Jezdíte v zimě autem? Tuto chybu dělá 68 % řidičů, pravděpodobně i vy. Riskujete více, než si myslíte

Chybu s pneumatikami v zimě dělá 68 % lidí. Jak nebezpečné je jezdit na celoročních pneumatikách v zimě a kdo riskuje problémy?

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
                   

Mezi obecně uznávaná prohlášení patří to, že když je něco univerzální a má to plnit víc než jednu funkci, nefunguje to. Má-li něco umět všechno, nezvládá to většinou nic pořádně. Je to tak trochu oxymóron, něco jako velký a silný motor se sportovní dynamikou a nízkou spotřebou. Dlouhé roky to platilo pro takzvané celoroční pneumatiky. Ty měly zajištovat ideální jízdní vlastnosti jak v zimě na sněhu a ledu, tak v létě na rozpáleném asfaltu.

Dělat víc věcí najednou se nevyplácí a nefunguje. Ani u gum

Realita byla spíše tristní. Teď už to neplatí, výrobci uvedli na trh inovativní typ pneumatiky známý jako celoroční pneumatika. Jedná se o zcela novou technologii odlišnou od tradičních někdejších celoročních pneumatik. Nový typ celoročních pneumatik využívá moderní technologie, které umožňují pneumatikám udržet své vlastnosti v širokém spektru počasí. Univerzální obutí musí fungovat jak v padesátistupňovém zahřátí, tak v mínus dvacetistupňovém mrazu.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Na rozdíl od předchozích „celoročních“ pneumatik jsou nové pneumatiky koncipovány jinak. A to je zásadní, nové gumy jsou vyrobeny tak, aby sloužily jako zimní pneumatiky upravené pro letní použití. A ne naopak. Jsou odolnější a potřebují méně častou výměnu. Samozřejmě nelze očekávat, že taková celoroční pneumatika pokryje víc než jen to zásadní řidičské upotřebení. Nikdo nemůže chtít, aby celoroční pneumatika zvládala brodění v hlubokém sněhu v zimě a maximální přilnavost na závodním okruhu.

Jaký je zákonný limit hloubky dezénu pro zimní pneumatiky?

Celoroční pneumatiky jsou navrženy s ohledem na potřeby městských řidičů. Takových, kteří dojíždějí do práce, vozí děti do školy nebo podnikají decentní víkendové výlety mimo město. Pro tuto skupinu řidičů jsou nové generace celoročních pneumatik ideální volbou. Kdo by měl zvážit celoroční pneumatiky? Každý z 68 % řidičů, kteří podle našeho redakčního výzkumu váhají s výměnou letních pneumatik za zimní z důvodu, že „jezdí jen ve městě“.

Pravověrný a odpovědný motorista si celoroční gumy nekoupí

Pro motoristy, kteří často jezdí v zimě do hor, nejsou celoroční pneumatiky optimální volbou. To nikdo netvrdí. I přesto, že poskytují dostatečnou bezpečnost. Pokud jsou pneumatiky označeny symbolem 3PMSF (3 horské vrcholy a sněhová vločka), jsou vhodné i pro jízdu v zimních podmínkách, a to i v zemích, kde jsou zimní pneumatiky povinné. Jízda na celoročních pneumatikách je samozřejmě kompromisem.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Pro řidiče a řidičky, kteří ale jezdí vyloženě konzervativně a zejména ve městě, jsou možná přijatelnou volbou. Mohou díky tomuto obutí jezdit bezpečněji než v zimě na letních. A nemusí mít dvě sady, platí jenom jednu. Samozřejmě ji ale rychleji ojedou. Při dobré péči a klidném stylu jízdy vydrží sada klidně pět let. Pravověrný řidič samozřejmě volí přístup s letní a zimní sadou gum.

Jaké máte v zimě pneumatiky?

Zdroj: Besip
Diskuze Vstoupit do diskuze
140 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články