Vzduchový filtr hraje důležitou roli při provozu auta, a dojde-li k jeho zanešení, může motor postupem času ztrácet výkon. Spousta lidí si neuvědomuje, jak výrazně dokáže léta neměněný vzduchový filtr snižovat výkon motoru, do něhož proudí vzduch právě přes filtr, který ho čistí a zbavuje všech nečistot. Běžně vyjíždí auta z výroby s filtrem papírovým, u něhož se můžeme spolehnout, že zachytí spoustu nečistot, ale na druhou stranu se velmi rychle zanese.

Zanešený vzduchový filtr

Vliv zanešeného vzduchového filtru na motor

Jak už jsme nakousli výše, stav vzduchového filtru přímo souvisí s výkonem motoru, který potřebuje vzduch pro zajištění efektivního spalování. V případě zanešeného filtru dochází ke snížení výkonu motoru, zkrácení jeho životnosti nebo ke zvýšení spotřeby. Ano, je až neuvěřitelné, jak moc toho ovlivní jednoduchá část auta, kterou pořídíte doslova za pár korun.

Nádova vzduchového filtru

Nemůže-li vzduch pohodlně proudit do motoru, dochází k nadbytečnému sání paliva ve špatném poměru ku vzduchu. S ucpaným vzduchovým filtrem vzniká v sání příliš velký podtlak, čímž může dojít k nasávání vzduchu i mimo něj. Následně se tak může dostat do motoru nevyčištěný vzduch, který do něj zanese spoustu abrazivních částic. U starších vozů s karburátorovými motory jsou potom tahle negativa mnohem větší, a spotřeba paliva i výkon motoru jsou částečně vázány na vzduchový filtr.

Vzduchový kulatý filtr
U některých aut najdete i plechovou nádobu…

U modernějších aut není vliv filtru tak velký. Sofistikovaně řízené vstřikovací systémy jsou schopny si s omezenou dodávkou vzduchu poradit a nebrat tak příliš paliva navíc – stále ale stoupá opotřebení motoru a klesá jeho výkon. Jak už bylo zvýšeno výše, spousta aut má pod kapotou papírový vzduchový filtr, který zachytí hodně nečistot, ale málo propouští vzduch a rychle vypoví službu. Ideální je proto za filtr stovku dvě připlatit, a pořídit bavlněný s delší životností, lepší propustností a stejnou mírou zachycování nečistot.

Jak často je vhodné vzduchový filtr měnit

Životnost vzduchového filtru nelze jednoznačně určit. Někteří výrobci udávají, že je vhodné filtr měnit každých 10 000 kilometrů u aut pohybujících se v prašném prostředí, a po 20 tisících v případě běžného provozu. Jenomže najeté kilometry slouží pouze jako orientace, a hodně záleží na prostředí, v němž se pohybujete, i na stylu vaší jízdy. Pokud máte neustále sešlápnutý plyn na podlahu, potřebuje motor logicky více vzduchu (i paliva), takže má podstatně více práce i vzduchový filtr.

Jak měnit vzduchový filtr
Nový vs starý vzduchový filtr…

Výměnu filtru zvládne každý: Jak na to

Pro kontrolu ani výměnu vzduchového filtru rozhodně nemusíte do servisu. Stačí otevřít kapotu a najít plastový box, v němž je filtr ukrytý (může mít kruhový, čtvercový nebo obdélníkový tvar). Ten poznáte jednoduše – je větší a napojený na sání vzduchu (taková širší roura), které uvidíte na první pohled. Následně odmontujte víko nádoby a vyjměte vzduchový filtr, u něhož zhodnoťte míru znečištění a zkontrolujte mechanické poškození. Je-li nepoškozený a alespoň z třetiny průsvitný, lze ho ještě nějakou dobu používat.

Pokud je ovšem filtr značně zanešený a v místech, kde se zbíhají jednotlivé „plátky“ k sobě, najdete chuchvalce prachu či jiných nečistot, bude nanejvýš vhodné jej vyměnit. Přijde-li vám to zbytečné, alespoň filtr vyfoukejte a očistěte, jak nejvíce to půjde (třeba kompresorem nebo stlačeným vzduchem). Následně vyčistěte plastový box, v němž je filtr usazen – zaměřte na dno boxu, kde bývá nejvíce usazených nečistot. Jakmile to máte, můžete filtr vrátit zpět (nebo použít nový), zkontrolovat těsnění, uzavřít víko a utáhnout jištění. Nakonec zkontrolujte i filtr v kabině, který najdete pod přístrojovou deskou.