Zákaz řízení a jízdy s naftovým autem hrozí tisícům českých řidičů. Pravidla se zpřísnila, a co platilo včera, už neplatí

Nikdo nechce dýchat znečištěný vzduch, ovšem stejně tak se nechce chodit pěšky a parkovat daleko. Bez nálepky to už ale nejde.

i Zdroj fotografie: Jojo659 / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Ekologie má tak jako všechno dvě strany. Nikdo samozřejmě nechce dýchat zplodiny a ničit si zdraví. Tady je ekologický dohled nad veřejnou dopravou jistě přínosem. Nicméně ekologie je také poměrně lehce zneužitelná jako argument k nejrůznějším zákazům a omezením. Stinnou stránkou, klidně i zcela relevantně, jsou pak zákazy vjezdu do některých městských regionů. To je typické zejména pro velká německá města.

Ekologie je součástí života, včetně automobilového průmyslu

A protože do Německa pravidelně jezdí řada českých řidičů, musí být naši motoristé informováni o tom, kam se svým autem mohou či nemohou vjet. Jinak totiž hrozí vysoké pokuty. Jakousi „propustkou“ je zelená nálepka na čelním skle. Jenže spousta řidičů si myslí, že když mají na autě ekologickou známku, jsou v bezpečí a můžou jezdit, kam se jim zlíbí. Jenže realita je, jak už to tak bývá, o dost složitější.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Zelená plaketa není univerzální klíč ke všem městům a zónám. Právě naopak. V Německu existuje 37 ekologických zón. Zelená nálepka ale nestačí pro každou. Faktem je, že miliony dieselových aut jsou nyní v některých městech zakázány. Konkrétní podoba těchto zákazů jízdy se však město od města značně liší, a to jak z hlediska dotčených typů vozidel, tak i příslušných kontrolních postupů a výjimek. V některých případech je jasné, že zelená nálepka již nestačí.

Další rána pro automobilový průmysl. Emise musí jít ještě níže

Typickým příkladem zákazu řízení, který platí už dlouho, je Darmstadt. Tam je už od června 2019 na některých ulicích zakázán vjezd naftových vozidel s emisní normou Euro 1 až 5. A také benzínových aut třídy Euro 1 a 2. Jde o ulice Hügelstraße a Heinrichstraße. Ano, výjimky existují, ale rozhodně ne pro české turisty. Platí třeba pro vozidla záchranných složek, svoz odpadu a některé řemeslníky. Řada aut má historicky na čelním skle nalepené zelené nálepky. Jenže nižší třídy, typicky jde o Euro 4. Přitom přísná emisní norma Euro 6 byla zavedena jako povinná v roce 2015.

Zákaz vjezdu pro staré diesely platí už roky. A zpřísňuje se to

Každý, kdo řídí deset let starý naftový automobil, tak riskuje. I kdyby měl původní německou nálepku. Pro české řidiče platí jednoznačná rada. Než vyjedou do Německa, měli by si aktuální zelenou nálepku obstarat. Stačí dojet s doklady na stanici STK, vyjde to na pár stovek. Když se podíváme na věc zpětně, tak ekologická nálepka byla v Německu zavedena 1. března 2007 a od 1. ledna 2008 je povinná pro všechny automobily a autobusy v německých ekologických zónách. Byla zavedena jako součást konceptu s cílem zlepšit kvalitu ovzduší v centrech měst. Města v Německu si ale vyhláškou řeší pravidla sama, a tak je těžké se někdy vyznat v tom, kam může člověk vjet.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Pojďme ale do další metropole, nám asi nejbližší. Velmi přísné podmínky platí v bavorském Mnichově od února 2023. Jde o významná omezení. Tam byla vytvořena celá ekologická zóna, včetně okruhu Mittlerer Ring. Oblast je zakázána pro vjezd naftových vozidel s emisní normou Euro 4 a horší. Existují opět výjimky pro rezidenty, doručovací služby nebo nezbytné návštěvy lékaře. Ale znovu, ne pro české turisty a řidiče. Pokuta za porušení zákazu vjezdu je 3 200 Kč v přepočtu z eur.

Kde nesleduje značky a vjede do zóny bez nálepky, zaplatí

Jestliže spojím Mnichov s lokalitou, kde sídlí automobilka BMW, tak řeknu, že ani v domově Porsche to není jednoduché. Mám teď na mysli Stuttgart, aby bylo jasno, jakkoli znalci by mne chytali za slovo s Zuffenhausenem. Stuttgart patří také k městům s obzvláště přísnými předpisy. Od roku 2019 platí zákaz vjezdu naftových aut normy Euro 4 v celém městě. Zpřísnění předpisů začalo platit v roce 2020, tehdy byla vyloučena také z takzvané malé ekologické zóny, tedy z oblasti Bad Cannstatt, Zuffenhausen (vidíte!) a Feuerbach vozidla s naftovými motory třídy Euro 5. Jsou zákazy ve všech velkých městech?

iZdroj fotografie: Depositphotos

Ne, třeba ve Frankfurtu je to jinak. Tam, podobně jako v Mohuči, se sice plánuje zavedení zákazu vjezdu, ale reálně to není nutné. Proč? No protože úroveň kvality ovzduší v současné době nevyžaduje okamžitá dramatická opatření. V některých německých městech tedy již platí zákazy vjezdu v určitých zónách pro naftová vozidla s emisní normou Euro 4, nebo dokonce Euro 5. Předpisy se však mohou město od města značně lišit, a tak je třeba se předem informovat. A vybavit se, jak jsem říkal, adekvátní zelenou nálepkou.

Jezdíte autem do Německa?

Zdroj: ADAC
Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články