Výrobci aut znají největší nevýhody elektromobilů, většinou je tají. Bojí se, že nastane propad na trhu

Na nové auto se aktuálně čeká klidně rok, a u elektromobilů to nebude o moc jiné. Mají ovládnout trh, ale zdroje na jejich výrobu nejsou.

i Zdroj fotografie: Škoda
                   

Podle mediální masáže a všeobecné nálady na automobilovém trhu by se mohlo zdát nevyhnutelné, že v příštích letech budou na trhu s automobily dominovat elektrické vozy. Jeden z ředitelů automobilového koncernu se ale domnívá, že by situace s elektromobily mohla být přesně opačná. Důvodů pro to je hned několik.

Zákaz spalovacích motorů padl. Aut dost ale nebude

Evropské země se rozhodly, že od roku 2035 budou zakázaná auta se spalovacími motory. To sice může působit jako ještě hodně vzdálená budoucnost, ale není tomu tak, v rámci plánování velkých firem je to problematika dnešního dne. Tak velké změny, mluví se o úpravě dosavadních společenských návyků, vyžaduje obrovské kompetence.  Které ale na mnoha místech chybí.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Pandemie covidu-19 ukázala, jak snadné a rychlé je dovézt stát ke katastrofě. Babišova vláda to potvrdila před svým odchodem schodkem státního rozpočtu v řádech neuvěřitelných stovek miliard korun. Když by někdo před pár lety prohlásil, že se automobilový průmysl zastaví, zejména kvůli nedostatku komponentů, byl by považován za blázna. Stalo se, problém se vleče u od pandemie, a zatím se nerýsuje žádné výrazné zlepšení. Na nová auta se čekají měsíce, i rok.

Zdroje na výrobu elektromobilů jsou omezené

Automobilky se chystají na velké změny, pokud se situace nezačne měnit k lepšímu. Úprava obchodního modelu ve velké a zodpovědné firmě vyžaduje dlouhý a promyšlený proces. Už teď je slyšet názory, že je třeba razantních změn, aby z výrobních pásů mohl sjíždět auta tak, jako dřív. Obecně klesá potřeba lidské síly ve výrobě, vše se více automatizuje, na výrobu baterií aut není třeba tolik personálu a automobilový trh čeká zřejmě masové propouštění. To však nemusí být jediný důvod k obavám.

iZdroj fotografie: Tesla

V době, kdy globální inflace a recese nabírají na tempu a zasahují snad do všech ekonomik světa, by automobily měly být co nejlevnější. Chod s nimi by tak přispíval k růstu HDP. Výroba elektrických aut, která mají za pár let obsadit trh, je však velmi drahá. Na výrobu baterií není dostatek zdrojů. Prezident koncernu Stellantis Arnaud Deboeuf vyjádřil obavy. Že pokud nedojde k výraznému snížení výrobních nákladů, mohlo by dojít ke zhroucení automobilového trhu, z důvodu výrazného poklesu poptávky po nových autech.

Jak vidíte budoucnost aut vy?

Zdroj: Stellantis
Diskuze Vstoupit do diskuze
85 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články