Ojetiny výrazně podražily. Blížící se nové normy EU a vysoká poptávka požene ceny ještě výš, stane se z nich luxusní zboží

Loňský a předloňský rok jsou co do prodeje nových i ojetých automobilů značnou zkouškou. Prodeje se výrazně propadly, chybí součástky a vzrůstá poptávka po ojetinách.

i Zdroj fotografie: abcMedia (vlastní tvorba)
                   

Prodávat dnes automobil není jednoduchá věc. Prodejci nových aut měli dlouho zavřeno a zákazníci tak nemohli v showroomech obdivovat naleštěné karoserie. Problém s prodejem postihl tedy jak nové, tak i ojeté vozy. Mladé ojetiny byly k dostání, ale jejich cena byla dost vysoká na roční vůz. Prodejci výrazně zdražují a ceny budou pravděpodobně v letošním roce dále růst i kvůli emisním normám a nedostatku mladých ojetin.

Euro 6d

Emisní norma Euro 6 vstoupila v platnost již na začátku roku 2015. Do dnešní doby se vyvinula přes několik aktualizací až do formy Euro 6d-ISC-FCM. Tento nový stupeň začal platit od 1.1.2021 pro všechna nově prodaná vozidla v zemích EU. Euro 6d uvádí, že nová vozidla mohou vypouštět v rámci celé flotily maximálně 95 gramů CO₂ na jeden ujetý kilometr. To odpovídá zhruba 3,7 litru paliva na 100 kilometrů u dieselového motoru a přibližně 4,1 l na 100 km u benzínového agregátu.

i

Pravidla ale nejsou zase tak jednoduchá a mají řadu úprav a výjimek. Například pro jednotlivé výrobce se vychází z průměrné hmotnosti vozu. Výrobci, kteří prodávají auta těžší, mají tak limit vyšší. Naopak ti, kteří prodávají auta lehčí, mají limity zase nižší, přísnější. Dále pak existují úlevy pro výrobce, kteří prodají ročně méně jak 300 tis vozů. Malosérioví výrobci si pak mohou nastavit limity podle sebe, ale nesmí dodat více jak 10 000 aut ročně.

Nesplnění emisních limitů

Za nesplnění limitů se tvrdě připlácí. Konkrétně za každý gram a každé auto 95 eur. To je v přepočtu asi 2 400 Kč. Tuto částku pak prodejci velmi rádi zohlední v ceně automobilu. A kdo ji zaplatí? Koncový zákazník. Respektive první majitel. Nákup nového vozu se tak stává dražší záležitostí. Ve světle všech událostí hýbající pak celým světem to vrhá neblahý stín i na mladé ojetiny.

iZdroj fotografie: Svaz dovozců automobilů
Prodej ojetých aut

Lze předpokládat, že pokud si nový majitel zakoupí auto, kde bude muset připlácet za „nesplnění normy“, tak se jej nebude chtít brzo vzdávat a naopak si jej nechá déle. Zákazníci, kteří pak touží po ročních vozech, jsou v situaci, kdy mladých ojetin je málo, protože noví majitelé se jej nechtějí zbavit. Buď z důvodů, že nechtějí obměnu nebo z důvodů, že nové auto stojí někde na parkovišti nedokončené z důvodu chybějících součástek. 

Prodeje nových aut 

A jak jsou na tom prodeje nových aut po promítnutí byrokratických regulí? Podle statistiky prodejů nových automobilů se jako nejhorší rok stal 2020. Registrace nových osobních vozů v roce 2020 meziročně klesly o 18,78 procenta na 202 971 kusů. Vyplývá to z dat, jež zveřejnil Svaz dovozců automobilů. Když se podíváme na graf, tak pokles prodejů je oproti roku 2019 v téměř každém měsíci.

iZdroj fotografie: Svaz dovozců automobilů
Prodej nových aut

Lze předpokládat, že mladých ojetin bude i nadále nedostatek a poptávka bude převyšovat nabídku. Otázkou pak zůstává chování spotřebitelů, kteří obnovují vozy po roce až čtyřech letech. Zdali si ponechají vůz delší dobu, nebo nikoliv. Faktem však stále zůstává, že jako spotřebitelé jsme si zvykli na vysoký komfort a být „in“. Do toho spadá obměna elektroniky, ale i vozového parku. Je však jen na nás, jaké si zvolíme v aktuálním dění hodnoty a priority.

Další zdrení

Jak bylo již řečeno výše., vše ovlivní chování spotřebitelů. Lze předpokládat, že spotřebitelé kupující auta v řádech milionů Kč si nový vůz koupí i nadále. Spotřebitelé, nakupující vůz na soukromou osobu, však s nákupem budou nejspíš vyčkávat nebo vyhledávat právě mladé ojetiny, které jim ušetří peníze. To vede ke stejné situaci jaká je nyní. Dokud se tedy nestabilizuje zpět výroba a nabídka nepřevýší poptávku, lze očekávat vyšší ceny mladých ojetin. 

iZdroj fotografie: Depositphotos

V dlouhodobém horizontu auta pravděpodobně zdraží ještě více. Jedním z důvodů bude i příchod další Euro normy na vypouštění CO2, která má přijít v platnost v roce 2025 (Euro 7). Ta říká, že každý nově prodaný automobil se musí s emisemi vejít do 30 g/km (aktuálně 95 g/km). Takové emisní řešení v každém automobilu bude určitě dražší, než je v současných vozech. A pokud se výrobci nepodaří nějakými kouzly stlačit emise do tabulkových hodnot, bude přeplatek platit první kupující.

Jak se podle vás budou vyvíjet ceny nových i ojetých vozů?

Zdroj: Autorský komentář Filipa Střechovského, Svaz dovozců automobilů

Diskuze Vstoupit do diskuze
120 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články