Zákaz se týká řady českých řidičů, kteří s danými auty vyrazí na německé dálnice. Kdo vjede, kam nemá, zaplatí přes deset tisíc Kč.
Německé dálnice jsou pro spoustu lidí synonymem svobody, rychlosti a kusu asfaltu, kde si člověk může vychutnat jízdu bez zbytečných omezení. Jinak řečeno, že německá dálniční síť je rájem pro řidiče bez omezené rychlosti. Jenže jak už to tak bývá, i tahle idylka má své trhliny a někdy přijde rána, kterou by čekal málokdo. Už jsme v redakci AutoŽivě psali o tom, že na některých úsecích německé dálnice je lokálně rychlost omezena.
Neomezená rychlost už neplatí, pokuta za překročení je reálná
Psali jsme i o tom, že jsou části německých dálnic, kde je aktuálně snížena maximální povolená rychlost na 120 km/h pro osobní auta. A na 80 km/h pro auta nad 3,5 tuny a motorky. Proč? Jde o reakci na vysoké jarní a letní teploty. Pod jejich vlivem dochází k deformaci povrchu u starších typů dálnic, na asfaltu se tvoří vypukliny a bubliny. Od jara do začátku podzimu jsou pak tyto dálniční úseky pod omezenou rychlostí. V redakci AutoŽivě monitoruje situaci ohledně dálnic v Německu průběžně. Je to náš přímý soused. Jezdíme tam poměrně často.
Naši čtenáři jsou v Německu leckdy denně, jezdí tam za dovolenou nebo na výlety. Vědět tedy, co se tam děje, je zapotřebí. Jedna německá dálnice nyní zavádí zákazy vjezdu určitému typu vozidel. To znamená, že každý, kdo je řídí, je v reálném nebezpečí, že se dostane do problémů. Pokud vjede tam, kam nemá. V nejhorším případě bude muset zaplatit vysoké pokuty. V Německu je to novinka, první německá dálnice nyní zavádí zákazy vjezdu nákladních vozidel na určitém úseku. Ať vás nenatahuji, netýká se to osobních aut.
Dotčená vozidla musí jet objížďkou a každý, kdo to nedodrží, čelí přísným trestům. Německá dálnice zavádí zákazy pro nákladní vozidla, a to vzhledem k velikosti tamního dopravního systému znamená, že je dotčeno velké množství aut. V Německu je registrováno přes 69 milionů vozidel. K tomu se přidává turistická a nákladní doprava ze zahraničí. To znamená, že na německých dálnicích je každý den velký provoz. V některých případech dokonce až příliš velký, a právě na to německá správa dálnic zareagovala. Zavedla zákazy a tečka.
Nákladní auta mají smůlu, osobáky projedou, ale kamiony ne
Podle aktuálních statistik jezdí po německých dálnicích zhruba 1,4 milionu nákladních vozidel. Takže se nový zákaz může dotknout kteréhokoli z nich. Stačí jen vyjet nesprávným směrem, špatně odbočit. Nebo naopak nesjet včas před inkriminovaným směrem. Opatření je účinné okamžitě a jeho účelem je odlehčit dopravu na vybrané dálnici. Proč řešíme nákladní auta? No z jednoduchého důvodu. V redakci AutoŽivě řešíme všechna auta, nejenom ta osobní. Navíc řada čtenářů, jak víme, jezdí jak osobními, tak nákladními auty.
Věc je zkomplikovaná tím, že v současné době v místě probíhají stavební práce kvůli zbouranému mostu. Každý, kdo nebude nový zákaz dodržovat, musí počítat s přísnými tresty. Tohle je víc než jen pokuta. První německou dálnicí, která zavedla zákazy vjezdu vozidel, je A100. Prochází Berlínem a slouží jako spojení pro regiony Mitte, Charlottenburg-Wilmersdorf, Tempelhof-Schöneberg a Neukölln. Zákaz se vztahuje na provoz v severním směru v okolí dálniční křižovatky Funkturm. Pojďme dál na detaily.
Některá auta již nesmí tento úsek používat směrem na Hamburk. Podle dálniční správy se jedná o objížďku. Řidiči kamionů, kteří budou zákaz ignorovat a využijí trasu tunelem Rathausplatz, mohou očekávat přísné pokuty v přepočtu od 12 000 Kč a další správní postihy. Důvod celé akce je vlastně jednoduchý. Provoz v této oblasti je v současnosti provozován jako jednoproudový a nákladní automobily by komunikaci ucpaly.