Každý motorista si určitě povšimnul skutečnosti, že kamiony, návěsy a přívěsy mají skoro vždy nálepky se značkami omezení maximální rychlosti. Například s ukazateli „70“ nebo „80“ atd. Výsledkem je, že mnoho lidí neznalých situace si pokládá otázky, jestli vůbec stojí za to věnovat pozornost takovým omezením, a zda tyto nálepky skutečně fungují jako skutečně závazná omezení rychlosti.

Prozradíme vám tedy, že tyto nálepky ve skutečnosti nemají vůbec žádný právní dopad.

Odpovědi na všechny otázky, které při jízdě za takto označeným vozidlem vyvstanou, jsou celkem jednoduché. Je třeba si uvědomit, že nálepky (a další značky) na zádi nebo na boku vozíku či přívěsu nemají žádnou právní závaznost. V pravidlech silničního provozu není ani slovo o této kreativitě řidičů těžkých nákladních vozidel, takže na první pohled nemusíte těmto samolepkám věnovat pozornost.

Zdroj obrázku: PxHere

Ve skutečnosti jsou tyto dekorace určitým způsobem ohleduplnosti k ostatním řidičům.

Skutečnost, že značky omezující rychlost na kamionu nejsou právně závazné, však neznamená, že vůbec nemají smysl. Řidiči těžkých nákladních vozidel (nebo osobních aut s přívěsnými vozíky) je tam ve skutečnosti instalovali ani ne tak pro sebe, jako spíše pro ostatní. Mají totiž pouze jediný účel– informační. Pomocí těchto samolepek se řidič takto označeného vozidla v drtivé většině případů snaží informovat ostatní o průměrné rychlosti, jakou se jeho stroj bude pohybovat.

Zdroj obrázku: PxHere

Dělají to kvůli tomu, že rychlost nákladních vozidel je vždy nižší než rychlost osobní dopravy. 




Štítek na přívěsu je jakýmsi sdělením ve smyslu „promiňte, rychleji jet nemůžu, jsem naložený“. Jinými slovy, všechna auta, která se nechtějí zavěsit za nákladní vozidlo a jet jeho rychlostí, by ho měla při první vhodné příležitosti jednoduše předjet. Někdy se stane, že je na zádi vozu několik samolepek současně. V tomto případě chce řidič zdůraznit několik možných rychlostních režimů najednou, které se mohou lišit v závislosti na situaci. Nejčastěji pro jízdu ve městě připevňují nálepku „40“, pro dálnici – „80“ a ve všech ostatních případech označují maximum možného, často je to „100“.

Zdroj obrázku: PxHere