Zatopené auto je skoro vždy na odpis. Oprava se většinou nevyplatí

                   

Přestože jsou současné automobily připraveny na mnohé extrémní podmínky, tak je tady jeden živel, který jim dobře opravdu nedělá. Na mysli máme vodu. Jedná se o situace, kdy dojde k zatopení nebo dokonce utopení vozidla třeba vlivem záplav. Potkalo něco takového rovněž vás? Pojďme se v článku podívat na to, co to pro vás znamená. Rozhodně vám totiž nebude stačit pouze vůz vysušit, vyčistit a zbavit bahna.

iZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

V žádném případě nestartovat!

Jestliže jste měli tu smůlu a máte utopený vůz, v žádném případě jej nezkoušejte startovat. V případě utopení vozu je nejvíce ohrožena elektroinstalace. Ta je na vlhkost velmi citlivá a pokud se pokusíte nedostatečně vysušené auto nastartovat, může dojít k dalšímu poškození a celková oprava se ještě prodraží. U moderních vozů může dokonce dojít k poškození motoru.

Není to ale pouze o elektroinstalaci, ale také o motoru jako takovém. Do systému motoru se totiž pravděpodobně dostala voda, ale nejen voda, ale také bahno. Platí to třeba pro válce, kde by při nastartování motoru mohlo dojít ještě k dalšímu mnohem závažnějšímu poškození, než jaké automobil utrpěl doposud samotným zatopením.

iZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Do servisu jedině na odtahovce

Pokud se rozhodnete, že vozidlo zkusíte zachránit, v návaznosti na předchozí řádky je jasné, že do servisu byste rozhodně neměli jet po vlastní ose. Nejenže může vzniknout další poškození, ale je to v mnoha ohledech nebezpečné. V servisu bude potřeba zejména:

  • Výměna všech zasažených částí
  • Odstranění bahna, písku a dalších nečistot
  • Chemické vyčištění

Kontrole je potřeba podrobit například takové klíčové systémy, jako jsou brzdové třmeny, brzdové destičky, ale také ložiska kol, klouby a hnací hřídele. Nikde nesmí nic zůstat, aby nehrozilo riziko zadření. Čištění není pouze o mechanickém odstranění a vyschnutí, ale je potřeba využít také chemických přípravků.

Zda má záchrana smysl záleží na tom, jak moc bylo auto zatopeno

V souvislosti se zatopeným nebo utopený vozem i poté, co podstoupíte nákladnou opravu, stále může vyvstávat na povrch riziko, kdy se objeví problémy s elektroinstalací. Kolaps elektroniky u takových vozů hrozí prakticky neustále. A je tím pravděpodobnější, čím více byl vůz zatopen.

iZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Pokud bylo vozidlo zatopeno pouze po spodní hranu oken, lze ještě uvažovat o tom, že je smysluplné investovat do opravy. Pokud ale bylo vozidlo pod vodou celé, automechanici se v tomto shodují, že takový vůz je lepší sešrotovat. Oprava bude nejen velmi nákladná, ale také s nejistým výsledkem. Pro řidiče je to mnohdy krutá rána, protože vysušený vůz na první pohled vypadá, že s ním vlastně nic není. Časem se ale mohou projevovat závady, a to i na kritických bezpečnostních systémech vozu a mohou se stát přímým ohrožením posádky. V moderním autě jsou to třeba nejrůznější stabilizační systémy podvozku.

Diskuze Vstoupit do diskuze
127 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články
ArmádníZpravodaj.cz
ArmádníZpravodaj.cz
Video: ruský tank neměl šanci, zničil ho improvizovaný protitankový létající „granátomet“ za pár korun. O náhodu nešlo, byl přesný
Události247.cz
Události247.cz
Strach z útoků: Menšiny se bojí o své životy. Vládu to ale nezajímá
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Vrátíte se do chladného bytu a zapnete radiátor na 5? To je chyba. Je lepší pustit ho na střední stupeň a vyčkat
adbz.cz
adbz.cz
Moje tchyně dávala do mikrovlnky ponožky. Nechápala jsem to až do té doby, než mi vysvětlila, že se tak zahřívá