Známá, leč mnohými přehlížená fakta o naftě, o nichž možná sami nevíte

Značná část řidičů automobilů s dieselovými motory nemá povědomí o různých faktech týkajících se paliva, jež tankují do svých vozů.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Benzínové motory se jmenují po palivu, které do nich tankujete – tedy benzínu. Podle čeho se však nazývají auta s naftovými motory? Ta jsou pojmenována po známém vynálezci Rudolfu Dieselovi. Další zajímavosti o dieselu se dozvíte v dnešním článku.

Je lepší na delší vzdálenosti

Auta poháněná benzínem dokážou na rozpohybování sebe sama využít pouze okolo 20 % spalovaného paliva, kdežto diesely dokáží v pohyb přeměnit až 40 %. Není divu, že ti, jenž chtějí u svých automobilů dlouhý dojezd, prakticky vždy sáhnou po „nafťáku“.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Ideální, pokud žijete v horách

Nafta funguje lépe ve vyšších nadmořských výškách. Pokud jste horal žijící v Alpách, sáhněte po dieselu. Benzínem poháněná auta potřebují k provozu velmi specifický poměr benzínu a vzduchu. Ve vyšších nadmořských výškách je ale vzduch řidší, a tudíž obsahuje méně molekul kyslíku. Tento nepoměr vzduchu a paliva pak snižuje výkonnost automobilu. Dnešní diesely osazené turbodmychadlem však dokáží do komory napumpovat daleko více vzduchu, čímž pomáhají s výkonem ve výškách.

Je bezpečnější než benzín

Nafta rovněž hůře hoří. Proto se řadí k bezpečnému palivu pro obsluhu i skladování. Jelikož není tak těkavá jako benzín, manipulace s ní bude méně riziková. Hořlavost jednotlivých paliv však, prosím, doma nezkoušejte.

Všude si ji cení jinak

Náklady na její pořízení se různí dle lokality. Nejlevnější naftu naleznete ve Venezuele, a to pouze za 50 haléřů za litr. Ta nejdražší je naopak v současné době v Hong Kongu v ceně 46 korun za litr.

iZdroj fotografie: Depositphotos

U benzínových motorů je pro zapálení směsi benzínu a vzduchu v komoře používána svíčka. V případě dieselu je palivo vstřikováno do komory s vysoce stlačeným a rozpáleným vzduchem, což zapálí směs.

EU diesel nechce, ale řidiči ano

Ačkoliv se nám již kvapem blíží devadesáté narozeniny prvního masově produkovaného dieselového automobilu s tváří Mercedesu-Benz 230 D (r. v. 1936), nevypadá to, že by diesely ve svém vývoji zpomalovaly. I přes nátlak okolí, které by raději na vrcholu prodejů vidělo hybridy či elektromobily, je potřeba s dieselem i nadále počítat. Kulaté stovky se totiž dožije zcela jistě.

Zdroj: MotorTrend

Diskuze Vstoupit do diskuze
120 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články