5 aut, která se kazí nejčastěji: Jedna značka to schytala hned dvakrát. Snad v ní zrovna nejezdíte

Nákup ojetiny má svá pravidla a vždy se vyplatí maximální obezřetnost. Problémům se dá předejít správnou volbou spolehlivého auta.

i Zdroj fotografie: Martin Sedláček
                   

Když se řekne ojetina, která vás nenechá ve štychu, většina lidí má jasnou představu. Totiž představí si něco, co sice už má pár šrámů z provozu, ale pořád věrně slouží a nevyžaduje, aby si člověk na servis bral hypotéku. Jenže realita je, jak už to tak bývá, trochu jiná a některé modely aut mají k legendární spolehlivosti asi stejně daleko jako já k tomu, abych si koupil Teslu na operák. V redakci AutoŽivě na pravidelné bázi analyzujeme různé žebříčky spolehlivosti. Třeba jako ten, který dal dohromady Auto Bild.

Některá auta jsou poruchová, ale koupíte je za pár korun

Výsledná zpráva docela rozčísla stojaté vody trhu s ojetinami. Ukázala, která auta končí v garážích mechaniků nejčastěji – a hlavně proč. V tomhle žebříčku se objevují jak „staré známé tváře“, pokud sledujete analýzy také. Nicméně možná je tam i pár překvapení, která byste nečekali. Takže pokud zrovna přemýšlíte, jakou ojetinu si pořídit, je na čase zbystřit. Začneme u Dacie Dokker. Tohle auto je miláček mezi rodinami, které chtějí co nejvíc prostoru za co nejméně peněz. A upřímně, kdo by odolal?

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Dacia

Jenže po pěti, šesti letech provozu začíná být s Dokkery trochu problém. A teď nemluvím o tom, že by se vám přestalo líbit logo na volantu. Z hnacího ústrojí začíná unikat olej, odpružení už dávno není decentně tiché, ale spíš skřípe. A rezavé brzdové hadičky? Bohužel nic neobvyklého. Přesto je potřeba uznat, že spousta Dokkerů pořád jezdí a na tachometru mají klidně přes 250 000 kilometrů. Takže pokud vám nevadí občasné dobrodružství v podobě nečekané návštěvy servisu, možná Dokkeru odpustíte i nějakou tu rez.

I nové auto může být za dobrou cenu. Našli jsme nejlevnější modely pro Evropu

Ale znovu, je tady cena, která je opravdu velmi nízká. Vždy říkám a zopakuji to, není to německá prémiovka za miliony. A teď Dacia Logan. První generace Loganu byla svého času malou revolucí – jednoduché, levné auto, které mělo vozit rodiny i řemeslníky. Jenže pod povrchem se skrývá pár kostlivců, které byste možná radši neviděli. Rez je tady skoro povinnou výbavou, výfuk má tendenci se rozpadat. Podvozek, to je doslova noční můra. Takže pokud o Loganu uvažujete, dobře si rozmyslete, jestli vám za to stojí.

U levné značky člověk musí logicky počítat s horší kvalitou

Proč? Protože i když je cena lákavá, v servisu byste mohli trávit víc času, než byste chtěli. Nebo jinak. Spíš bude třeba auto dát jednou za čas pořádně do kupy. Ale znovu. Bavíme se tady o cenách ojetin v řádech nižších desítek tisíc Kč u první generace. Renault Megane je další francouzský šarmant, který v tomhle žebříčku drží post. Vyšší poruchovost mezi staršími auty, to je titul, o který jeden moc nestojí. Olej kape, tlumiče se propadají a brzdy přestávají fungovat. To je přesně to, co nechcete zažít, když vezete děti do školy a venku lije jako z konve.

iZdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków

Jinými slovy, Megane je auto, které možná vypadá hezky na parkovišti, ale spolehnout se na něj v krizové situaci můžete, jen pokud mu dopřejete pořádný servis. Poměrně překvapivý ve výčtu může být Volkswagen Sharan. Je to německé auto, od VW, a člověk by čekal kvalitu. Tohle auto se tváří jako ideální řešení pro rodiny s dětmi – spousta místa, bezpečnost, solidní pověst. A takové i je. Tedy až na tu pověst. Sharan selhává častěji, než je průměr, a to hlavně kvůli vadným kulovým čepům, korozi a špatné světelné výbavě.

Rodinný automobil stojí docela dost, a paradoxně má slabiny

Zvlášť po čtyřech letech na silnici se z něj může stát docela nevýhodná a nákladná investice. Takže pokud hledáte auto, které vás bezpečně doveze na dovolenou k moři, možná je lepší poohlédnout se jinde. Tím nechci říct ale třeba původní Mercedes třídy R. To je z bláta do louže, jen za víc peněz za práci i díly. A zpět do od luxusu, ani příbuzný Seat Alhambra na tom není moc dobře. Tedy je na tom skoro stejně špatně jako Sharan.

iZdroj fotografie: Seat

Na začátku článku jsem měl narážku na Teslu, to nebyla náhoda. Takže teď něco pro fanoušky elektromobility – Tesla Model 3. Dítko Elona Muska má i přes určitý punc luxusu a technologického pokroku své slabiny. Analýza ukazuje, že Model 3 patří mezi auta, která na první pohled nejčastěji selhávají. Takže pokud jste si mysleli, že elektromobilita je synonymem pro nulové starosti, možná budete muset svůj názor přehodnotit.

Elektromobily jsou také auta s problémy, i ty drahých značek

Protože i když je Tesla plná technologií, pořád platí, že čím víc elektroniky, tím víc potenciálních problémů. Co z toho plyne pro běžné řidiče? Především to, že ani populární a rozšířené modely nejsou zárukou bezproblémového provozu. Statistiky mluví jasně – i auta, která na první pohled vypadají jako ideální rodinný parťák, můžou po pár letech začít zlobit. Ať už jde o úniky oleje, rez, selhávající brzdy, nebo elektroniku.

iZdroj fotografie: AAA Auto

Ve výsledku nejde o úplně málo peněz. Je dobré nezapomenout, že každá ojetina má svá slabá místa. Takže pokud zrovna vybíráte auto z druhé ruky, nenechte se zlákat jen cenou nebo hezkým interiérem. Důkladná kontrola a notná dávka obezřetnosti může ušetřit spoustu starostí. A taky peněz. Protože jak říká staré pravidlo: kdo šetří na nákupu, často platí v servisu. A to platí u těchto pěti modelů dvojnásob.

Je vaše auto spolehlivé

Zdroj: AutoBild
Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články