Zde je 5 vozů, které by měly stát do 100 000 korun a jejich provozní náklady vás nezruinují.

Seat Leon 2. generace, 1,9 TDI

Přestože se Seaty u nás netěší nejlepší pověsti, vůbec to nejsou špatná auta. Hlavně pak, když mají pod kapotou oblíbený a spolehlivý turbodiesel, který bývá velmi častou volbou i u majitelů oktávek. Nejprodávanější škodovky v kombíku ale raději nechte pro typické Čechy, kteří potřebují do práce vozit vzduch a alespoň jednou týdně stěhují ledničku. Za cenu škodovky první generace těsně před smrtí můžete pořídit tento španělský skvost s rozumným nájezdem. Cenou vítězí i nad podobně starými Golfy se stejnou motorizací, o Audi A3 či A4 se ani nemá cenu bavit. Samozřejmě, nižší cena je vykoupena lacinějším vzhledem plastů v interiéru a také je třeba zmínit tvrdší odpružení, takže Leon se hodí opravdu spíše na trasy vedoucí po dálnicích či dobře udržovaných silnicích.

Motor 1.9  TDI asi nemá cenu představovat, určitě je lepší volbou než nepříliš spolehlivé šestnáctistovky, které je od roku 2010 nahradily. Pozornost je potřeba věnovat stavu filtru pevných částic a lepší je vyhnout se dvojspojkové automatické převodovce DSG, která má dosti omezenou životnost. Samozřejmě se můžete setkat také s praskáním žárovek ve světlometech a drobnými závadami elektroniky. Jinak ale jde o poměrně spolehlivé, bezpečné a prostorné auto, kterých navíc u nás nevidíte zase tolik.

Ford Ka, 2. generace, 1,2i

Dvojče Fiatu 500 je solidně postavené miniauto s vynikající spotřebou. Dobře se řídí a nabízí vynikající výhled. Pro jízdu do města se vyplatí najít kus s technologií start/stop, která ještě zvyšuje úsporu paliva. Je to spíše holčičí auto, které se nehodí pro řidiče vyšších postav, těm menším či průměrným poskytne nečekaný komfort i na delších trasách. Lepší je zvolit spíše nižší výbavový stupeň bez dálkového zamykání a s okny na švihadla – vyhnete se budoucím nákladům za opravy často stávkující elektroniky.

Suzuki Ignis 1. generace, 1,3VVTI, 4WD

Pokud dojíždíte v extrémnějších podmínkách, určitě se bude hodit pohon všech kol. Mnoho Ignisů 1. generace už sžírá rez, ale pokud se vám povede najít neshnilý kousek, máte jednu z nejlepších čtyřkolek za rozumné peníze – ve vší úctě ke všem Dusterům. Benzinová třináctistovka je takřka nesmrtelná, navíc má rozvodový řetěz. Podvozek je velmi bytelný – to platí pro neshnilé kusy. Ignise může trápit připojování zadní nápravy, v takovém případě je potřeba výměna spojky, ale oproti řešením pohonu všech kol jiných výrobců jde v podstatě o jednu z nejlevnějších oprav.

Honda Civic 1,3 Hybrid

Chcete hybrid? Druhou generaci hybridního Civicu seženete už za 80 000 korun. Na rozdíl od Toyoty Prius neumí Civic jet čistě na elektřinu, ale i tak je to úsporné auto, které se i v městském provozu vejde se spotřebou do 7 litrů benzínu 100 km. Na dálnici tento vůz není stavěný, takže najde využití spíše v městkém a příměstském dojíždění. Kromě klasické údržby auta se spalovacím motorem je třeba take jezdit na kontrolu akumulátorů, v tomto případě se vyplatí autorizovaný specialist, jinak mohou baterie rychle ztrácet kapacitu.

Citroen C5 Kombi 2. generace,  2.0 HDi 

V roce 2008 vylepšil Citroen Cé pětku tak, aby se stala důstojným konkurentem BMW řady 3. V nižších výbavových stupních nahradila pověstný hydropneumatický podvozek klasická koncepce. I s konvenčním odpružením je ale svezení více než komfortní. Za slušnou cenu seženete naftový dvoulitr ve velmi příznivé výbavě a spotřeba paliva je také excelentní. Jako u všech novějších aut, i zde se mohou objevit potíže s elektronikou.