Velká změna v povinné výbavě: Dotkne se to nás všech. Kdo si ji s předstihem nekoupí, ten zaplatí astronomickou pokutu

Novinka, za kterou stojí opět EU, bude doslova převratná. Součástí nové povinné výbavy bude speciální LED technologie, jež bude informovat o poloze vozů. S tím budou spojené i poplatky.

i Zdroj: Depositphotos
                   

Když se zeptáte jakéhokoli řidiče na součásti povinné výbavy každého vozu, prakticky žádný z nich nezapomene zmínit výstražný trojúhelník. Až tak je zažitý tento bezpečnostní prvek, který informuje ostatní řidiče o tom, že máme se svým vozem problém a je nutné zvýšit pozornost. V naší zemi je výstražný trojúhelník součástí povinné výbavy již od 30. března roku 1960, tedy dlouhých 64 let.  

Pamatujete si správné vzdálenosti správně? Tak schválně

Rozměry stran výstražného trojúhelníku jsou přibližně 45 cm a je nutné trojúhelník umístit na dálnici nejméně 100 metrů za vozem, na ostatních komunikacích je vzdálenost zkrácena na nejméně 50 metrů. Pouze v obci, pakliže to vyžaduje situace, je možné zvolit vzdálenost kratší. Trojúhelník se přitom umisťuje na okraj vozovky. Ale to vše si, věřím, pamatujete ještě z autoškoly.

I když už jsem se osobně setkal s několika řidiči, kteří si povinné vzdálenosti trojúhelníku od vozu vůbec nepamatovali. Povětšinou je stavěli podstatně blíže svým automobilům. Přitom legislativou definované vzdálenosti trojúhelníku od vozu mají samozřejmě smysl. Je nutné, aby se ostatní řidiči dozvěděli o překážce na vozovce v podobě vašeho vozu dostatečně včas.

Španělé si na výstražné trojúhelníky posvítí jako první

Každopádně přijde čas, kdy výstražným trojúhelníkům definitivně odzvoní. A patrně to nebude moc dlouho trvat. Průkopníkem v této inovaci je Španělsko, jehož Ministerstvo dopravy už začíná realizovat v této věci příslušné kroky. Právě v této zemi má dojít k výměně výstražných trojúhelníků za zcela novou moderní technologii. Bude se konkrétně jednat o výstražné svítilny, které budou muset mít patřičnou homologaci.  

iZdroj: Depositphotos

Novinka má na území Španělska vejít v platnost již od ledna roku 2026, tedy ani ne za dva roky. A již nyní předkládají jednotliví výrobci těchto svítidel své modely k patřičnému testování. Na realizaci celého projektu tedy zas tak moc času nezbývá a osobně jsem zvědavý na konkrétní finální specifikaci v budoucnu zvoleného přístroje (rozměry, svítivost, barevnost vyzařovaného světla atd.).

Nejen světlo, ale také signalizátor polohy

Zajímavé je, že se nemá jednat o obyčejné svítidlo. Nové výstražné světlo má totiž vysílat každých 100 vteřin signál s polohou daného vozidla do asistenčního centra, které bude pozice vozů evidovat. Jaký to má důvod? V zásadě prostý. Udaná poloha má zjednodušit jednotkám záchranné služby cestu k pozici nehody nebo poruchy na autě, jež signál vysílá.

Současně má systém informovat ostatní řidiče vozů v okolí o tom, že je v jejich blízkosti nějaké riziko – překážka, na kterou musí brát během své jízdy ohledy. Dá se předpokládat, že oznámení o voze vysílajícím výstražný signál se objeví jako varování v rámci navigací, jež za volantem běžně používáme.

Tato opodstatnění jsou na jednu stranu chvályhodná, ale na druhou stranu vyvolávají mezi veřejností diskuzi o tom, zda je opravdu nutné sledovat veškerá auta, která signál odešlou do asistenčního centra. Někteří řidiči to mohou vnímat jako další zásah do jejich soukromí. Ale to je zatím samozřejmě jen čistá spekulace.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Výstražné světlo nebude zadarmo a hrozí problémy

V každém případě to vypadá, že bude s novými výstražnými světly spojené ještě jedno zásadní negativum. Hovoří se totiž o tom, že za tato svítidla budou řidiči platit pravidelný poplatek – de facto jakési nájemné. Jeho výše však zatím ještě nebyla stanovena. V každém případě je to další náklad, jejž řidiči neuvidí na svém účtu zrovna rádi.

Když výstražné světlo porovnáme s trojúhelníkem, jedná se technologicky o dva rozdílně světy. Trojhranná červená odrazka vyjde na pár desítek až stovek korun – jednorázově. Je to prostě kus plastové hmoty s pár kovovými komponenty. Jednou trojúhelník koupíte (nebo už je součástí výbavy zakoupeného vozu) a máte po starostech.

Oproti tomu výstražné světlo bude vyžadovat nějaký zdroj energie, který se postará jak o zdroj světla, tak o vysílané signály. Navíc je to elektronická záležitost, jež má jednak svou životnost, jednak může mít nějaké poruchy. Jednoduše řečeno, s elektronickou novinkou patrně budou spojené určité technologické starosti na straně jejích uživatelů. A to není nic, co bychom „slyšeli“ zrovna rádi.

iZdroj: Depositphotos

Aplikace do dalších zemí lze očekávat. Ale co dostatečný signál?

Nicméně zatím není důvod k panice z nové součásti povinné výbavy. Inovace se opravdu týká zatím jen Španělska. Ovšem pokud se tento bezpečnostní prvek osvědčí, můžeme očekávat, že jej postupem času Evropská unie prosadí v celoevropském měřítku. Pokud se tak stane, rozhodně to nějakým způsobem zatíží peněženky majitelů aut, což je určitě nepotěší. Pokud by k tomu došlo, nezbývá než doufat, že náklady na nové výstražné světlo nebudou vysoké.

A ještě zbývá jedna otázka. Budou schopna výstražná světla vysílat svůj signál v našem případě na celém území republiky? Jen si vzpomeňte, kolikrát jste ztratili signál svého mobilního telefonu třeba jen při průjezdu lesem. S tím vším se bude nutné při vývoji nových svítilen technologicky vypořádat, aby novinka dávala smysl beze zbytku.

Toto téma je rozhodně velmi kontroverzní a my jsme zvědaví na vaše názory na něj. Nebojte se nám v diskuzi pod tímto článkem sdělit, co si o celé problematice upřímně myslíte.

Co si myslíte o chystané novince v podobě nouzového světla v rámci povinné výbavy?

Zdroj: Osram
Diskuze Vstoupit do diskuze
132 lidí právě čte
Autor článku

Jiří Louthan

Zkušený automobilový novinář, který seděl za volantem více než 500 různých aut, přináší svůj bohatý repertoár zkušeností do nového pořadu AutoŽivě. Můžete ho sledovat na české službě Stream i YouTube.

Zobrazit další články