Řidičské průkazy skupiny B se změní. Nová pravidla překvapí miliony řidičů – týkají se i vás?

Kdo nesleduje zákony, neví, o co přichází, anebo naopak jakou pokutu asi dostane. Řidič, co vyjede s těžkým autem, musí tohle vědět.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Koncem léta dorazila zpráva z Bruselu, která zamíchala s tím, co řidiči vědí o řidičských průkazech. Jinak řečeno, s čím se bude v Evropě jezdit, myšleno vozidla, s obyčejným béčkovým řidičákem. V redakci AutoŽivě průběžně legislativu řešíme. Včetně té, kterou na nás valí Evropská unie. Evropský parlament a Rada EU se shodly na úpravě, která rozvazuje ruce držitelům skupiny B. Tam, kde dosud platil tvrdý limit 3,5 tuny pro osobní auta a karavany, se otevírá cesta k vyšší maximální povolené hmotnosti.

Když nejde hora, však víte. Hmotnost roste, tak upravme zákon

Nový strop 4,25 tuny není vzdušný zámek ani slovní obrat. Je to konkrétní číslo, jež má v dohledných letech vstoupit do života a přinést reálné uvolnění. Pro ty, kteří bojují s tím, že moderní obytné vozy, tedy jejich bezpečnostní výbava a třeba dodatečné nádrže, váží víc, než papír dovoluje. Než ale začnou padat objednávky na větší výbavu a další pohodlí, je dobré říct si na rovinu, že tohle nebude bez práce. Sám o sobě současný řidičák B stačit nebude, počítá se s tím, že bude nutné absolvovat speciální školení nebo složit zkoušku.

iZdroj fotografie: Vejnywood

Přičemž konkrétní podobu si nastaví každý členský stát po svém. Protože implementace evropské směrnice se vždy láme přes národní legislativu a místní pravidla. V praxi to znamená, že zatímco rámec je společný pro všechny, detaily budou rozdílné. Od rozsahu povinností přes testy až po případná omezení. A kdo si bude chtít zachovat klid v duši i v dokladech, udělá nejlépe, když si včas zjistí, jakou cestu zvolil právě jeho stát. Kdy to celé začne platit? Odpověď je v tuto chvíli spíše orientační, ale důležitá.

Než to začne platit, uběhne ještě hodně času, tři roky?

Nové předpisy by měly vejít v účinnost přibližně od roku 2029. Tedy v horizontu, který dává výrobcům i provozovatelům karavanů šanci se přizpůsobit. Už teď je patrné, že země s karavanářskou tradicí, typicky Německo, přijímají změnu s pochopením. Ale platí to i pro nás, u nás také obytným autům pšenka kvete. Změna může rozhýbat turismus na čtyřech kolech a zároveň kultivovat nabídku obytných vozidel směrem k většímu komfortu. Možnostem, které se dosud do 3,5tunového rámce těžko vtěsnávaly.

iZdroj fotografie: Škoda

Silným motivem je i to, že zvýšení limitu neznamená automaticky, že se po silnicích vyrojí přetěžké mastodonty bez jakékoli kontroly. Navázání na školení a zkoušky má pragmatický význam. Dává smysl každému, kdo to myslí s bezpečností vážně. Kdo chce víc, musí prokázat, že víc zvládne a že rozumí tomu, co s sebou vyšší hmotnosti nesou v brzdných drahách, rozložení nákladu a dynamice. Je tu však ještě jedna pozoruhodná výjimka, která vyjde na povrch až na druhé přečtení, ale v praxi bude rezonovat možná nejvíc.

Platí také změny pro řidiče elektrických aut, i ta jsou těžká

Pro řidiče elektromobilů a dalších „ekologických“ vozidel se počítá s možností jezdit do 4,25 tuny s řidičákem B bez dalších testů. A to za podmínky, že má béčko déle než dva roky. Kdo se někdy podíval pod podlahu bateriového auta, ví, proč to dává smysl. Nikdo se nepodíval, jasně. Jde o to, že tam ukryté akumulátory mají svoji váhu. Právě proto tahle výjimka vyrovnává realitu techniky s realitou papírů.

Aniž by z každého majitele elektrického SUV dělala žadatele o nový průkaz či povinného absolventa kurzů. Pro karavanisty je přechod z 3,5 t na 4,25 t malou revolucí v číslech, ale velkou změnou v každodenní praxi. Končí éra neustálého počítání s dekagramovou přesností. Období, kdy se řešilo, zda dvě plné plynové láhve, nosič na kola a markýza ještě udrží papírový limit, nebo už bude potřeba začít škrtat.

S čím jezdíte vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články