Znáte nejošklivější auto všech dob? Aktuálně oslaví 20. narozeniny

                   

V 90. letech se stala neuvěřitelná věc: Fiat vyráběl auta. Když v druhé polovině dekády opustil hranatý design ve prospěch zakulacených dvojčat jménem Bravo a Brava, sklidila italská značka okamžitý úspěch. V portfoliu ale chybělo MPV pro početnější rodinu s dětmi. Právě zde vznikla idea cenově dostupného vozu pro 6 cestujících. Jméno Multipla pochází od pradávného konceptu z roku 1956, kdy byla na podvozek Fiatu 600 umístěna trambusová karoserie. Do takto vzniklého mikrobusu se mohlo naskládat 6 lidí a vlastně šlo o první kompaktní MPV.

Nová Multipla byla postavena na stejném podvozku jako Bravo a Brava, ale tím, snad jen s výjimkou oblých tvarů, podobnost končila. Vpředu dostal nový model nápravy McPherson a vzadu nezávislé zavěšení s torzními tyčemi. Podvozek se posléze projevil jako velká slabina tohoto auta. Pohon byl na všech trzích stejný – buď benzínová jedna-šestka, nebo nesmrtelný diesel 1,9 JTD. Některé Multiply jezdily také na CNG a počítalo se také s elektrickým a hybridním pohonem, ale tato myšlenka pak byla opuštěna. Všechny kusy pak byly vybaveny manuální pětistupňovou převodovkou. Řadicí páka (spíše páčka) byla integrována do palubní desky, jako třeba v Hondě Civic EP3.

Největší zvláštností tohoto vozu představeného v roce 1998 na autoshow v Paříži byl jeho vzhled, jehož nejvýraznější znak tvořila dálková světla, pro lepší noční viditelnost umístěná v A-sloupku. Auto, hlavně v zelené barvě, tak ze všeho nejvíce připomínalo 2 pářící se ropuchy. Neobvykle vypadala také zpětná zrcátka. Jejich plocha byla dělená – podobně jako u velkých pick-upů – a poskytovala tak větší přehled.

Silnou stránkou Multiply byl především vnitřní prostor. Karoserie se směrem do výšky zužovala jen minimálně, takže ani vyšší osoby neměly problém s nastupováním a vystupováním a při jízdě netrpěly diskomfortem. Vzdušnost interiéru byla korunována velkými okny, z kterých měly vynikající výhled i malé děti. Rovná podlaha kabiny a posuvné sedačky umožňovaly doslova kouzla s prostorem, navíc bylo možné zadní řadu vyjmout (přičemž vpředu stále zůstala 3 místa) a přepravit třeba lednici nebo paletu. Dalším bonusem byl „stoleček“, který vznikl sklopením kterékoliv sedačky.

Právě design bylo to, co Multiple zlomilo vaz. Pořad Top Gear ji v roce 1999 zvolil nejošklivějším autem roku a po celém světě má miliony haterů, kterých je rozhodně více než oddaných fanoušků. Mimo rodnou Itálii se prodávala velmi špatně. V roce 2004 pak přišel facelift, který Multiplu připravil o charakteristická přední světla, místo nich dostala „normální“ předek. V roce 2010 byl pak celý projekt odpískán, což je možná škoda, protože šlo o velmi všestranné vozidlo. Jelikož Multipla není příliš chtěné auto, ojetinu ve slušném stavu seženete za rozumný peníz. Budete se ale muset smířit se všeobecným posměchem.

Diskuze Vstoupit do diskuze
113 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články