Pokud jste starší generace, dost možná ještě pamatujete dobu, kdy se muselo svítit jenom za zhoršených světelných podmínek. Tedy večer, ráno a v noci. Popřípadě za mlhy či za deště. Během dne to nutné nebylo a každému to přišlo zcela běžné. Následně jsme se inspirovali v zahraničí a pro zvýšení bezpečnosti byla do vyhlášky zahrnuta i povinnost denního svícení. V Polsku aktuálně přemýšlejí nad tím, že tuto povinnost zruší.

Jaké jsou důvody pro zrušení povinnosti?

Pro zrušení povinnosti denního svícení jsou pouze někteří polští poslanci. A jejich důvody jsou celkem kuriózní. Jedním z hlavních je například argumentace na základě studie, se kterou přišel Sławomir Gołębiewski. Ta se však netýká přímo svícení, ale týká se bezpečnosti na semaforech – říká, že kdy byly zavedeny semafory, tam se bezpečnost nijak výrazněji nezvýšila. Polští poslanci si studii interpretují i tak, že jistě ani zavedení novinky v podobě svícení bezpečnosti nijak výrazněji nepomohlo.

Druhým argumentem je spolupráce s asociací, které v Polsku nějakou dobu funguje. Jaký má název? Je to (v překladu) Asociace řidičů proti použití potkávacích světel. Ta pravidelně zveřejňuje řadu argumentů, proč je lepší nesvítit. A dané argumentace poslanci přebírají. Berou to jako určitý názor „lidu“, který má s jízdnou bez světel bohaté zkušenosti a tak vědí, zda je to bezpečné, nebo nikoliv. Lidé z Asociace také nezapomínají dodat, že denní svícení zvyšuje i spotřebu auta, stejně jako je třeba častěji měnit žárovky což zvyšuje náklady na provoz vozidla. I tuto argumentaci někteří polští poslanci využívají.

Je denní svícení dobré, nebo by se mělo zrušit?




Žádná relevantní studia o tom, zda zvyšuje nebo snižuje bezpečnost na silnicích aktuálně neexistuje. Ve prospěch svícení však jasně mluví fakt, že auto se zapnutými světly je mnohem lépe vidět. To je argumentace lidí z různých auto-moto klubů, odborníků na bezpečnost na silnicích, i většiny poslanců. I když kdo ví, zda za pár měsíců zase neotočí.