Při jaké teplotě vlastně zamrzá palivo? Odborníci zaskočili běžné řidiče odhalením, jaká zima zničí jejich auta

Zamrzlé palivo není nic, co by kohokoli z nás potěšilo. Speciálně méně odolné varianty nafty umí řidiče pěkně potrápit. A pokud se pokusí nastartovat, je na drahou opravu zaděláno.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Zima „překvapuje“ řidiče každý rok. Ostatně zřejmě podobně, jako naše silničáře. Jejichž (pravda již spíše historické) výroky o nečekaném sněhu v prosinci zřejmě vstoupí do dějin. Každopádně jde o náročnější období jak co do provozu na silnicích, tak co do údržby našich vozidel. Mrazy a zamrzlé palivo totiž mohou celkem zásadně ovlivnit to, jestli ráno nastartujeme – a také jestli vůbec odjedeme. Při jaké teplotě vlastně palivo zamrzá? Pojďme se na to podívat společně.

Motorová nafta je na zamrznutí extrémně citlivá

A jako první je „na tapetě“ samozřejmě motorová nafta. Ze dvou paliv je to právě ona, která je výkyvy teplot pod nodem mrzau mimořádně citlivá. Exaktně vzato se teplota, při které dochází ke srážení parafínu v motorové naftě a tedy jejímu tuhnutí, pohybuje od -7 stupňů Celsia. Při teplotách kolem -20 stupňů pak může dojít k úplném zablokování palivového systému, což může znamenat potíže – a někdy i docela drahého rázu. S benzínem je to naopak výrazně jednodušší, jak si ukážeme za okamžik.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Motorová nafta určená pro letní použití zachovává své vlastnosti až do teploty -4 stupně Celsia. Při poklesu pod -5 stupňů Celsia letní nafta ztrácí své vlastnosti. Od 1. října do 15. listopadu mají proto stanice přechodnou naftu, která si zachovává své vlastnosti při teplotách do -10 stupňů Celsia. Od 16. listopadu do 1. března pak odolává palivo nabízené na stanicích až -20 stupňům Celsia. Této naftě se říká zimní, a jakkoli není -20 stupňů hodnota, z které by se ostřílení polárníci káceli do ledu, na české poměry to dostatečně „zimní“ je.

Pokoušet se nastartovat se zamrzlou naftou je cesta k drahé opravě

Jak již bylo uvedeno, případné zamrznutí nafty má u vznětového motoru poměrně fatální dopad nejen na pohyblivost vozidla. Důsledky jsou totiž mnohem vážnější, srážený parafín může zcela zablokovat palivový filtr a ochromit palivovou soustavu. Pokud se v takové situaci přesto budete pokoušet nastartovat a „rozchodit to“, dojde nejspíše k poškození citlivých komponentů. Což bude následně vyžadovat návštěvu u mechanika a hodně peněz k tomu. Jediná správná cesta, pokud už k zamrznutí dojde, je auto nechat samovolně rozmrznout, například ve vytápěné garáži.

Nafta je pro Škodu definitivně mrtvá. Enyaq dostane jako první v koncernu dobíjení za 12 minut – a za výbornou cenu

Jak je to tedy s benzínem? Podstatně jednodušší

S benzínem je situace mnohem jednodušší. Bod mrazu u běžného Naturalu 95 totiž nastává až při −45 °C. A paradoxně –⁠ čím větší zima je, tím lépe motor startuje (s kvalitní baterií, pochopitelně). Benzín má v těchto tuhých podmínkách vyšší tlak par a lépe se odpařuje. Pro toto palivo je mnohem nebezpečnější teplo: benzín se poměrně rychle odpařuje a může tak vzniknout výbušná směs. Jestli můžete volit mezi dvěma vozy pro provoz v zimě, a jenom jeden z nich má zážehový motor, pak jej doporučujeme. Starosti se zamrznutím můžete hodit za hlavu.

Od 1. prosince bude na pumpách nové palivo. Není vyhnutí, všichni za tankování zaplatíme mnohem víc peněz

Aby se předešlo zamrznutí paliva (tedy speciálně nafty) v nádrži, je dobré především sledovat, jakou naftu (do kolika stupňů) tankujeme. A pokud naše auto z jakéhokoli důvodu od léta stálo a máme tedy v nádrži stále letní naftu, je doporučeníhodné ji při první příležitosti celou vyjet. A poté natankovat plnou nádrž nafty přechodné, nebo zimní, podle toho, jaká již bude k dispozici. A neváhat si s každým dalším připlatit za kvalitní verze zimní nafty s aditivy. Vyplatí se to, výrazně. Jakákoli oprava palivového systému u dieselu bude totiž dražší.

Vyplatí se podle vás kupovat aditivovanou naftu?

Zdroj: Čepro
Diskuze Vstoupit do diskuze
95 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články