Zákaz řízení o víkendu už platí: Rozdělil české řidiče na dva tábory. Jsou naštvaní, že nesmí vyjet na silnice. Druzí si libují. A vy?

Vyjet jen tak o víkendu napříč Českem nebo evropskými zeměmi nelze. Někteří řidiči mají zákaz a musí své vozidlo na čas odstavit.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Kdykoli můžu jet kamkoli. Většina motoristů si myslí, že může jen tak sednout za volant a jet, kam je libo. Vím to, protože jsem si udělal mezi čtenáři rychlý průzkum a zjistil jsem, že je o tom přesvědčeno 89 % dotázaných. Jenže tak to není. Existuje řada zákazů. Časových nebo souvisejících s tím, jaké má řidič oprávnění, popřípadě jakým vozidlem jezdí. Jsou auta, s nimiž se nesmí na dálnici. S některými automobily nesmí jezdit mladší řidiči bez zkušeností.

Řidiči musí respektovat omezení, někteří nesmí na silnici

Takových podmínek je relativně hodně. Někteří řidiči jsou omezení jak časově, tak podle toho, co právě řídí. Asi nejvíce omezeni jsou řidiči kamionů. Jak u nás, tak i za našimi hranicemi. V Evropě i v České republice platí zákazy jízdy kamionů. Jsou navrženy tak, aby snížily hustotu provozu a zlepšily plynulost silniční dopravy. Jde o časové zákazy nastavené tak, aby zvýšily bezpečnost především během svátků, víkendů a prázdnin. Proč? No, to je přece jasné. V tomto období je provoz aut výrazně intenzivnější.

Jde o prevenci proti zácpám a většímu riziku nehod, kdyby se na silnicích pohybovalo i velké množství nákladních vozidel. Tato omezení jsou stanovena zákonem, a platí tedy nejen pro Českou republiku, ale i pro okolní státy, přičemž každý stát má vlastní pravidla, kdy kamiony nesmí na silnice. Novinku zavedli relativně nedávno v sousedním Polsku. Zákaz se týká řidičů kamionů, kteří nesmí v daných časech od pátku do neděle na silnice.

Benzín a nafta budou už letos zakázané. Přestože nepůjde o výslovný zákaz, řidiči s nimi v reálu nebudou moct jezdit

To je součástí opatření zaměřených na zlepšení dopravní bezpečnosti a snížení zátěže na silniční infrastrukturu během víkendů. Pokud kamioňáci toto nařízení poruší, hrozí jim vysoké pokuty, které mohou dosáhnout až 2 500 korun v přepočtu. Tento zákaz se ale nevztahuje na osobní vozidla nebo dodávky, takže běžní řidiči, kteří míří do Polska například na nákupy, mohou být klidní. To platí ale de facto ve všech státech. Jak je tomu u nás a v dalších evropských zemích, zejména těch, které s námi sousedí?

O víkendu nesmí řidiči některých vozidel sednout za volant

V ČR platí zákaz jízdy pro vozidla nad 7,5 tuny a pro vozidla s přívěsem nad 3,5 tuny, a to na dálnicích, silnicích pro motorová vozidla a silnicích první třídy. Mimo prázdniny nesmějí kamiony jezdit v neděli a během státních svátků od 13 do 22 hodin. Během prázdnin je zákaz rozšířen i na pátky od 17 do 21 hodin, soboty od 7 do 13 hodin a na neděle od 13 do 22 hodin. Naopak Německo je jedním z evropských rekordmanů, pokud jde o přísnost těchto opatření.

V soboty mezi 1. červencem a 31. srpnem platí zákaz jízdy od 7 do 20 hodin a o nedělích a svátcích je tento zákaz celoroční od 0:00 do 22:00. Rakousko má podobně přísná omezení, kde vozy nad 7,5 tuny nesmí na silnici v sobotu od 15 do 24 hodin a v neděli a o svátcích od 0:00 do 22 hodin. Během prázdnin jsou tato omezení ještě přísnější, kdy kamiony nesmí na silnice ani v noci, a to od 22:00 do 5:00 ráno.

Časové omezení je jasné, řidič musí včas své auto odstavit

Slovensko se přibližuje pravidlům Německa a platí zde zákaz jízdy pro vozidla nad 7,5 tuny vždy v neděli, o svátcích a v prázdninových sobotách od 7:00 do 20:00. Polsko je v tomto ohledu svými pravidly o něco benevolentnější. Tam zákaz jízdy pro vozidla nad 12 tun platí jen během svátků a prázdnin, kdy je jízda omezena například v pátek od 18 do 22 hodin. O prázdninách pak platí rozšíření na pátek od 18 do 22 hodin, sobotu od 8 do 14 hodin a neděli od 8 do 22 hodin.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Za mne je tento obecný zákaz také kontraproduktivní v rámci bezpečnosti, v jiném hledisku. Aby řidiči kamionů neporušili dané zákony, musí své vozidlo někde včas odstavit. Kamionů je velké množství a parkovacích míst málo. Pak se děje běžně to, že kamiony parkují nejenom na čerpacích stanicích, které jsou přecpané. A na odpočívadlech. Ale také všude, kde se dá. Na dálničních přivaděčích, na sjezdech. Na krajnicích.

Opatření jde v určitém ohledu proti bezpečnosti. Parkují všude!

Všude, kde se najde nějaké volné místo. A to podle mého názoru na bezpečnosti rozhodně nepřidá. Zákazy jízdy kamionů však mají své výjimky. Mezi ně patří zejména vozidla přepravující rychle se kazící zboží, jako jsou potraviny, léčiva či zdravotnický materiál. Výjimky platí i pro vozy integrovaného záchranného systému (záchranná služba, policie, hasiči), dále pro autobusy a veřejnou dopravu, která musí zajišťovat přepravu osob bez ohledu na zákazy.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Výjimku mají i vozidla, která jsou využívána při jednorázových kulturních či sportovních akcích nebo vozidla státní správy, celní správy a armády. Ministerstvo dopravy však tyto výjimky neuděluje každému, kdo o ně požádá – musí existovat zvláštní důvody. Takové, které jsou v souladu se zákonem.

To je například ochrana zdraví a života, předcházení ekologickým katastrofám nebo zajištění dodávek nezbytných surovin, jako je elektřina, voda nebo plyn. Takže podtrženo a sečteno (nejen) u nás platí zákaz jízdy kamionů ve vybraných časech, které jsem uvedl. Ale to neznamená, že v této době nemůžete na dálnici kamion potkat. Můžete, a vzhledem k výjimkám nemusí jít nutně o porušení pravidel.

Vadí vám na dálnici kamiony?

Zdroj: Policie
Diskuze Vstoupit do diskuze
127 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články