Jezdit na jaře se zimními pneu je vysoce nebezpečné. Šetřit a dojíždět gumy po zimě se nevyplatí

Na první pohled logická a jednoduchá věc, jezdit v létě na zimních pneumatikách. Opak je pravdou, jde o risk a minimální úsporu peněz.

i Zdroj fotografie: mroach / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Na první pohled se to může jevit jako dobrý nápad, díky kterému řidič auta ušetří. Pokud jsou zimní pneumatiky povinné v zimě, jsou letní gumy povinné v létě a na jaře? Důležité je, co říká legislativa. Zákon o silničním provozu stanovuje povinnost užít zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března. V tomto období musí mít vozidlo zimní pneumatiky vždy, pokud se nachází na vozovce souvislá vrstva sněhu, ledu či námraza nebo tyto jevy lze vzhledem ke klimatickým podmínkám očekávat.

Zimní pneumatiky jsou povinné, letní naopak zákon neřeší

Zákon tedy ukládá povinnost za daných podmínek mít na autě zimní pneumatiky, stejná analogie pro letní gumy ale neplatí. To znamená, že v zimě sice musí mít řidič na autě zimní pneumatiky, ale v létě nemusí mít ty letní. Někteří motoristé toho využívají a dojíždění po sezoně zimní pneumatiky v létě. Myšlenka by měla být taková, že když má řidič sadu zimních kol, kterou už nechce po sezoně uchovat na další rok, dojezdí tuto přes léto. Věří, že tak ušetří tak za jednu letní sadu.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Nedává to smysl jak ekonomicky, tak z hlediska bezpečnosti. Zákon nijak nedefinuje letní pneumatiky, takže v létě je možné jezdit na zimních pneumatikách. Je zapotřebí dodržet minimální povolenou hloubku vzorku. Ta je u zimních pneumatik 4 mm, u letních 1,9 mm. Nejde však ani tak o hloubku vzorku, jako o směs, ze které je pneumatiky vyrobena. Letní pneumatiky jsou obvykle z tvrdší směsi, zimní obutí je vyrobeno z měkčího materiálu. Tvrdší směs funguje nejlépe ve vyšších teplotách a měkčí v teplotách blízkých nule a pod nulou. A naopak v opačných teplotních podmínkách směsi nefungují správně.

Jízdní vlastnosti zimních pneumatik v létě jsou nejisté

Tvrdá směs je v zimě ještě tvrdší, měkká směs v horku „taje“. Zimní pneumatiky na horké vozovce nemohou zajistit normální trakci v podélném a příčném směru. Je o to, že právě tím, že jejich směs je měkčí než u letních. S nadsázkou, je to jezdit jako na gumových bonbonech. A problémem jsou i vysoké a členité bloky běhounu. Ty při zatížení měknou a „klopýtají“ o asfalt. Výsledkem je jízda nestabilní ve všech směrech a prodloužená brzdná dráha.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Při skutečně vysokých letních teplotách má řidič pocit, jako kdyby doslova pneumatikou gumoval o povrch silnice. Jízda je nejistá, a nebezpečná. Relativně přijatelné je používat pneumatiky zimní v letní sezoně například mimo veřejné komunikace, na poli, v terénu. Popřípadě v oblastech s nízkou průměrnou teplotou. Ale i na našich horách je v létě přes den takové horko, že tato výjimka reálně nefunguje.

Na cestách mimo asfalt hrubý dezén zabírá relativně dobře, lépe než méně výrazný letní vzorek. Další „výhodou“ zimních pneumatik v létě je o něco lepší průjezdnost polními cestami. Jejich běhoun se méně zanáší blátem a lépe se čistí. Tím ale asi „pozitiva“ zimních pneumatik v létě končí. Přejet na „zimákách“ velmi pomalu a opatrně z jednoho konce vesnice na druhé lze pochopit, vyrazit na zimních pneumatikách v létě do Chorvatska, je hazard.

Řidič možná ušetří pneumatiky, ale zaplatí víc vyjetého paliva

Druhým negativem je spotřeba. Zimní pneumatiky v horku zvyšují valivý odpor, a tím roste spotřeba. Pokud řidič teoreticky ušetří tím, že dojíždí sadu zimních kol, „prodělá“ naopak u čerpací stanice. Navíc úspora za sadu kol je relativní. Buď jde jen o odklad nákupu nových letních gum o rok. Anebo prostě řidič nechá sadu, kterou má, ležet sezonu ladem, a i tak pryž stárne a degraduje. A opět, je zde bezpečnostní riziko. Dojíždět zimní pneumatiky v létě je prostě neracionální, riskantní a zbytečné.

Jezdíte v létě na zimních?

Diskuze Vstoupit do diskuze
89 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články