Velká změna rychlostních limitů u sousedů: Expert chce všude zavést rakouský model platnosti značek

Jak vypadá křižovatka? Podle samozvaného odborníka na dopravu to řidiči nevědí. Chybují tak v platnosti omezení povolené rychlosti.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Změny v tom, jak se na silnicích uplatňují rychlostní limity, se nerodí v kanceláři odtržené od praxe, ale v reakci na letité zkušenosti, které zná každý, kdo tráví za volantem více než jen nedělní přejezdy po obchvatu. Tedy mělo by to tak být. V redakci AutoŽivě komentujeme novinky a legislativní změny jak u nás, tak u našich sousedů. A v kontextu toho tady máme zajímavost z polského prostředí. Během jednání Parlamentního týmu pro bezpečnost silničního provozu zazněl z úst dopravního experta Marka Dworaka návrh, který je překvapivě jednoduchý.

Když něco platí jinde, stojí za to se inspirovat a chtít změnu?

Právě proto může být účinný? Dworak chce přiblížit polská pravidla platnosti značek omezujících rychlost tomu, jak to dlouhodobě funguje v Rakousku. V polských pravidlech dnes platí, že omezení rychlosti zavedené dopravní značkou trvá jen do nejbližší křižovatky. V učebnicích a testech to zní jasně, jenže realita polské dopravy přesahuje do šedé zóny. Co je „nejbližší křižovatka“, když se po sto metrech z pravé strany na hlavní napojuje úzká přístupová cesta od čerpací stanice, za níž je pár firem s vlastním dvorem?

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Formálně může jít o místo, které připomíná křižovatku. Ale řidič v provozu neřeší teorii, podle Dworaka. Potřebuje vědět, zda limit stále platí, nebo jestli ho zrušila ta „křižovatka“, kterou mnozí vnímají spíš jako sjezd. A tady se prý rodí zbytečný chaos. Někteří zpomalí, jiní zrychlí, každý ve víře, že má pravdu, a někde mezi tím zůstává přehlednost a předvídatelnost, bez nichž se bezpečná doprava neobejde. Dworakova rada pro vládu míří přesně na tuhle nejasnost. Návrh říká, že rychlostní limit zavedený značkou by nově mohl být odvolán pouze dvěma způsoby.

Řidiči prý nevědí, co je křižovatka, a tápou s koncem platnosti

Buď výslovnou značkou, která dané omezení ruší, anebo novou značkou, jež stanoví jinou maximální rychlost. Nic víc, nic míň. Žádné okrajové výklady, žádné přemýšlení, jestli je tohle ještě křižovatka nebo už ne. Značka by jednoduše platila, dokud by ji „neumlčela“ jiná značka. Tak to mimo jiné dělají v Rakousku. Řidiči přesně vědí, co platí, i v místech, kde se k hlavní vozovce připojují různé vjezdy, sjezdy, průmyslové kolony, účelové komunikace či servisní cesty. V praxi to znamená méně momentů nejistoty, méně náhlých rozdílů v chování řidičů.

iZdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě

A menší prostor pro „vysvětlování“ na krajnici, když řidiče zastaví hlídka právě ve chvíli, kdy byli přesvědčeni, že omezení už padlo. Rozumět tomu, jaká maximální rychlost platí „teď a tady“, je podle Dworaka základ. U nás platí podobný princip a já bych ho neměnil. Myslím si, že funguje, že u nás panika z toho, co je či není křižovatka, není. Co na to říkáte vy? Budu rád za vaše komentáře po článkem.

Doporučená rychlost má svou logiku, řidiče může varovat

Druhý bod, který Dworak na jednání otevřel, navazuje na první. Zároveň doplňuje značky o něco, co se u nás i v okolních zemích používá. V Polsku to není zjevně systémově zakořeněné. Značka doporučené maximální rychlosti. Myšlenka je, že ne vždy musí platit povinné omezení. Typický příklad je zima, špatné počasí. V takových případech má údajně smysl dát řidičům jasné doporučení v rámci značení doporučené rychlosti. Souhlasím, nevidím problém. Jsme zvědavý, jak a co se v Polsku změní a podaří prosadit.

Co na návrh říkáte?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články