Řidič musí neustále sledovat provoz, a to i když je v centru města a jede jako šnek dvacítkou. Jedna značka, a je vymalováno.
Italská města mají své nezaměnitelné kouzlo. Úzké uličky, historická centra, scenérie a panoramata. Atmosféra, která vás vtáhne a už nepustí. Jenže právě tahle romantika má i svou stinnou stránku. Pokud se rozhodnete vyrazit do Itálie autem. My v redakci AutoŽivě jezdíme do Itálie rádi, stejně jako další tisíce českých turistů. Teď v létě je tohle téma obzvlášť důležité. Nikdo asi nechce platit zbytečně pokutu. A že se to děje. Tak rovnou k věci. Možná jste už slyšeli o zónách ZTL, tedy „Zona Traffico Limitato“. Tři písmena, která dokážou zkazit náladu nejednomu řidiči.
Zákaz vjezdu do centra města je často nenápadný
Nejen turistovi. ZTL je totiž v Itálii fenomén, který se týká prakticky všech větších měst a často i těch menších, kde byste to možná ani nečekali. Princip je jednoduchý. Města se snaží chránit své historické jádro před návalem aut, hlukem a zplodinami. Výsledkem je, že vjezd do těchto zón je povolen jen vybraným vozidlům, typicky rezidentům, zásobování, taxi nebo vozidlům s povolením. Pro běžného návštěvníka to znamená jediné. Pokud vjedete do ZTL bez povolení, čeká vás pokuta. A ne ledajaká. V Itálii se s tím opravdu nemažou, pokuty jdou až k 7 500 Kč v přepočtu z eur. To už je částka, která dokáže zkazit i tu nejhezčí dovolenou.
Co je ale na ZTL zónách nejzrádnější, je jejich nenápadnost. Značení bývá často nenápadné, někdy až matoucí, a pokud neznáte místní zvyklosti, snadno přehlédnete malou ceduli s nápisem „ZTL“ a časovým rozmezím, kdy je vjezd zakázán. V některých městech je zákaz celodenní, jinde platí jen v určitých hodinách, například ráno a večer, kdy je provoz nejhustší. A aby toho nebylo málo, vjezd do zóny často hlídají kamery, které automaticky zaznamenají každé auto bez povolení. Není tedy úniku, žádné domluvy s policistou na místě, prostě přijde pokuta poštou, často až několik měsíců po návratu z dovolené. Systém je neúprosný a funguje spolehlivě.
ZTL jsou písmena, před kterými musí být každý řidič na pozoru
Z vlastní zkušenosti vím, jak snadné je do takové pasti spadnout. Stačí chvilka nepozornosti, navigace vás bez varování zavede do centra, kde je ZTL, a problém je na světě. Navigace totiž často s těmito zónami nepočítá. Nebo je neumí správně vyhodnotit. Výsledkem je, že se ocitnete v centru města, kde byste vůbec neměli být, a pokuta je prakticky jistá. Typickým příkladem je Florencie, kde je ZTL zóna opravdu rozsáhlá a pokrývá celé historické centrum. Vjezd je povolen jen rezidentům a vozidlům s povolením, ostatní mají smůlu. Podobně je na tom Řím, Milán, Pisa, Bologna, Verona, ale i menší města jako Lucca nebo Siena.
Všude tam platí stejná pravidla. Vjezd bez povolení znamená pokutu. A pozor, pokud projedete zónou několikrát, dostanete pokutu za každý průjezd zvlášť. Není to tedy tak, že byste zaplatili jednou a měli klid. Každý průjezd je zaznamenán a pokutován samostatně. To je další past, do které se snadno chytíte, pokud například hledáte parkování a několikrát projedete stejnou ulicí.
Před pokutou člověk neunikne, ani když se vrátí zpět do ČR
Zajímavé je, že některá města umožňují získat povolení ke vjezdu do ZTL, například pokud máte rezervované ubytování v hotelu v centru. V takovém případě je potřeba kontaktovat hotel předem, nahlásit SPZ a hotel zařídí povolení. Ale i tady je potřeba být opatrný. Povolení platí jen na určitou dobu a jen pro cestu do hotelu a zpět, nikoliv pro volné projíždění centrem. Pokud si myslíte, že se dá pokutě vyhnout tím, že ji prostě nezaplatíte, musím vás zklamat.
Italské úřady jsou v tomto ohledu velmi důsledné a spolupracují s českými i dalšími evropskými úřady. Pokuta přijde poštou, často prostřednictvím specializované agentury, a pokud ji nezaplatíte, může se částka navýšit o další poplatky a v krajním případě hrozí i vymáhání přes exekutora. Navíc pokud se do Itálie vrátíte a budete mít v systému nezaplacenou pokutu, může vám být zabaveno auto nebo odmítnuto vydání nových dokladů. Systém je tedy opravdu propracovaný a není radno ho podceňovat. Pokud plánujete cestu do Itálie autem, doporučuji si předem zjistit, kde se ZTL zóny nacházejí.
Zakázané zóny jsou i v jiných zemích Evropy, nejen v Itálii
Existují mapy a aplikace, které tyto zóny zobrazují. Vyplatí se předem připravit. A radši sednout do městské dopravy. Jsem zarytý motorista, ale tady bych se nebál vsadit na MHD. Dělám to tak. Třeba ve Vídni. Nebo v Budapešti. Vlastně téměř všude. Snad jenom v Bratislavě ne, tam se dá zaparkovat hned vedle Dunaje. Navíc město přejde člověk za chvíli, není to žádná velká metropole. Jen doplním, že zákazové zóny nejsou jen v Itálii. Podobné systémy najdeme i v dalších evropských městech, například v Madridu, Paříži nebo Londýně. Jen se jmenují jinak. Tak opatrně.