Traktoristé budou nadšení. Nový stroj od Zetoru jim nabízí špičkové schopnosti i výbavu, díky které se budou do práce na polích těšit.
Redakce AutoŽivě se rozhodla detailně podívat na nový traktor Zetor Z25.54, o kterém by se dalo říci, že utváří doslova novou éru českých traktorů v rámci praktického využití. Co ve skutečnosti znamená 54 rychlostí v rámci pracovních podmínek takového traktoru a jak si stojí nový model ve srovnání s konkurenčními traktory? Oslovili jsme i několik ostřílených farmářů, kteří již měli možnost nový Zetor vyzkoušet, aby se s námi podělili o svoji zajímavou zkušenost.
Spolehlivé mašiny od našeho tradičního výrobce
Firma Zetor je vysloveně tradiční česká značka, jejíž kořeny sahají až do období po druhé světové válce. Nejen v Česku, ale i v zahraničí si za dlouhá léta svého působení na trzích vybudovala vynikající pověst a její traktory jsou vnímány jako uživatelsky jednoduché, a přitom vysoce spolehlivé. Dokonce i modely traktorů Zetor staré desítky let si stále drží svoji hodnotu a není divu, že si je farmáři hýčkají, aby jim další dlouhá léta vydržely poctivě sloužit.
Nový model Zetor Z25.45 ovšem dokázal, že i český výrobce dokáže držet krok s dobou a nebojí se do svého stroje vnést celou paletu nových technologií, se kterými se jinak běžně setkáváme třeba u osobních či nákladních automobilů. Nejvíce však nový traktor upoutal převodovkou s 54 rychlostmi vpřed a k tomu s 18 rychlostmi vzad. Připadají vám tato čísla až nesmyslně vysoká? Ve skutečnosti je vysoký počet rychlostí na poli na výsost využitelný benefit. Proč tomu tak je?
Technika, která dává smysl
Vysoký počet rychlostí nabízí řidiči traktoru možnost se perfektně přizpůsobit různým pracovním podmínkám. Převody se tu dělí na tři základní skupiny – polní, transportní a silniční. K tomu jsou k dispozici ještě tzv. plazivé převody, které jsou určené pro práci ve velmi nízkých rychlostech. Díky tomu má řidič traktoru možnost najít přímo ideální rychlost pro sečení, orbu, přepravu nákladu a citlivé manévrování například v rámci omezeného prostoru na ploše statku. A navíc i pro rychlý přesun po vozovce například mezi podnikem a polem, které je v tomto případě svižné a bez pocitového škubání stroje.
Další výhodou je také úspora paliva, protože při zvolení správné rychlosti pracuje motor traktoru v optimálních otáčkách. Tím pádem nejen klesá spotřeba stroje, ale také nedochází ke zbytečnému opotřebení motoru. A v neposlední řadě pak můžeme hovořit také o vysokém komfortu obsluhy traktoru, kde je převodovka Zetoru nastavená tak, aby bylo řazení plynulé, a navíc také intuitivní. To znamená, že přechod mezi jednotlivými skupinami rychlostí hravě zvládnou i méně zkušení řidiči.
Vysoký komfort pro řidiče
Ale kvantum rychlostí rozhodně není vše, co vlajková loď Zetoru potenciálním zákazníkům nabízí. Kabina je velmi dobře odhlučněná, je v ní k dispozici výkonná a současně tichá klimatizace, digitální 12palcový panel s možností sledování provozních údajů a nechybí ani automatické řízení a GPS připojení. To všechno v praxi znamená podstatně lepší podmínky pro řidiče při dlouhých pracovních směnách a ve finále vyšší efektivitu jeho práce s daným traktorem.
Jak si stojí novinka mezi konkurenčními hráči?
Když jsem se zaměřil na to, jak si stojí novinka mezi konkurencí v podobě značek John Deere a New Holland, zjistil jsem, že oba výrobci mají ve své nabídce v rámci podobné kategorie převodovky poskytující 24 až 32 rychlostí. Některé jejich modely jich mají k dispozici i více, ale pak už se bavíme o podstatně vyšší pořizovací ceně než v případě našeho Zetoru.
Shrnuto podtrženo, traktor Zetor Z25.54 začíná na cenovce, která je až o 20 % nižší než srovnatelné modely zahraničních výrobců. Navíc čeští farmáři určitě dokáží ocenit levnější náhradní díly a jejich snadnější dostupnost, což může být v jejich očích dokonce podstatnější než nějaký vysoký počet rychlostí. A pak je tu ještě praktická zkušenost českých farmářů, kteří si stroj již vyzkoušeli, a která hovoří zcela jednoznačně. Nový Zetor zvládá orbu i na vysloveně těžké půdě přímo hravě, kdy převodovka umožňuje jemné vyladění rychlosti přesně podle aktuálních podmínek.
Převodovka je hračka, ale chce to zvyk
Abychom si ověřili, jaký je pohled odborníků na nový traktor od Zetoru, oslovili jsme hned několik lidí, kteří již měli možnost se novinkou projet v rámci běžného provozu. Pan Novotný z jižní Moravy sdělil redakci AutoŽivě následující zkušenost: „Přiznám se, že na první pohled mě těch 54 rychlostí lehce vyděsilo. Ale už po půl dni práce jsem zjistil, že je to vlastně jednoduché. A nejvíc oceňuji, že si můžu přesně nastavit rychlost podle toho, co na poli právě dělám. U starších Zetorů jsem často řešil, že jedu buď moc pomalu, nebo zase příliš rychle. Tady je to přesně akorát, jak potřebuji, což je úplná paráda.“
Velmi podobně se nám k novému Zetoru vyjádřil redakci AutoŽivě zemědělec Jaromír H. z Vysočiny: „S novým Zetorem jsem nejdřív bojoval, ale už po pár dnech jsem si zvykl. Nejvíc se mi na stroji líbí, že už nemusím řešit, že mi něco chybí, protože vždycky najdu správný převod. Vysoce funkční klimatizace je při letních pracích k nezaplacení a i odhlučnění v kabině je tady na vysoké úrovni. Celkově chválím ovladatelnost i spolehlivý automatický chod.“
- 68 % z nich považuje vyšší počet rychlostí za výhodu, hlavně pro univerzální použití
- 21 % by raději přivítalo jednodušší převodovku s menším počtem převodů
- 11 % se obává složitosti a vyšších nákladů na opravy
Jsou desítky rychlostí skutečně potřeba pro každého?
Zaujalo mě, že někteří respondenti naší ankety reagovali tak, že by jim bohatě stačil menší počet rychlostí traktoru. A po diskuzi s několika zemědělci jsem zjistil, že záleží na řekněme způsobu využití traktoru. To znamená, že výhodu přináší velký počet rychlostí především pro menší farmy, kde se využití traktoru dělí mezi mnoho různých pracovních činností.
Ovšem velkým podnikům může s více strukturovanou skladbou agrotechniky stačit i jejich menší počet. Ale vysoký komfort, moderní technickou vybavenost a řekněme přesnost nastavení ocení každý uživatel moderního traktoru.
Je to budoucnost českého zemědělství?
Nový Zetor Z25.54 s 54 rychlostmi není pouze marketingový tah jeho výrobce. Je to reálný přínos pro každodenní práci v zemědělství a dokonce za rozumnou pořizovací cenu. Převodovka usnadňuje řidičům traktoru život, šetří čas i peníze provozovateli, a navíc ukazuje, že česká technika v tomto případě v podobě legendárního českého výrobce má stále i na celosvětovém trhu co nabídnout.
A pokud se Zetoru podaří udržet jednoduchost ovládání i přes vysoce moderní výbavu a k tomu spolehlivost jeho strojů, pak může být v zásadě inspirací i pro ostatní výrobce. Takže pokud právě vy teď hledáte traktor, který zvládne všechno od orby po přepravu, je právě Zetor Z25.54 rozhodně žhavým kandidátem, o kterém stojí za to uvažovat.
Traktor jako ze snu
Sám jsem měl možnost si v minulosti vyzkoušet celou řadu starších traktorů v praxi a ke všem bych mohl mít ve srovnání s moderními stroji celou řadu výtek – především v podobě jejich hlučnosti a ne příliš kontinuálního chodu. Nemluvě o totálním diskomfortu především při celodenních pracích v parných letních dnech. Představa, že bych mohl ovládat doslova high-tech traktor v podobě nového Zetoru, je proto pro mě jako sen. A proto doufám, že budu mít v budoucnu možnost si ho vyzkoušet a prověřit jeho kvality, které jeho uživatelé tolik vychvalují.