Ruská ruleta se vzácným plynem může zastavit a zavřít všechny automobilky světa, 50% neonu pochází z Ukrajiny

Ukrajina byla před válkou jedním z největších světových výrobců neonu, plynu, používaného do laserů pro mikročipy. Současná situace tak může znamenat kolaps výroby automobilů.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

V kontextu záběrů z Buče, u kterých se musí na chvíli zastavit srdce každému, kdo má tento orgán v těle se problémy automobilek mohou jevit jako nicotné a nedůležité. Ano, Ukrajina a její lidé neskutečně trpí a všichni jen doufáme, že tomu utrpení bude co nejdříve konec. A začne opět běžný život, rozjedou se firmy a jejich výrobky. I ty do aut. Už teď automobilky trpí nedostatkem čipů. Tedy součástek, k jejichž výrobě je nezbytný jeden plyn. Neon. Ten z Ukrajiny.

Všechno souvisí se vším. V automotivu to platí 100x

A nejde jen o ten plyn. Výroba automobilů dokáže fungovat jen díky dokonalému propojení mnoha výrobců z celého světa, kteří jsou na sobě doslova a do písmene životně závislí. Pokud padá jeden, padne i druhý a spadne celý řetězec, rozsype se vám to pod rukama jako kostky domina. I když existují krizové scénáře, třeba v oblasti odlitků je vždy někde nějaká „záložní forma“, která dokáže případný výpadek pokrýt, u takhle masivního propadu to v podstatě nejde.

iZdroj fotografie: Deposithotos
Výrobní linka Lada, Iževsk

Pokud chybí neon, nezapálíte lasery na výrobu mikročipů. Pokud nebudou čipy, nejste schopni smontovat automobil. Nebo respektive jste, ale můžete jimi plnit tak maximálně přilehlá (i odlehlá) letiště. I naše Škoda už by o tom mohla něco vyprávět. Přitom kdybyste někomu ještě před třemi lety řekl, že Škodovka bude plnit přilehlé plochy novými, ale nepojízdnými auty, které čekají na upgrade softwaru nebo chybějící čipy, zavolali by vám nejspíš doktora Chocholouška.

Značně nejistá sezóna (nejen) pro automobilky

Nejhorší na tom celém je nejistota, která je teď asi hlavním prvkem, přítomným ve všech automobilkách světa. Můžete sice vidět šílený tanec Elona Muska před gigafactory v Berlíně, nicméně den nato mu některý z jeho dodavatelů může napsat, že dodávat přestává. A milý Elon se bude učit výrazně pomalejší tanec. To stejné se pochopitelně týká i dalších výrobců, a odhadovat dodání čehokoli začíná připomínat ruskou ruletu. Doslova a do písmene.

iZdroj fotografie: Deposithotos
Doněck, metalurgický komplex

Do toho se přidávají nejistoty ohledně dodávek plynu nebo ropy, přičemž to první potřebují nezbytně automobilky, to druhé pro změnu jejich zákazníci. Ceny energií se pohybují jak na horské dráze, kde horní stanice končí ve stratosféře a cenové tabulky v excelu se mění s rychlostí burzy po krachu Lehmann Brothers. Ruský trh je pro mnoho automobilek pravděpodobně na delší dobu pasé, a krize dodávek komponentů jen celou situaci vygradovaly.

iZdroj fotografie: Deposithotos

Složitá situace kolem výroby však není nejdůležitější. To hlavní, co se mělo jako červená nit vinout tímto článkem je toto: válka na Ukrajině musí skončit co nejdřív, kvůli trpícím lidem a kvůli jejich zemi, která musí zůstat zemí svobodnou. Co bude pak, to se uvidí. Je zřejmé, že se automotive dokáže vrátit zpět do kondice a celé se to znovu nastartuje a rozjede. Zůstávají jen dvě klasické účetní otázky: do kdy a za kolik. Přejme si obě odpovědi co nejlepší.

Jak vnímáte krizi v automobilovém průmyslu vy?

Zdroj: Autorský komentář Michala Sztolára

Diskuze Vstoupit do diskuze
117 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články