Přišlo aktuální oznámení: Takto se od zítřka změní cena benzínu a nafty. Vzhledem k dronům nebyla jiná možnost

Složitá geopolitická situace ve světě a souběh několika nepříznivých faktorů zřejmě ovlivní ceny ropy v následujících týdnech, navíc způsobem, jenž naše peněženky příliš nepotěší.

i Zdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě
                   

Nechci být prorokem špatných zpráv, ale s ohledem na to, co všechno se událo v posledních dnech, nás zřejmě u benzínových pump slevy nečekají. Spíše přesně naopak. Počítejte se mnou: v sobotu 31. května oznámil kartel OPEC+ navýšení těžby ropy o 411 tisíc barelů denně, což je o dost méně, než se plánovalo. Podle analytiků Goldman Sachs přijde OPEC+ s nižším navýšením těžby také v srpnu, a to v rozsahu 410 tisíc barelů denně. Následovalo bezprecedentní ponížení Ruska takřka v přímém přenosu. Finále? Bylo by s podivem, kdyby se to nepromítlo do cen ropy. Pojďme se na podrobnou predikci s AutoŽivě.cz podívat společně.

Trump se rozchází s Muskem a v Kanadě hoří ropa

Již v pondělí 2. 6. ceny ropy vzrostly téměř o 3 % kvůli obavám o dodávky, neb již zmíněný kartel OPEC+ se rozhodnul neurychlit plány na zvýšení produkce. Stejně tak lesní požáry v kanadské ropné provincii narušily produkci ropy z tamního území. Futures kontrakty na ropu Brent uzavřely s nárůstem o 1,85 dolaru, tj. o 2,95 %, na 64,63 dolaru za barel. Americká ropa West Texas Intermediate vzrostla o 1,73 dolaru, tj. o 2,85 %, na 62,52 dolaru.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Video: Naštvaní zákazníci spáchali pogrom na showroom Tesly, vytočily je slevy a oškubání o peníze

Optimismu nepřidaly ani obavy, že Trumpova nová cla by mohla poškodit růst a podnítit inflaci. Což je mimo jiné jeden z důvodů, proč se Elon Musk vrací k byznysu: Trumpova naprostá nevypočitatelnost. Jejich kdysi až dojemně přátelský vztah se jako mávnutím kouzelného proutku změnil v takřka čirou nenávist, ventilovanou navíc mohutně přes média a sociální sítě. A jestli něco Musk nyní opravdu nepotřebuje, je to válka s Donaldem Trumpem. Něco mi říká, že zrovna tuto bitvu by nemusel vyhrát.

Nízké zvýšení těžby ropy a nepříznivá situace v Íránu

Nedosti na tom zaznívají nepříznivé signály i z rozhovorů mezi Íránem a USA. Íránský diplomat v pondělí uvedl, že Írán je připraven odmítnout americký návrh na ukončení desetiletí trvajícího jaderného sporu. Přitom delegace obou zemí dosáhly určitého pokroku po pátém kole rozhovorů v Římě minulý měsíc. Neústupnost Donalda Trumpa a jeho neskrývaně negativní vztah právě k Íránu však (pravděpodobně) nakonec vede k tomu, že naděje na oteplení vztahů půjde zřejmě opět „k ledu“.

1 litr benzínu za 18,91 Kč, nafty za 16,89 Kč. Pumpař zveřejnil ceny, za jaké by řidiči mohli tankovat, kdyby neplatili státní daně

Co to všechno znamená pro ceny ropy? Phil Flynn, hlavní analytik společnosti Price Futures Group, uvedl, že investoři očekávali, že ropná skupina zvýší produkci více, než se skutečně stalo. „Myslím, že byli nachytáni na špatnou cestu.“ Analytici Goldman Sachs očekávají, že OPEC+ v srpnu zvýší produkci o 410 000 barelů denně. To vše způsobilo zdražení severomořské ropy BRENT o více než 4 procenta na finálních 65,5 dolaru (zhruba 1 450 korun) za barel.

Ve vzduchu visí omezení prodeje ruské ropy

A ještě jeden faktor žel přispěje k pravděpodobnému zvýšení cen ropy: vyjádření amerických senátorů Lindseyho Grahama a Richarda Blumenthala. Ti totiž usilují o zavedení cel na země dovážející ruská paliva. Jako by samotná Amerika neměla celních nařízení už tak dost. Pokud jejich návrh projde, bude to znamenat opět další zdražení. Suma sumárum: není to popravdě málo faktorů, které mohou poslat cenu ropy nahoru. Sešly se pohromadě a v jeden čas. Až tedy uvidíte opět o něco vyšší ceny na stojanech, důvody jsou mimo jiné právě tyto.

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články