvody tohoto stavu podívat společně.

Nebývalá polarita názorů jako typický symptom pro elektromobily

A úvodem jedna (pro mě osobně alespoň) vtipná situace, která nastane pokaždé, když se jako majitelé vozu s klasickým spalovacím motorem zeptáte někoho, kdo jezdí elektroautem, jaké to vlastně je. Setkáte se totiž téměř pokaždé se zcela kategorickou odpovědí: buďto vám budou všichni tvrdit, že jak jednou zkusíte elektropohon, už nikdy nebudete chtít nic jiného. Nebo si naopak budou stěžovat, že jsou s vozem naprosto nespokojeni. Co za takovou polarizací stojí?

Šéf BMW opovrhuje elektromotory a chce zpátky naftu i benzín: Ukončí jako první značka výrobu elektromobilů?

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Je to dané především rozporem mezi tím, co jeho majitelé od svého nového auta očekávali a jaké na něj mají požadavky. Tak je to ostatně u všech automobilů, problém ale je, že elektromobily mají některá specifika, která se nedají tak snadno předvídat. Možná to je také důvod, proč podle nedávné studie nemalý počet řidičů koupě svého nového vozu na baterie lituje. Stalo se vám něco podobného někdy se spalovacím motorem. Možná. Ale v polovině případů? To je vcelku zásadní množství.

Rozsáhlá studie renomované firmy hovoří jasnou řečí

Jak se totiž uvádí ve studii, kterou zpracovala firma McKinsey a jmenuje se Mobility Consumer Pulse a kde poskytlo své odpovědi na spokojenost s elektromobily okolo 30 000 majitelů těchto aut, výsledky jsou opravdu nečekaně polarizující. Výzkum probíhal v patnácti státech, kde se prodá dohromady víc než 80 procent všech elektromobilů vyrobených na světě. Což je mimochodem velmi solidní statistické pokrytí a výsledky dané studie by vážně nebral jen ten, kdo chyběl ve škole na všechny hodiny statistiky.

Největší soused není z elektromobilů vůbec nadšený

A jakkoli bereme našeho největšího souseda jako průkopníka alternativních pohonů, spokojenost s nimi není mezi tamními řidiči naprosto jednoznačná. Respektive, je tomu přesně naopak. Ke spalovacímu motoru by se totiž v Německu nejraději vrátila bezmála čtvrtina z nových majitelů EV. Jak je to možné? Jednoduše: Polovině z těchto německých řidičů vadí hlavně vysoké provozní náklady. Samozřejmě je potřeba také počítat s vysokou pořizovací cenou.

Elektromobily jsou politický podvod. Za 20 let se probudíme a bude to ještě horší. Německý dokument mluví jasně

Moment: jedné z nejbohatších evropských zemí, navíc proslulé svým razantním příklonem k ekologické budoucnosti, vadí „vysoké náklady“? Ano, ono totiž každé „A“ má i svoje „B“. A jak znám německou mentalitu (řekněme celkem slušně), speciálně Němci si dokáží velmi přesně spočítat, co je pro ně ještě přijatelné a co již platí takříkajíc zbytečně. A to, že například opravy elektromobilů vyjdou občas o dost dráž než opravy standardních vozidel, je něco, s čím se zkrátka nechtějí smířit. Proč by také měli?

Bohatí, ale současně velmi spořiví Němci

Němcům zároveň vadí i nedostatečná infrastruktura pro dobíjení. To je problém, který je v České republice nepoměrně větší než v Německu, přesto ani tam není vyřešený dokonale. Tamním řidičům vadí měnit návyky na dlouhých cestách, nutnost měnit trasy, delší doby odpočinku a podobně. Německo má jednu z nejlepších dálničních sítí v Evropě, navíc velmi chytře navrženou a vybudovanou, pro mnohé Němce je samozřejmost přejet polovinu Německa a na otočku se vrátit zpět. S elektromobilem to (většinou) není možné.

Majitelé elektromobilů zjistili, že krátký dojezd není ten hlavní problém. Budou solit jako mourovatí

V Číně je možná (opět) všechno jinak

To největší překvapení však přišlo z Číny. Pokud si myslíte, že v Říši středu již na spalovací motory zcela zapomněli, tak opravdu nikoliv. Resp. chce se k nim vrátit 28 procent řidičů, kteří si pořídili elektromobil. A nehraje roli zřejmě ani to, že Čína není (velmi jemně řečeno) posedlá ekologií. To sice není, nicméně stále patří mezi největší výrobce aut s tímto pohonem na světě. Přesto ale u téměř třetiny domácích zákazníků s tímto fenoménem nové doby neuspěla.

Země Tesle zaslíbená s vysokým procentem návratu ke spalovacím motorům

Nejvíc ale elektroauta narazila v Austrálii. Tam se chce ke spalovacím motorům vrátit téměr polovina uživatelů bateriových aut. V Brazílii pak zvažuje návrat ke spalovacímu motoru 38 procent vlastníků elektromobilů, v USA 46 procent (Tesla?). Dovolím si poznamenat, že tyto státy mají společnou především velikost a častokrát vysoké dojezdové vzdálenosti. Ty spolu s nedostatečnou nabíjecí infrastrukturou tvoří zřejmě nejhorší možné podmínky pro provoz EV.

Kolik nabíječek nahradí jednu obyčejnou benzinku? Experti to spočítali, číslo je skandální

Elektromobily tedy s sebou přináší další, dosud nepoznaný fenomén: značné procento jejich uživatelů by je nakonec nejraději vrátilo. Se spalovacími motory se přitom nic podobného nedělo. Proč myslíte, že tomu tak je?

Také byste nejraději vrátili elektromobil?

Diskuze Vstoupit do diskuze
69 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články