Kolik kilometrů trvá zahřátí motoru? Ani současná auta není dobré trápit dupnutím na plyn

V době karburátorů platilo, že auto se studeným motorem je v zimě dobré nechat zahřát. Moderní vozy s přímým vstřikováním nebo elektromobily mění trendy, i když ne všechny.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Spousta řidičů nemá jasno v tom, jak nejlépe zahřát studený motor auta. Hned vyrazit a ohřát ho za jízdy, nebo stát na místě a nechat běžet motor na volnoběh? Univerzální rada, která by platila pro každé auto, v podstatě neexistuje. Záleží na typu a stáří automobilu i na motoru. Jediné, co platí obecně je, že sednout v mrazech za volant a razantně sešlápnout plynový pedál, je špatný nápad.

Volnoběh je dobrá volba

Zahřívání motoru při volnoběhu na místě se traduje řadu let. Dřív automobily neměly elektricky řízené vstřikování paliva a termomanagement motoru, takže volnoběh byl rozumný plán. Moderní vozy v podstatě mohou vyjet rovnou, dokonce jejich výrobci často uvádějí, že jsou plnohodnotného provozu schopné hned i v extrémních mrazech. U starších vozů je ale dobré na místě volnoběh spustit.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Součástky starších automobilů mají mnohdy hodně odslouženo, je totiž rozumné je před jízdou zahřát. Opotřebované komponenty by neměly podstupovat nadměrné zatížení a teplotní šoky. Navíc je pravděpodobné, že mají vozy starší hustější olej, který při nízkých teplotách víc tuhne a hůř se dostává do míst, kde má plnit svou mazací funkci. Motor nejlépe pracuje, když je olej ohřátý na provozní teplotu, tedy na zhruba 90° C.

Nevytáčet ani nepodtáčet

I když jsou na tom moderní motory daleko lépe, vyrazit na plný plyn v tuhých mrazech, není z dlouhodobého hlediska vůbec prozřetelné. Přestože všechno, co je pod kapotou, je vyrobené z odolnějších a teplotně stálejších materiálů, některé mechanismy jsou podobné. Olej se relativně rychle musí dostat do ložisek a mechanismů. Pokud nemá správnou viskozitu, je to v třeskutých mrazech skoro nemožné. Než se kapaliny ohřejí a ustálí se provozní teploty a tlaky je lepší nešlapat zhurta na plyn.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Studený motor by se neměl vytáčet do extrému, ale ani nepodtáčet. Optimální je řadit u dieselů při 2000 ot/min u benzínových jednotek pod 3000 otáček. V motoru, převodovce i diferenciálu se tak olej nejlépe zahřeje. Obecně platí, že benzinové agregáty se ohřejí na provozní teplotu o něco dříve než naftové. Například automobilka Hyundai doporučuje jet umírněným stylem alespoň 5 až 10 kilometrů.

Studená baterie je problém

Samostatnou kapitolou jsou elektromobily. Na první pohled se může zdát, že mohou vyrazit hned rychlým tempem, protože v elektromotoru není olej. To je sice pravda, ale podle výrobců elektroaut je olej v diferenciálu a v jednostupňovém převodu za motorem. Proto i v tomhle případě je lepší, vyrazit rozumnou rychlostí, než se vůz dostane do provozní teploty. Chvíli totiž trvá, než se zahřejí i akumulátory, které za studena nepodávají plný výkon.

Jak zahříváte studený motor v mrazech?

Zdroj: Motor1

Diskuze Vstoupit do diskuze
113 lidí právě čte
Autor článku

Michal Ryšavý

Zobrazit další články