Výstraha: Za špatné parkování zaplatíte od 1. ledna 2024 drasticky více. Pro mnoho hříšníků to bude cesta k exekuci

Kritický nedostatek míst k parkování vede mnohé z nás k tomu, že zaparkujeme občas tam, kde bychom tak úplně neměli. Od nového roku se to už ale opravdu nevyplatí.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

V Česku řidiči dlouhodobě trpí nedostatkem parkovacích míst téměř všude. Většina velkých měst se pokouší tento problém řešit prostřednictvím placených zón pro rezidenty, ale bohužel to příliš nepomáhá. Dokonce ani oni totiž nemají vždy jistotu, že si najdou místo k parkování. Stává se totiž zcela běžně, že na jejich místě někdo stojí, a na všech okolních také, navíc velmi často bez jakéhokoli povolení. Za špatné parkování přitom od ledna hrozí drakonické pokuty. Pojďme se na to podívat společně.

Přibývá aut a rostou i jejich rozměry, místa ale spíše ubývá

S tím, jak bohatneme a jak stoupá počet aut, ubývá logicky prostorů k parkování. Projektanti našich sídlišť, zón nebo ulic ani ve snu nedoufali, že by tyto jednou mohly být zaplavena auty takovým způsobem, jaký vidíme dnes a denně. Škody 100 navíc nahradily SUV s pomalu dvakrát větším nárokem na velikost parkovacího místa. „Praha upravuje veřejný prostor, dělá ty ulice krásnější, příjemnější, ale tím snižuje počet parkovacích míst. Druhá věc je ta, že nám auta rostou do délky, do šířky, a tím pádem se do té ulice vejde menší počet vozidel,“ říká předseda České parkovací asociace Petr Horský.

iZdroj fotografie: Se souhlasem Petra H.

Parkovací oprávnění pro rezidenta v našem hlavním městě stojí 1 200 korun ročně. Poplatek za druhé vozidlo může dosáhnout až 7 000 korun. Přestože rezidenti platí, často se jim ale nedaří najít parkovací místo a musí parkovat stovky metrů od svého domu. Stejná situace panuje i v Brně, kde rezidenti sice platí jen dvě stě korun za parkování, místo ale nenajdou stejně. Frustrace z nemožnosti někam v rozumném časovém úseku odstavit přes noc svoje vozidlo, je pak pochopitelná.

Situace je stejně neutěšená i v jiných městech

Lukáš, jeden z obyvatel Brna a profesí programátor, nám pak sdělil, že rezidentní parkování by byla dobrá věc, pokud by fungovalo tak, jak bylo původně slíbeno – tedy že za poplatek člověk snadno najde parkovací místo. Bohužel se často stává, že spolu se sousedy krouží po okolí bez možnosti najít místo, a to zejména v čase od 19:00 do 21:00 hodin. „Domů přijdu klidně o hodinu déle, než jsem slíbil, z čehož nejsem nadšený ani já, ani moje žena.”

Zaparkoval na cizím pozemku. Zemědělci se to nelíbilo, a tak jeho nebohé auto zdemoloval traktorem

iZdroj fotografie: ŠJů / Creative Commons / CC-BY-SA

Za parkovací oprávnění v Pardubicích rezidenti platí 1 200 korun ročně za první auto a 2 400 korun za druhé. Na rozdíl od toho v Karlových Varech platí za parkování jen rezidenti centra města, jelikož v okolí s parkováním takový problém není. Mluvčí karlovarského magistrátu Jan Kopál vysvětlil, že rezidenti s trvalým bydlištěm v daném území dostávají roční parkovací kartu na první vozidlo za 480 korun, ale za druhé vozidlo je poplatek 3 500 korun a za třetí a další vozidla 7 000 korun.

V Praze stojí garáž jako byt v Ústí nad Labem

Řidiči se často snaží vyřešit problémy s parkováním tím, že si pronajmou nebo koupí garáže. Bohužel však není dostatek garáží a i ty dostupné jsou velmi drahé. Podle Petra Horského se ceny garáží liší v závislosti na místě. Nejvyšší cena garáží je samozřejmě v Praze a nejvyšší ceny se pohybují kolem milion a půl, samozřejmě všechno záleží na velikosti garáže, ale běžně se prodávají mezi 900 tisíci až 1,2 milionu korun.

iZdroj fotografie: Juandev / Creative Commons / CC-BY-SA

Nalézt řešení problému si města slibují od úpravy platné od ledna 2024. Nyní totiž již nebude možné slučovat pokuty do jedné jediné a dostat se tak k maximální částce (pro mnoho hříšníků zanedbatelných a bagatelních) 2 500 korun. Podle novely, která právě vstoupila v platnost, bude možné pokutovat částkou i desetkrát vyšší – v novele je zakotvena maximální částka 25 000 korun. A především: nepůjde již využít slučování přestupků za parkování do jednoho.

Pokuty nepůjde slučovat, mohou vyšplhat do statisíců

Jinými slovy, notorickým „parkovačům” bez povolení, co si z lístků za stěračem dělali vlaštovky do odpadkového koše, vědouce přitom, že za desítky lístků zaplatí maximálně oněch 2 500 korun, zřejmě skončí doba klidu a hájení. S podobným přístupem mohou celkové platby směle vyšplhat do statisíců – a exekuce může být náhle blíž, než by kohokoli napadlo. Jak to vidíte vy, bude takovéto zdražení pokut za parkování konečně znamenat změnu? Zejména tedy pro ty, kteří mají parkování řádně předplacené? Dejte nám vědět v diskusi pod článkem, děkujeme!

Pomůže zvýšení pokut k lepšímu parkování?

Diskuze Vstoupit do diskuze
58 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články