Zruší se povinnost denního svícení? V Polsku o tomto návrhu skutečně uvažují

                   

Pokud jste starší generace, dost možná ještě pamatujete dobu, kdy se muselo svítit jenom za zhoršených světelných podmínek. Tedy večer, ráno a v noci. Popřípadě za mlhy či za deště. Během dne to nutné nebylo a každému to přišlo zcela běžné. Následně jsme se inspirovali v zahraničí a pro zvýšení bezpečnosti byla do vyhlášky zahrnuta i povinnost denního svícení. V Polsku aktuálně přemýšlejí nad tím, že tuto povinnost zruší.

Jaké jsou důvody pro zrušení povinnosti?

Pro zrušení povinnosti denního svícení jsou pouze někteří polští poslanci. A jejich důvody jsou celkem kuriózní. Jedním z hlavních je například argumentace na základě studie, se kterou přišel Sławomir Gołębiewski. Ta se však netýká přímo svícení, ale týká se bezpečnosti na semaforech – říká, že kdy byly zavedeny semafory, tam se bezpečnost nijak výrazněji nezvýšila. Polští poslanci si studii interpretují i tak, že jistě ani zavedení novinky v podobě svícení bezpečnosti nijak výrazněji nepomohlo.

Druhým argumentem je spolupráce s asociací, které v Polsku nějakou dobu funguje. Jaký má název? Je to (v překladu) Asociace řidičů proti použití potkávacích světel. Ta pravidelně zveřejňuje řadu argumentů, proč je lepší nesvítit. A dané argumentace poslanci přebírají. Berou to jako určitý názor „lidu“, který má s jízdnou bez světel bohaté zkušenosti a tak vědí, zda je to bezpečné, nebo nikoliv. Lidé z Asociace také nezapomínají dodat, že denní svícení zvyšuje i spotřebu auta, stejně jako je třeba častěji měnit žárovky což zvyšuje náklady na provoz vozidla. I tuto argumentaci někteří polští poslanci využívají.

Je denní svícení dobré, nebo by se mělo zrušit?

Žádná relevantní studia o tom, zda zvyšuje nebo snižuje bezpečnost na silnicích aktuálně neexistuje. Ve prospěch svícení však jasně mluví fakt, že auto se zapnutými světly je mnohem lépe vidět. To je argumentace lidí z různých auto-moto klubů, odborníků na bezpečnost na silnicích, i většiny poslanců. I když kdo ví, zda za pár měsíců zase neotočí.

Diskuze Vstoupit do diskuze
118 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články
ArmádníZpravodaj.cz
ArmádníZpravodaj.cz
Nejmodernější obrněná vozidla Francie, VBMR Griffon, chrání i východní křídlo NATO. Specialitou je, že jsou ze 70 % z civilních dílů
Události247.cz
Události247.cz
K poražení Ruska bude zapotřebí daleko víc věcí, než si myslíme, tvrdí expert
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Česká firma MISURA přichází s novými produkty
adbz.cz
adbz.cz
Čištění žaluzií zabere jen pár minut díky pomocníkovi z houbiček. Jeho výroba je snadná