Dopravní policista nám přiznal: „Těchto 5 značek aut úmyslně zastavujeme nejčastěji.“ Vlastníte jednu z nich?

Opravdu existují značky, které mají policisté „v oblibě“ při dopravních kontrolách? Známý dopravní policista to jednoznačně potvrdil. A ještě dodal, proč tomu tak je.

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

Otázka, na která auta se policie při svých kontrolách zaměřuje (a jestli vůbec na nějaká), je stará zřejmě od okamžiku, kdy se v dávné historii postavila kdesi v Evropě (nebo to bylo v Americe?) první dopravní hlídka na silnici s tím, že začne „chytat“ jedoucí vozidla. A začala si vybírat. Tebe ne, tebe ne, tebe ne, ale tebe ano – ty půjdeš. A červená „plácačka“ už letí nahoru a nekompromisní pohled policisty a jasně natažená ruka nepřipouští diskusi. Jde se kontrolovat. Proč oni ne, a já ano? Máme zajímavé vysvětlení, pojďme se na něj podívat společně.

Stresující čekání na to, jestli si vás policie „vyhmátne“

Ten pocit, kdy jedete v koloně, všichni zhruba stejně rychle, všichni bez nějakého zásadního, viditelného „magnetu na policii“ a v dáli vidíte reflexní žlutou hlídky policie, čekajíce přitom na to, koho si policista „vytáhne“ z řady, známe asi všichni. Ta chvilka napětí, jestli to budu právě já, nebo auto přede mnou, či snad za mnou? A i když si nejsme vědomi ničeho, co bychom spáchali, přece jen jsme před zákonem často takhle maličtí a jen čekáme, co z policisty vypadne poté, co zadá naše údaje do systému. Proč zrovna já?

Co opravdu, ale opravdu nikdy neříkat policistovi při dopravní kontrole. Nemuselo by to dopadnout dobře

„A proč jste nevzal, pane příslušníku, toho za mnou v BMW? Celou cestu jel jako blázen, až když vás uviděl, zpomalil.“ Za celý život jsem se nějak podobně zeptal tuším dvakrát, možná třikrát, odpovědí je pochopitelně jenom „šibalský“ úsměv policisty (někdy doprovázený významným zvednutím obočí) a pohled, v němž je obsažena ta hlavní (a pochopitelně nikdy nahlas nevyřčená) informace: „Protože jsme vzali TEBE.“ I když sedíš v nudném VW a ten za tebou jel opravdu jako blázen ve vytuněné pětce od BMW. Jak to tedy je vlastně se značkami aut? Hrají roli, nebo nikoli?

Značky vozidel hrají poměrně zásadní roli

Hrají, pochopitelně, a nikoli malou. Dovolím si na tomto místě malý spoiler, neb rozuzlení přijde v následujících odstavcích. Pokud chcete, abyste se před policií stali opravdu malinko neviditelnými, volte třeba aktuálně „trendy“ korejské značky. Čili dvojici Hyundai/KIA. Nebo nové modely SsangYong. Nebo třeba Mazdu. Vždy nové, zcela současné modely, „nablýskané“ a od pohledu v dokonalém technickém stavu. Jako by právě vyjely ze showroomu. Ptáte se proč?

Na to je vcelku jednoduchá odpověď. Korejská auta nepatří ani mezi oblíbená mezi zloději, ani je nemají příliš v preferencích příslušníci podsvětí, ani mladí, nezkušení řidiči, co se však rádi místy předvádí, nerespektujíce u toho tak příliš pravidla silničního provozu. Jinými slovy, žádná ze „zájmových osob“ policie by dobrovolně do Hyundai Kona či KIA Niro nesedla. Často si je naopak kupují rodiny nebo slouží jako fleetové „lítačky“ u firem. Nic, co by policii zajímalo.

5 značek, které policisté „milují“. A rádi se s nimi často setkávají

A opačně? Opačně je to podstatně zajímavější. Dá se říct, že i z policejních dokumentů by toto šlo jistě vyčíst. Tady je tedy oněch slíbených 5 značek, kterými údajně žádný policista při dopravní akci neopovrhne. I se zdůvodněním, proč tomu tak je:

Audi. Pochopitelně, Audi nemohou chybět. „Prémiovky“ z Ingolstadtu se zastavují častěji z několika důvodů. Za prvé, auta této značky jsou často cílem zlodějů. Týká se to především nejnovějších vozů. Policie cílí ale i přesně opačně, na velmi staré vozy této německé značky. Ptáte se proč? Protože jsou oblíbené u začínajících řidičů, relativně dostupné, a zejména naftové verze TDI i úsporné. Pro juniory ideální. Jen jejich technický stav také „juniorské péči“ často odpovídá.

iZdroj fotografie: Jan Polák / Creative Commons / CC BY-SA

BMW aneb konkurence z Mnichova. A důvody v zásadě „přes kopírák“ jako u Audi. Opět, nová se kradou jako na běžícím pásu, čím novější a dražší, tím lepší. Naopak starou „bávo pětku v ropě, v metle, v čipu a na hlínách“ si oblíbili mnozí teenageři s mokrým řidičákem. Policista nám také přiznal zajímavý postřeh: „BMW jsou kvůli odhalení zakázaných látek prohledávána častěji.“ Zajímavé. Že by všichni s mokrým řidičákem brali (krom energy drinku) ještě další doping?

Diagnóza BMW: Tupec jel po dálnici rychlostí 300 km/h. Vlastnictví rychlého auta asi znamená opravdu malý orgán

Luxusní vozy z Japonska by nečekal nikdo

Další na seznamu je Lexus. Kdo by to čekal? Vysvětlení je ale prozaické, přímo od našeho známého „dopraváka“: Mnoho aut této značky vyráží takříkajíc do světa. Často se kradou, proto je to také častým důvod ke kontrole. „Pokud na ranní svodce v kanceláři uslyším, že byl ukraden Lexus, moje pozornost se pochopitelně soustředí na vozy této značky. Jsme tak naučeni všichni: jakmile vidíme velké SUV Lexusu nebo jejich limuzínu, často s německými čísly, automaticky stavíme,“ dodává náš zdroj z Dopravního inspektorátu policie.

iZdroj fotografie: Lexus

A závěr? Opely a Volkswageny jsou často prvními auty pro mladé řidiče, není tedy výjimkou, že jejich technický stav tomu odpovídá. Proto vzbuzují u policistů apriori podezření. VW vůbec má poněkud „schizofrenní“ pozici: na jedné straně utahaný a „dobitý“ Golf IV v rukou gymnazisty, na druhé straně jsou nové Passaty, Multivany, Tiguany nebo Touaregy lákavým cílem pro zloděje. Ať tak či onak, zájem policie vzbudí každopádně.

Jaké máte zkušenosti s policejními kontrolami? „Vyhmátnou“ vás policisté pravidelně? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

„Vytahují“ si vás často policisté ke kontrole?

Zdroj: Policie ČR
Diskuze Vstoupit do diskuze
128 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články