Pasti na silnicích: Tisíce řidičů dostávají na těchto místech pokuty kvůli novým utajovaným radarům

Pozor na nové kamery, které jsou ukryté v zaparkovaných autech nebo se zapínají jen občas. Stacionární radar není účinný, řidiči si na něj dříve či později zvyknou.

i Zdroj fotografie: Bezpečnostní rada státu
                   

Pokuty za rychlost jsou něčím, co řidiči skutečně neradí řeší. Existuje jedna skupina motoristů, která s pokutou za vyšší, než povolenou rychlost musí počítat. Jsou to ti výtečníci, kteří vědomě porušují pravidla silničního provozu a rychlost překračují záměrně. Bohužel i ti slušní motoristé občas jedou rychleji, než je povolené. Může za to nervozita, nepozornost, únava. Anebo také neznalost zákonů a pravidel v jiné než domovské zemi.

Kamery nejsou aktivní. Dokud nejsou nečekaně zapnuty

Pokuty za rychlost mohou, při cestě do zahraničí, přijít velmi draho. A řidič vlastně ani nemusí tušit, že nějaký zákon porušil. Tak například ve Velké Británii platí dočasné omezení rychlosti na dálnicích a řidiči jsou tak velmi často lapeni utajenými rychlostními kamerami. Rychlostní kamery na dálnicích M6 se aktivují v určitých časech nebo při riziku dopravních zácp či autonehod, nejde o stálé opatření.

iZdroj fotografie: Bezpečnostní rada státu

Omezení se týká určitých vybraných úseků, které jsou pod dohledem inteligentních systémů řídících provoz. Systém na dálnici West Midlands letos už zachytil víc než 3 500 řidičů. V průměru tam překročí rychlostní limit asi 20 řidičů denně. Kamery jsou namontovány mezi křížením 7 a 8 na birminghamské Great Barr směrem na sever. Rychlostí maximum 40 mph, tedy 64 km/h zejména zahraniční řidič překračují. A pak platí.

Řemeslníci, dodavatelé? Bílá dodávka neveze zboží, ale radar

Jiná, i když stejně kritická situace je v sousedním Rakousku. Tam se řada měst a obcí přidala k evropské kampani za bezpečnější provoz a snížila maximální povolenou rychlost na 30 km/h. Seznam měst je dlouhý a zahrnuje i tak oblíbené destinace, jako jsou Salzburg, Graz nebo část Vídně. Problém je, že značka definující rychlost bývá pouze na okraji města. Takže pokud sednete za volant uvnitř obce, třeba do auta z půjčovny, na dovolené, nemáte šanci o třicítce vědět. 

iZdroj fotografie: Bezpečnostní rada státu

Pokud byl zmíněn Salzburg, tak právě na okolních dálnicích, ale i jinde v Rakousku, jsou instalované, jak jinak, stejně jako v Británii, „tajné“ radary. Ovšem jiného typu. Rakušáci jsou vynalézaví a mají kamery namontovány skutečně nenápadně přímo do svodidel, pokud o nich nevíte, je velmi malá šance, že si jich všimnete. A nejenom to, je tady novinka, a to jsou mobilní radarové jednotky v civilních autech. Opravdu nenápadných autech, kdo by si všiml bílé dodávky zaparkované u krajnice?

Horší než překročení rychlosti je zločin na ekologii

Jeden příklad za všechny, pokud pojedete přes Ried im Innkreis, tak na Riedbergstrasse a na Friedrich-Thurner-Strasse, popřípadě nově také na Brucknerstrasse ae Grillparzerstrasse sundejte nohu z plynu. Skutečně velký pozor je třeba dát na „obyčejná“ auta typu Volkswagen Golf některé z předchozích generací. Pastí na řidiče může být také Fiat Doblo nebo Volkswagen Caddy. Rychlostní omezení také platí z důvodu snížení emisí, a to je pro turisty a cizince v zemi větší problém, protože se jedná o větší prohřešek, čili na řidiče čeká vyšší pokuta.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Jde o takzvané IG-L zóny. Pokud vás tam rakouská policie změří, můžete se dočkat pokuty v řádech několika tisíc eur. Nic jiného, než sledovat značky se nevyplatí, dokonce ani „jet podle místních“ není dobrým nápadem. Výjimku mají totiž elektromobily, pouze rakouské, ty mohou jet na dálnici v daném úseku 130 km/h. Elektromobil z jiného státu, nebo jakékoli jiné auto, podléhá omezení 100 km/h nebo dokonce 80 km/h. Znovu, jet rychle a nesledovat značky kolem Linze a Graze se může prodražit, v přepočtu až o 125 000 Kč za „obyčejnou“ pokutu!

Jaké máte zkušenosti s pokutami v cizině vy?

Zdroj: BSR
Diskuze Vstoupit do diskuze
104 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články