Pravidlo dvou vteřin je jedno z nejdůležitějších na silnici. Minimum řidičů ho ovšem dodržuje

Jedno z nejjednodušších pravidel bezpečného provozu je současně také jedno z nejdůležitějších. Kdyby ho všichni dodržovali, ubylo by zásadně nehod. Proč tomu tak není?

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

Na úvod malý exkurs do filmové klasiky Quentina Tarantina. Ano, kdo hádá Pulp Fiction, hádá správně. Nekonečná studnice originálních hlášek, z nichž mnohé by se už v dnešní, hyperkorektní době neměly šanci dostat se do finálního sestřihu. Ta s tím „negrem“, co mu díky Wolfovi má být lépe je jenom jednou z nich. Nás však bude nyní zajímat něco jiného. A není to, slovy Tarantina, „kafe v mé kuchyni“, jsou to vteřiny na našich silnicích, jenž jsou důležité pro život. Tak se na ně pojďme podívat společně.

Pravidlo dvou vteřin, na které nepotřebujete stopky

Jak by totiž prohlásil Jules v oné legendární scéně s hamburgerem v Pulp Fiction, „burger je základ každé vydatné snídaně“. Nevíme sice, nakolik se tuková a cholesterolová bomba opravdu hodí do startu nového dne, nicméně pokud můžeme parafrázovat, pak „pravidlo dvou nebo tří vteřin je základem každé bezpečné jízdy na silnici“. A za tímto bychom si naopak skálopevně stáli. Přitom, když se zeptáte někoho kolem sebe, bude myslím tápat, jaké dvě nebo tři vteřiny máte na mysli. Schválně to zkuste.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Máme na mysli vteřiny, které uběhnou od chvíle, kdy auto před vámi mine nějaký pevný bod. Patník u cesty, dopravní značku, strom, cokoli. Od toho okamžiku byste měli napočítat (pomalu a klidně) „jednadvacet, dvadvacet“ a teprve potom byste měli minout stejný bod u cesty vy. Pokud jej minete dříve, zpomalte. Pokud později, děláte pro svoji bezpečnost (a bezpečnost všech na silnici kolem vás) více, než si dovedete představit. Policista vám za to případné bodíky neumaže, ani vám nikdo jiný za to nic nedá, ale je to záslužný čin nad jiné.

Ministerstvo dopravy potvrzuje: jedna z nejčastějších příčin nehod

Kdyby se totiž takto (více než dvě vteřiny od minutí bodu) chovali na silnicích všichni, ubylo by poměrně významně nehod. Jak vyplývá z aktuální statistiky Ministerstva dopravy, „nedodržování bezpečné vzdálenosti od ostatních vozidel patří k nejčastějším příčinám dopravních nehod. Navíc zhoršuje následky havárií, které mají jinou příčinu, například nevěnování se řízení či nepřiměřená rychlost. Doporučený odstup dvě vteřiny od ostatních vozidel přitom nedodržuje mimo obec téměř sedmdesát procent řidičů“.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Tolik suchá řeč čísel. To nejsou pozitivní zprávy, že? A to ještě není všechno. Ve výzkumech renomovaného MIT, neboli Massachusettského technologického institutu bylo zjištěno, že řidičům starším 55 let trvalo v průměru 403 milisekund, než si všimli nebezpečí, a 605 milisekund, než se rozhodli. Řidiči ve věku 20 až 25 let potřebovali 220, respektive 388 milisekund. Z toho vyplývá, že reakční doba mladých řidičů byla 0,6 sekundy, s dalšími 0,1-0,2 sekundy na reakci. Ze statistik policie ovšem vyplývá, že ho dodržuje minimum řidičů.

Zralý chlap uzná, že už to zkrátka není, jako to bylo kdysi

Starší řidiči k ​​tomu potřebovali asi 1,5 sekundy. K tomu se přidává nárůst tlaku v brzdovém systému (cca 0,3 sekundy). Jinými slovy, pokud vám je 55+ a jste schopen si přiznat, že vaše reflexy a celkový zdravotní stav už není takový, jako když vám bylo dvacet, připočítejte si k dvěma vteřinám ještě jednu. Mezi bodem, které minulo auto před vámi a bodem, který minete vy, by tedy měly být minimálně tři vteřiny. Zdá se to dlouhá doba? Ani náhodou. Čím delší, tím lepší. Tady to platí stoprocentně, a dvakrát tolik. A víte proč? Odpověď hledejte v našem infoboxu:

Větší a ještě větší vzdálenost mezi vozidly je totiž nejen extra cenná při klasickém nedobrždění, ale zejména v okamžiku, kdy se cokoli stane, kdy do vás někdo narazí, kdy se zkrátka situace začne měnit ve zlomcích vteřiny. Pak všichni na silnici oceníme, že jsme od sebe dostatečně daleko a máme šanci na vyvstalou situaci nějak zareagovat, uhnout, zabrzdit, cokoli.

Mnohokráte jsme viděli videa s kolizemi, kdy jen dostatečná vzdálenost zabránila apokalypse, která mohla nastat srážkou více vozidel. Viděli jsme video ze Stodu u Plzně s odraženým automobilem, který se stočil napříč vozovkou a skončil na chodníku v protisměru, viděli jsme video s autem na střeše, které minulo auto s kamerou o nejvýše dva metry. Kdyby tam ty dva metry nebyly, skončilo by to tragicky. 

Proto si dejme jako jedno z předsevzetí do roku 2023:

Minimálně dvě vteřiny od vozidla před námi! A pokud to jen trochu jde, klidně i více. Vyplatí se to nám všem.

Věděli jste o pravidle dvou vteřin?

Diskuze Vstoupit do diskuze
50 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články
ArmádníZpravodaj.cz
ArmádníZpravodaj.cz
Turecký ekvivalent amerického raketometu HIMARS: systém KHAN je extrémně multifunkční a silný, chce ho třeba polská armáda
Události247.cz
Události247.cz
Šéf OSN: Vyhlídky na mír mizí, svět se řítí do velké války
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Vědci zjišťovali, která psí rasa je nejchytřejší. Jako vzorek posloužilo 1 002 psů 13 plemen
adbz.cz
adbz.cz
Chemikálie jsou zbytečné. Ucpaný záchod se dá uvolnit pomocí obyčejného pytle na odpadky