Máte elektromobil? Přibývají místa, kam máte nově zákaz vjezdu i zákaz parkování. Je to ale vůbec legální?

Kdo má elektromobil, může nečekaně narazit na problém, zákaz vjezdu do podzemní garáže. Má na to provozovatel parkoviště právo?

i Zdroj fotografie: HZS Olomouckého kraje
                   

Moderní automobilový průmysl se nachází na křižovatce. Čeká nás rozhodování mezi tradičními pohony se spalovacími motory a novými energetickými zdroji. Jakkoli by Evropská unie chtěla udělat rozhodnutí za nás. Možná, že už rozhodnutí bylo uděláno, o nás a bez nás, ale to teď není na pořadu dne. Jde o to, že elektrická auta se stávají stále běžnější součástí silnic. To přináší řadu problémů týkajících se parkování těchto vozidel v podzemních garážích. Mají majitelé podzemních garáží právo zakazovat parkování elektrických vozidel?

Elektromobily a zákaz do podzemních garáží? Protože požár

Jsou taková omezení v souladu se zákonem? Vzhledem k rostoucímu počtu elektromobilů na českých silnicích se bude muset požární ochrana ve velkých garážích přizpůsobit novým požárním rizikům. Elektrická vozidla mají specifické požární charakteristiky, potřebují zvláštní opatření k zajištění bezpečného parkování v podzemních garážích. Neopomenutelným požárním rizikem je skutečnost, že baterie elektromobilů obsahují lithium. Tato látka může hořet rychle a intenzivně, a co je ještě důležitější, nepotřebuje k hoření přístup kyslíku.

iZdroj fotografie: Se souhlasem Karla D.

Jinak řečeno, pokud začne hořet elektrické auto v podzemní garáži, hoří stejně, jako kdyby bylo venku na vzduchu. Omezení přístupu kyslíku nehraje roli. Existují různé technologické postupy, jak elektromobil uhasit. Hasiči mají své postupy. Je zásadní, zda je elektromobil připojen k nabíječce, pak je problém větší. Vůz je třeba od stálého připojení zdroje odpojit. Pak je třeba hasit a chladit.

Elektromobil může po požáru hořet i několik dnů, pod vodou

A protože baterie může hořet i bez vzduchu, může být požár aktivní i několik dní poté, co je celé auto potopeno do speciálního mobilního kontejneru s vodou. Právě tak jsou elektromobily obvykle hašeny. Jak ale dostat hořící auto z podzemní garáže? Například pomocí technologie speciálních autonomních vozítek. Nicméně určitě nejde o nic jednoduchého, popravdě představa, že robotický tahač vleče z třetího podzemního patra hořící elektromobil, je značně šílená.

iZdroj fotografie: HZS Olomouckého kraje

Do budoucna by se měly obecně řešit zásadní problémy, které s parkováním elektromobilů v garážích souvisí. Prvním hlediskem požární ochrany je elektrická požární signalizace. Garáže by měly být vybaveny pokročilými systémy elektrické požární signalizace, které jsou schopny detekovat požáry nebo požární rizika spojená s elektromobily. Dalším krokem k požární ochraně elektromobilů v garážích jsou automatické požární systémy, které mohou rychle zahájit hasicí operaci, pokud je detekováno riziko požáru.

20 elektrických autobusů shořelo na popel ve stejný den. Je vůbec elektrifikace MHD dobrý a bezpečný nápad?

Je důležité, aby garáže byly vybaveny správnými sprinklery a jejich umístěním aby bylo zajištěno účinné potlačení požáru elektromobilu. Jenže jak už víme, uhasit hořící elektromobil není tak jednoduché. Dále je tady také přístupnost k parkovacím místům a manipulovatelnost s hořícím elektromobilem. Podtrženo a sečteno, není divu, že se začínají objevovat parkoviště, která zakazují vjezd elektrickým autům. Podobně jako je to třeba u vozů na CNG a LPG. Jenže jak je to vlastně s těmi plynovými automobily?

Zakázat vjezd je levnější než splnit drahé stavební předpisy

Tam zákaz vjezdu vlastně supluje to, že majitel garáže neplnil potřebná technická řešení. Jinak řečeno, veřejná garáž, aby v ní mohla parkovat auta na plyn, musí vyhovovat určitým normám. Splnit je stojí peníze. Jde o větší výdaje než při připevnění značky se zákazem vjezdu nad samotný vjezd. S elektromobily je to do určité míry podobné. Respektive ona zatím neexistuje žádná právní úprava, která by zakazovala nebo omezovala parkování elektromobilů v podzemních garážích.

iZdroj fotografie: Se souhlasem Stanislava Kučery

Problém tedy neexistuje? Existuje. Ale to, že je tady reálný problém, neznamená, že je nějak ošetřen. Nicméně zakázat vjezd do podzemní garáže lze. Pokud je garáž v majetku soukromého subjektu, ten stanovuje pravidla, respektive provozní řád. A pokud v rámci toho není umožněn vjezd určitého vozidla, není to v rozporu se zákonem. Jakkoli by uražené biomatky, příliš zelení ekologové a ekofašističtí fanatici nesouhlasili.

Mají mít elektromobily zákaz vjezdu?

Diskuze Vstoupit do diskuze
63 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články