Drobná chyba při údržbě způsobí explozi auta na LPG. Natočili výbuch a ukázali, jak tomu předejít

Zanedbaná údržba a kontroly můžou speciálně u starších instalací LPG vést až k explozi plynu. Přinášíme rady, jak se vyhnout tomu nejhoršímu.

i Zdroj fotografie: S vědomím Fifth Gear
                   

S rostoucími cenami „klasických“ paliv, tedy nafty a benzínu přichází opět na scénu mnohými už zcela zapomenutá směs propanu a butanu, neboli zkráceně LPG. Ostatně i my jsme jž o „plynovém boomu“ nejednou psali a třeba Dacii velmi chválíme za dostupné (a tovární) provedení pohonu na LPG. Soudíme, že čas plynu ještě přijde, a i mnozí ti, co by si dnes do auta plyny nenechali namontovat za žádnou cenu o něm začnou přemýšlet. A to i přesto, že moderní motory instalaci LPG příliš nepřejí.

Opatrnost a respekt k plynu je na místě

Přes všechny ekonomické výhody ale pořád nesmíme zapomínat, že s sebou v autě vozíme „bombu navíc“. Plynové vedení navíc vede přes celé auto (motor vpředu, nádrž s plynem je vzadu – u motoru vzadu je instalace pochopitelně opačná). A musíme tedy dbát zvýšené opatrnosti a především neopomíjet běžnou údržbu. Je to stejné jako s plynem v domě: v 99% je vše v pořádku, přesto čas od času vidíme večer v TV zprávách dům, jehož zdi rozmetal plyn. A nebývají to pěkné obrázky.

iZdroj fotografie: Depositphotos

A jak by taková údržba měla vypadat? Prvním předpokladem je pochopitelně řádně provedená, zkontrolovaná a platná instalace. Nová tovární vestavba v novém autě je ideální stav. Nicméně rozumíme tomu, že ne vždy možný. Častější bude případ, kdy jdete koupit „plynové“ auto do bazaru, jemuž skončí osvědčení o instalaci LPG za 2 roky. A 8 let je tedy již v provozu. Přesně na tyto starší instalace se zaměřily kolegové z britského magazínu Fitfth Gear. A natočili video s vozem, jehož instalace plynového vedení trpěla netěsnostmi a úniky plynu.

U plynu se vyplatí diagnostika i čichem

Což je něco, čím mohou zejména starší vozy trpět, a co nemusíte odhalit dlouhé týdny. Někdy jsou úniky tak nepatrné, že je neucítíte, nebo ne v kabině. Proto se jednou za 2 týdny vyplatí otevřít kapotu a celý prostor poněkud neslušně „očichat“. Stejně tak pokud necháte vozidlo stát dlouhou dobu (měsíc a více) v garáži, tak bychom určitě jako první provedli tuto „detekci nosem“. Rozhodně dříve, než bychom na voze spustili cokoli elektrického. Od rozsvícení světel po nastartování vozu.

Velmi účinným a přitom levným řešením jsou senzory plynu. Některé jsou dokonce vybavené GPS lokátorem a schopností poslat varovnou SMS přímo na váš telefon. Investice do takovéto „krabičky“ se rozhodně vyplatí, následky případného výbuchu budou totiž vždy pochopitelně fatální. Na přiloženém videu tomu sice kolegové z britské Fifth Gear trochu pomohli, ale čistě jen „zážehem“, plyn ve starém Opelu Omega unikal dlouhodobě. A že by stejný zážeh mohlo způsobit cokoli jiného na autě, o tom se asi není dobré jakkoli přesvědčit.

Jaký je váš názor na LPG?

Zdroj: Fifth Gear
Diskuze Vstoupit do diskuze
89 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články