Ztratil se jediný klíč od auta: Jak zapeklitý problém vyřešit v závislosti na typu klíče

Mít jediný klíč ke svému autu je opravdu sázka do loterie s velmi mrzkou nadějí na výhru. Pokud jej ztratíte, celkem zbytečně si zkomplikujete život.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Myslím, že trochu „jemnější“ verzi níže popsaného příběhu zažil téměř každý z nás. Přijdeme zkrátka k nějakým dveřím, za které bychom se rádi dostali a od nichž máme klíče. Nebo jsme si alespoň do poslední vteřiny mysleli, že máme klíče. Sáhneme po paměti do kapsy (nebo do tašky), kde by měly mít – jenže ony tam nejsou. Ouha. Chvíle zmatku a stresu, provázené jedinou otázkou. „Kde-jsem-ty-klíče-mohl/a-nechat?“ Pokud si vzpomenete, je jediným handicapem v dané chvíli časový posun, dělící vás od místa, kde jste klíče nechali.

Někdy je zámečník nejrychlejším řešením

Horší je, pokud po prohledání všech možných i nemožných míst nakonec budete muset konstatovat, že klíče nejsou. Nebo jsou, ale vy zkrátka nevíte kde. Na důležitosti oněch zavřených dveří pak závisí to, jestli se rozhodnete zavolat zámečníka, nebo vydržíte a počkáte. Třeba se někde nakonec objeví. Osobně jsem zámečníka volal nedávno, pobaven jednoduchostí a elegancí, s jakou se přes neporušený zámek dostal dovnitř. A malinko šokován účtem, který za těch několik minut práce chtěl. Co už. Za sklerózu se platí.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Klíče od auta bývají zapeklitějším problémem

Klíče jsem za pár dní samozřejmě objevil, stvrzenku se zajímavou sumou jsem už stejně dávno oželel. Nicméně, to jsou „jenom“ bytové dveře. K nim vždy existuje řešení v podobě (často non stop fungujících) pohotovostí, u kterých vám šikovní fachmani odemknou cokoli na počkání. Pokud se ale to stejné stane s klíčem od auta, nastává složitější situace. A není žel řešitelná v řádu několika minut, které schopnému zámečníkovi zaberou zabouchnuté dveře od bytu.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Pokud máte jenom jeden jediný klíč od vašeho auta, je to samo o sobě poměrně slušná „ruská ruleta“. Neb opravdu nevíte dne ani hodiny, kdy o ten klíč (byť třeba ne svoji vinou) přijdete a dostanete se do poměrně prekérní situace. Její řešení je pak závislé na tom, nakolik byl váš jediný (nyní již bývalý) klíč sofistikovaný, měl v sobě zabudovaný imobilizér a celkově dokázal komunikovat s vozem, nebo se naopak jednalo o klasickou „placku s černým plastem nahoře“. V jednom i druhém typu klíče je postup následující:

Jednoduchý klíč bez elektroniky:

V případě ztráty klasického, jednoduchého klíče doporučujeme ve svém okolí najít a obrátit se na zkušeného zámečníka, který bude schopen se jednak do vozu dostat, jednak rozebrat zámek ve dveřích a podle stavítek zámku zhotovit nový klíč.

Klíč s imobilizérem/dálkovým ovládáním dveří:

Tady je situace složitější, protože jiná cesta než přes oficiálního prodejce a následně výrobce v zásadě nevede. Budete muset doložit vlastnictví automobilu a jeho technický průkaz, klíč bude zadán do výroby a poté zaslán vám nebo prodejci. Celá operace trvá minimálně několik dní (ale i dva týdny) a nebývá levná.

Naše opravdu dobře míněná rada je z výše uvedeného myslím zřejmá: pokud máte jenom jeden jediný klíč od auta, zajděte co nejdříve do nějakého renomovaného zámečnictví/klíčnictví a nechte si udělat duplikát. Pro odborníky v oboru není problém načíst data z vašeho klíče a zkopírovat je do nového, a i když to třeba nebude zcela levné, pořád to bude výrazně levnější, než čekat na originál od výrobce. Duplikát mějte na odděleném místě od denně používaných klíčů. A pokud někdy nastane nepříjemná situace z úvodu, jste bez starostí. Držíme palce, aby nenastala!

Risknuli byste vlastnit jediný klíč ke svému autu?

Zdroj: Geico
Diskuze Vstoupit do diskuze
55 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články