Záchranářská ulička v praxi: Zdravotník raději dojel k nehodě na kole. Jasný adept na Frajera roku

Neschopnost a neukázněnost některých řidičů nutí záchranáře k někdy opravdu velkým improvizacím. Kde má pak i obyčejné kolo cenu života.

i Zdroj fotografie: MHMP
                   

Umět vytvořit tzv. záchranářskou uličku pro vozy Integrovaného záchranného systému by mělo patřit ke zcela základním dovednostem těch, kdož opouští autoškolu, s řidičským průkazem starým byť jen jeden jediný den. A pochopitelně by se v průběhu řidičské praxe mělo jen a jen zlepšovat, nikoli naopak. Přesto jsme denně svědky toho, jak to stále někteří z nás neumí a blokují svými vozy cestu těm, kteří počítají čas na sekundy. A stejně ho počítají ti, za nimiž jedou. Pojďme se na jeden ukázkový příklad podívat společně.

I tady platí: kdo rychle dává, dvakrát dává

Stal se při vážné dopravní nehodě na německé dálnici A1 , kde v důsledku srážky uvízl řidič v rozdrcené kabině Iveco Daily. Zácpy tvořící se před křižovatkou Wuppertal-Langerfeld si včas nevšiml. Srážce s jedoucím kamionem se snažil zabránit vyjetím do odstavného pruhu. Kde však pro svůj manévr neměl dostatek místa, situaci navíc zkomplikoval mokrý, kluzký povrch po vydatných deštích. S ohledem na jeho život ohrožující zdravotní stav byla nutná okamžitá pomoc, navíc se sám nemohl se z vraku dostat. 

Řidiči však nebyli schopni utvořit záchranářskou uličku a sanitka mezi nimi bezmocně uvízla. Situaci pohotově vyřešil biker v jednom z vozů, jenž vyskočil, sundal ze střechy bleskově svoje elektrokolo a předal jej záchráři. Ten si hodil na záda batoh s první pomocí a defibrilátorem a rozšlapal se směrem k nehodě. Elektrokolo se tak ukázalo jako navýsost efektivní (a kdekoli se „protáhnoucí“) dopravní prostředek, mezi porůznu postavenými vozidly pak umožňující prokličkovat až k řidiči v nabouraném Ivecu.

Dvě kola s pedály plus frajer záchranář umí zachránit život

Ano, dopadlo to přesně tak, jak všichni čekáme. Okamžitá pomoc řidiči pravděpodobně zachránila život, po dojetí těžké techniky byl vyproštěn a vrtulníkem transportován do nemocnice ve Wuppertalu. Zajímavostí pak může být, že i Záchranná služba města Prahy má ve svém „vozovém parku“ také elektrokola pro podobné situace, kdy větší motorové vozidlo nemá šanci a pěšky je to daleko. Elektrokolo je v takovém případě nečekaně praktickým a funkčním řešením.

Konečně Lamborghini za rozumné peníze. Novinka se speciálním designem a unikátní převodovkou za 380 tisíc Kč

Ostatně třeba ukrajinští vojáci by mohli vyprávět, patřičně upravené terénní modely vynikají obratností a nenápadností, které jsou ve válečném konfliktu speciálně ceněné. Abychom však i u nás, v mírových dobách a klidných časech viděli záchranářská elektrokola co nejméně „v akci“, je dobré si oživit, jak vytvářet uličku pro vozidla IZS. Velmi dobře to ukazuje video z dílny BESIPU:

Závěr? Nemůžeme jinak, než končit přáním. A sice abyste vždy dokázali záchrannářskou uličku vytvořit rychle a zcela dle pravidel, ale především, abyste ji vy sami nikdy nepotřebovali a nikdy nebyli na konci té cesty, kam právě směřuje sanitka s rozblikanými majáky. Za celou redakci vám denně držíme palce na vašich cestách, ať šťastně dojedete tam, kam máte namířeno. A hlavně: ať se stejně šťastně také vrátíte domů!

Umíte utvořit záchranářskou uličku?

Diskuze Vstoupit do diskuze
58 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články