Žebříček značek a modelů aut, kterými jezdí největší piráti silnic: na jakém místě je to vaše? Jde o rodinná auta i SUV

Zajímavý je pohled na vnímání značek. Volvo má pověst bezpečného, racionálního auta. Přesto se u něj v rámci značek ukázal špatný výsledek.

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

Otázka za milion, jsou řidiči automobilů značky BMW největší piráti silnic tak, jak si to o nich veřejnost myslí? Je to klišé, ale možná má něco do sebe. V redakci AutoŽivě průběžně sledujeme bezpečnost na silnicích a tohle je vcelku zajímavé související téma. Německá studie se podívala na to, kdo je na silnicích skutečný problém. Ne podle pocitů, ale podle tvrdých dat. Analýza použila trestné body, přepočítala je na průměrného řidiče a sledovala, u kterých značek a modelů čísla nejvíc utíkají nahoru. My jsme je za redakci AutoŽivě doplnili o naše poznatky. Výsledek je nepříjemně upřímný. Nejsou to jen drahá sportovní auta, jak by se dalo čekat.

Značka v čele asi nepřekvapí, nejde o žádné auto pro šneky

V žebříčku se objevují i rodinné vozy a běžná flotilová auta, která potkáváte denně. A právě to je na celé věci nejvíc zneklidňující. Vítěz, smutný vítěz, ale nikoho nepřekvapí. Ne, není to BMW. Ale řidiči Porsche dostávají o 65 procent více trestných bodů než průměrný německý řidič. To je obrovský rozdíl. Znamená to, že majitelé sportovních aut ze Stuttgartu mnohem častěji překračují rychlost, ignorují značky nebo se dopouštějí jiných dopravních přestupků. U aut, která mají výkonu na rozdávání, se to možná dalo čekat.

iZdroj fotografie: Porsche

Ale vidět to takto černé na bílém, to už je jiná. Druhé místo v žebříčku obsadila Tesla s výsledkem o 37 procent nad průměrem. Tam je vysvětlení na první pohled jasné. Bleskové zrychlení elektromobilů svádí k tomu, aby řidič přidal víc, než je zdrávo. Stačí krátké sešlápnutí pedálu, auto vystřelí a rychlost roste tak rychle, že si ji někteří prostě nehlídají. Moderní elektromobily umí stovku za pár vteřin, a když se to spojí s pocitem tiché hladké jízdy, hranice se snadno ztratí. Třetí místo? Podle dostupných informací tady máme BMW a Mercedes.

Kdo jezdí jako pirát, má obvykle pod zadkem značku Volvo

Skutečné překvapení ale přichází ve chvíli, kdy člověk sjede v žebříčku o pár míst níž. Čtvrté místo totiž obsadilo Volvo. Výsledek je o 24 procent nad normou. Značka, která si celá desetiletí budovala pověst bezpečného, rozvážného rodinného auta, najednou figuruje mezi lídry v počtu bodovaných přestupků. To jde proti tomu, jak většina lidí Volvo vnímá. Jenže statistika neřeší image. Sleduje realitu. A ta říká, že i řidiči vozů s bezpečnostní aurou často šlapou na plyn víc, než by měli. Studie se pak podívala i na konkrétní modely. A tam jsou čísla ještě ostřejší. Absolutním rekordmanem je Audi A5.

i

Řidiči tohoto modelu mají o 87 procent více bodů, než činí průměr. To je téměř dvojnásobek. Jinými slovy. Tam, kde běžný řidič během sledovaného období nasbírá určitý počet bodů, majitel Audi A5 jich má téměř jednou tolik navíc. Druhé místo patří Audi A6 s výsledkem plus 81 procent. Třetí příčka pak patří modelu, který by tam většina lidí asi nečekala. Rodinné SUV Volvo XC60. Jeho řidiči mají o 73 procent více trestných bodů oproti standardu. Auto, které si mnozí spojují s klidnou rodinnou jízdou a bezpečností, tak v žebříčku trestných bodů poráží i tradiční německé prémiové sedany.

Mírní řidiči jsou ti, co mají malá auta asijských značek

Předbíhá například řidiče BMW řady 3, 4 a 5. To hodně říká o tom, jak velký rozdíl může být mezi vnímáním značky a reálným chováním jejích řidičů. V první desítce se navíc objevují i zástupci úplně jiné kategorie. Toyota Auris a Škoda Octavia. Dvě auta, která většina lidí vnímá jako racionální volbu. Úsporné, praktické, masově rozšířené. Typické auto pro každodenní dojíždění, obchodní cestu nebo firemní flotilu. Právě to ale může být část vysvětlení. Studie upozorňuje, že v případě těchto modelů hraje roli fakt, že často jde o služební auta. Firemní vozy, které ročně najedou obrovské množství kilometrů.

iZdroj fotografie: Suzuki

A s rostoucím nájezdem roste i pravděpodobnost, že někde přijde přestupek. Když sedíte den za dnem za volantem, strávíte na silnici mnohem víc času než běžný řidič. A tím pádem máte i více příležitostí k tomu, abyste něco porušili. Navíc se často traduje, že nejrychlejší auto je to služební. Zkrátka jiné psychické nastavení. Auto není moje. Náklady neřeším. Spěchám na schůzku. A noha na plynu ztěžkne. Výsledkem bývají pokuty a body. A přesně to statistika zachycuje. Studie přitom neukazuje jen na ty, kteří mají problém držet se předpisů.

U nás vládnou dálnicím rychlé Octavie a ještě rychlejší Superby

Věnovala se také opačnému konci žebříčku. Tedy značkám, jejichž řidiči bodů sbírají výrazně méně. Tam se objevují tři jména. Honda, Kia a Suzuki. Honda vyčnívá nejvíc. Její řidiči mají o 28 procent méně trestných bodů oproti celo­státnímu průměru. To je významné snížení. U Kie je rozdíl 25 procent. U Suzuki 24 procent. Z těchto čísel je vidět, že existují značky, které mají spíš konzervativnější řidiče. Anebo typicky jezdí v jiných podmínkách. Často jde o auta, která slouží méně jako rychlý dálniční expres a více jako rodinný dopravní prostředek na běžné trasy.

iZdroj fotografie: S vědomím A.G. Automobile

U konkrétních modelů jsou čísla ještě konkrétnější. Nejdisciplinovanější jsou majitelé Mazdy CX 5. Mají o 47 procent méně trestných bodů než průměr. To je skoro poloviční riziko. Následuje Mitsubishi Space Star s výsledkem o 39 procent méně. A pak Honda Jazz se snížením o 36 procent. Zajímavé je, že nejukázněnější modely jsou často menší nebo kompaktní auta. Žádné obří prémiové limuzíny. Spíš vozy, které používají běžné rodiny na každodenní přesuny. Jak jste na tom vy a vaše značka?

Jak jezdíte vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články