Zkušený automechanik prozradil, v jakém stáří auta je údržba nejlevnější a nejdražší

                   

Na tuto otázku samozřejmě neexistuje jednoznačná odpověď, protože dokonalá auta neexistují. Náklady na údržbu se skládají z několika faktorů, z nichž nejdůležitější je cena náhradních dílů a spotřebního materiálu pro konkrétní značku a model.

K tomu je ale potřeba dodat, že volba automobilu s levnými náhradními díly a servisem není vždy rozhodující. Velký význam má také spolehlivost automobilu a jeho jednotlivých komponent (tzn. četnost výměny dílů). Výjimkou není ani situace, kdy pro nepříliš spolehlivá auta bývají dostupné levné náhradní díly, zatímco pro auta s vynikající spolehlivostí jsou náhradní díly buď těžko dostupné, nebo absurdně drahé. Třetí variantou pak jsou nepříliš spolehlivé vozy s bizarně vysokými cenami náhradních dílů i spotřebních částí. Jak ale souvisí ceny údržby se stářím vozu?

Nová auta

Na nová vozidla se vztahuje záruka výrobce, takže si můžete snadno vypočítat, kolik bude údržba nového vozu stát. K tomu stačí po určitou dobu přidat cenu veškeré údržby v autorizovaném servisu prodejce.

iZdroj fotografie: Pixabay

K této částce přidejte cenu zimní sady pneumatik a několika sad brzdových destiček. Na většinu neplánovaných oprav (je-li to nutné) se vztahuje záruka. Výše těchto nákladů pro různé značky se pochopitelně liší.

Od 5 do 10 let

Během tohoto období začíná auto ukazovat své nedostatky. Ve většině případů se problémy a první vážné vady objeví okamžitě po vypršení záruky.

iZdroj fotografie: Tiskové materiály Audi

Pokud se nedíváte na roky, ale na počet najetých kilometrů, pak u většiny automobilů začínají první problémy se spolehlivostí někde mezi 200 – 150 tisíci. Zvláštní je, že u levnějších aut bývá tento nájezd, zatímco u prémiových automobilů se závady objevují již při nižším nájezdu. V každém případě, když se automobil blíží stáří 10 let, provozní náklady začnou růst.

Více než 10 let

Auta starší deseti let mívají větší problémy se spolehlivostí. Vše samozřejmě záleží na konkrétním případě, ale průměrně auto najede zhruba 25 – 30 tisíc kilometrů ročně. A pokud je auto, řekněme, 15 let staré a jeho počet najetých kilometrů již dávno překročil 300 000 km, pak je ve většině případů čas na zásadní opravy.

iZdroj fotografie: Needpix

Pokud se do toho pustíte a opravíte motor, automatickou převodovku, hřeben řízení, odpružení a vyměníte například elektroinstalaci, lze tyto náklady srovnávat s cenou pořízení relativně nového auta. Provoz takových strojů je tak poměrně drahý.

Diskuze Vstoupit do diskuze
111 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články