Změny ve způsobu posuzování závad na STK by ve finále mohly vést k vymýcení vozidel se špatným technickým stavem. Dokážeme ale opravdu zapomenout na obálkovou metodu?
Není zřejmě mezi námi málo těch, co jdou na pravidelnou technickou kontrolu se svým vozem s tak trochu „malou dušičkou“. Zejména pokud věci míníte dělat opravdu poctivě, nikoli na bázi známostí, kdy dopředu víte, že vám příznivě nakloněný technik leccos taktně přehlédne či popíše do protokolu závad poněkud benevolentněji. A to ještě v tom lepším případě, totiž bez klasického „všimného“. Jak to ale bude do budoucna? To je možná docela zajímavé, pojďme se na to s AutoŽivě.cz podívat společně.
Zpřísnění podmínek STK jako jedna z cest k vymýcení autovraků
A nemůžu než doplnit úvodní odstavec, zejména co se „všimného“ týče. Jsme v Čechách a „obálková metoda“ je speciálně u STK tak rozšířená, že by z toho všechny protikorupční organizace světa zřejmě dostaly šok. Ano, mnozí z nás jsou naučeni, že obálka technikovi/majiteli STK vyřeší všechny problémy a jejich auto se z povinné technické prohlídky vrátí „bez ztráty květinky“. Nejhorší na tom celém je ale jedna věc: že to totiž přesně tak často funguje.
Ostatně všichni občas na silnici dojedeme auto-vrak, u nějž se jeden nemůže v duchu nezeptat, jak právě „tohle“ mohlo někdy projít technickou. Evidentně mohlo. Je nějaká šance na změnu? Povinné kamery na STK očividně zas tak nepomáhají. Tak co třeba zpřísnění podmínek? Podobně na to šli třeba v sousedním Německu. A tam si zrovna osobně nemyslím (i z nemalých zkušeností, které s Němci mám), že by to s obálkami nějak přeháněli. Nemají to popravdě zcela „v genech“.
Němci by byli ochotni citelně přitvrdit
Jak totiž informuje přední automobilový časopis Auto, Motor und Sport, předpisy o licencování silničního provozu (StVZO) by se nyní mohly změnit. Magazín s odkazem na dopis doručený Sdružení obchodu s motorovými vozidly v Severním Porýní-Vestfálsku uvádí, že má být zrušena tzv. smyčka závad (přesněji přeloženo „drobné závady“). Následná kontrola by pak byla povinná, i když by se jednalo pouze o opravdu marginální položky. A pokud závada nebude odstraněna do jednoho měsíce, následuje pokuta a celá STK se musí zopakovat.
Nicméně tyto změny již narážejí na odpor. Podle deníku Auto, Motor und Sport kritika pochází od Ústředního svazu německého automobilového průmyslu (ZDK). Jeho viceprezident Detlef Peter Grün vysvětlil, že by to pro majitele a dílny vedlo k výrazně vyšším nákladům. Změny by stály čas a prostor, vyžadovaly by více návštěv stanic TK a mohly by potenciálně způsobit nespokojenost řidičů. A pokud to mohu doplnit o svůj názor, tak soudím, že by ta nespokojenost opravdu přišla.
Co kdyby české STK výrazněji postihovaly i lehké závady?
Do věci se dokonce vložilo německé Federální ministerstvo dopravy a digitálních záležitostí, které rychle přispěchalo s prohlášením, že „pro občany ani pro mistrovské dílny nevzniknou v důsledku nové verze StVZO žádné dodatečné náklady, pokud jde o obecnou kontrolu a případné nezbytné opravy závad“. Jinými slovy: klídek, zůstane to jako dřív. Bojíme se, že bychom vás naštvali tak moc, až byste nám to dali najevo při volbách. A to je něco, co vůbec, ale vůbec nechceme.
Druhy závad na českých STK
- lehká závada (kód A), která nemá vliv na bezpečnost provozu na pozemních komunikacích,
- vážná závada (kód B), která ovlivňuje provozní vlastnosti vozidla a nepříznivě působí na životní prostředí, ale neohrožuje bezprostředně bezpečnost jízdy vozidla nebo provoz na pozemních komunikacích,
- nebezpečná závada (kód C), která bezprostředně ohrožuje bezpečnost jízdy silničního vozidla nebo provoz na pozemních komunikacích.
A u nás? Pomohlo by, kdyby se začalo opravdu tvrdě vymáhat i to, co dneska často projde jako „lehká závada“? Co myslíte? Napište nám do diskuse pod článkem, děkujeme moc!