Tlak je vysoký a bude se stupňovat, Evropská unie chce spalovací motory vyhladit ještě před rokem 2035. Opravdu tohle dovolíte?
Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.
Zákazy vjezdu pro dieselová auta, to je téma, které v posledních letech rezonuje nejen mezi motoristy, ale i mezi politiky, úředníky a vlastně všemi, kdo se pohybují autem. Zejména v městském provozu. Když se podívám na aktuální dění v Německu, V Británii, ve Francii, kde se už nějakou dobu diskutuje o tom, jakým způsobem omezit provoz starších dieselových vozidel, nemohu si nevšimnout, jak se celá situace začíná dramatizovat. V redakci AutoŽivě jsme už mnohokrát psali o emisních zónách. Plaketách a povoleních.
Kdo má naftový motor, má problém a brzy bude bez auta
A to nejen v rovině pokut, ale i v otázce samotného řidičského oprávnění. V posledních týdnech se totiž objevují informace, že řidičům, kteří budou opakovaně porušovat zákazy vjezdu do vybraných městských zón, může hrozit nejen finanční postih, ale dokonce i odebrání řidičského průkazu. A to už je něco, co by mělo vystrašit každého, kdo za volantem tráví hodně času a spoléhá na svůj vůz nejen jako na dopravní prostředek, ale často i jako na pracovní nástroj. V Německu je sice automobilová kultura hluboce zakořeněná a dieselové motory se těší dlouhodobé oblibě.
Ovšem kosa opakovaně padá na kámen, protože se začínají objevovat konkrétní případy, kdy řidiči dostali zákaz vjezdu do určitých částí měst. Tyto zákazy se týkají především starších dieselových vozidel, která nesplňují emisní normu Euro 6. Pokud tedy někdo vlastní vůz s motorem, který spadá do kategorie Euro 5 nebo nižší, měl by být velmi obezřetný, kam se svým autem vjíždí. V některých městech jsou totiž instalovány kamery, které automaticky snímají registrační značky a porovnávají je s databází povolených vozidel.
Pokud systém zjistí, že do zóny vjel automobil, který tam nemá co dělat, automaticky odešle pokutu na adresu majitele. To je ale podle mého názoru jenom začátek konce. Řeknu to jinak. Platí sice, že benzínová a naftová vozidla by neměla být vyřazována z provozu dříve než v roce 2035. Ale ten tlak je tak silný, že se to ve skutečnosti děje. Trend pokračuje. Stále více míst zakazuje vjezd naftových vozidel. A řidiči, kteří zákaz poruší, čelí hrozivým pokutám. Proč? Pokud se řeklo, že auta se spalovacími motory skončí s prodeji v roce 2035, tak proč do té doby dělat řidičům ze života peklo? Nedává to smysl, snad jen politický.
K Německu se přidává Itálie, lidé na dovolenou už nepojedou
Evropská unie a její nohsledi chtějí tlačit na občany a podrobit si je jako v dobách středověku. Jen si říkám, že středověká by mohla být i odplata vrchnosti. Na druhou stranu, defenestrace je spíše českým fenoménem než evropským a nečekám, že by zaprdlý belgický občan dával najevo svůj nesouhlas. Mám dokonce obavu, že ten je spokojený. Třeba i proto, že na automobilovém průmyslu není závislý. Z opačného pohledu vnímám, že v rámci evropského prostředí ten, kdo vlastní elektromobil, má řadu výhod.
Mnohde nemusí platit daň, má parkování zdarma. Předjíždí kolony v pruzích bokem v dopravních zácpách. Naopak každý, kdo se bude i nadále spoléhat na spalovací motory, bude potrestán a napomenut. Tedy pokutován. Ale to je jen začátek. Brzy jistě vstoupí v platnost další zákazy pro dieselová vozidla. A každý, kdo stále řídí vozidlo se spalovacím motorem, může časem dokonce očekávat odebrání řidičského průkazu. Za trest. Že je to nesmysl? Jen si na mne vzpomeňte. Zmínil jsem zákazy v Německu.
Například ve Stuttgartu a Mnichově jsou některá naftová vozidla zakázána. Od 1. října 2025 se přidá Itálie, když v severoitalských regionech Piemont, Lombardie, Emilia Romagna a Benátsko vstoupí v platnost zákazy jízdy pro starší dieselová vozidla splňující normu Euro 5. Soumrak spalovacích aut začal a pokračuje. Co na tom, že východisko v podobě elektrických aut je chiméra, která se s definitivním zákazem spalováků rozplyne a my nebudeme mít čím jezdit.